Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuinier jij op gevoel of via een strak plan/schema?


eva1986

Moestuinier je met een strak schema? Of ga je op je gevoel af?  

49 leden hebben gestemd

  1. 1. Moestuinier je met een strak schema? Of ga je op je gevoel af?

    • Ik maak een schema, en wijk daar niet van af!
      2
    • Ik maak een schema, maar wijk er wel vanaf als het niet goed "voelt".
      18
    • Ik moestuinier puur op gevoel!
      21
    • Ik moestuinier op gevoel bij soorten die ik al jaren teel, bij onbekende planten gebruik ik een schema.
      8


Aanbevolen berichten

Zo, ff gestemd en wat denk je...? 100% denkt t zelfde

Nou moet ik er bij zeggen.. ik maak een plan.. that is.. een soort van planning. Maar tussendoor verandert er nog wel het eea. waardoor er steeds weer iets veranderd. En die veranderingen.. dat is dan meestal op gevoel of door info die ik hier of op t verder internet lees.

En omdat het mijn 2e jaar moestuinieren is, heb ik nog te weinig ervaring. Maar goed, dat lees je vanzelf in mijn blog

Succes verder met de poll

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begon met het maken van een heel strak schema...die ik vervolgens dus niet afkrijg en uiteindelijk staat er bijna niets zoals ik het gepland heb

Maar ja, is m'n eerste echte jaar en doe het nu maar op gevoel, voelt best goed!

 

Wat ook onder 'schema' valt is de kosmosagenda. Daar probeer ik me wel aan te houden en brengt orde in mijn chaos. Ideaal voor zo'n muts als ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het meeste op gevoel, dingen die ik al ken... Maar mij onbekende of wat meer behoevende planten lees ik me wel goed in... daarna wel op gevoel meestal... Ik kijk, ruik, voel en proef!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak een schema (ik ben dol op schema's en tekeningen waarop alles uitgedacht is). Daar houd ik me aan, totdat het niet meer klopt. Ik heb nu bijvoorbeeld aardappels gekregen van diverse mensen, daarvoor wordt het schema omgegooid. Ik zorg wel dat ik een schema bij houd waarop precies staat wat waar en wanneer is gezaaid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou me wel aan de wisselteelt maar het wordt wel moeilijker met de vele extra ` s die ik dit jaar heb. Ik kreeg inderdaad ook nog enkele interessante aardappelsoorten erbij..dan zoek ik een middenweg ( zoals een pad beplanten). Binnen het wisselschema is alles mogelijk

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met een schema? De wisselteelt, zaaitijden, plantafstanden??? Ik heb dus nog niet gestemd, kan optie twee niet beter zijn: Ik maak een schema, maar wijk er wel vanaf. Mijn uitleg staat hieronder, in principe op gevoel maar gebruik wel een schema in de zin van wisselteelt waardoor ik helder heb wat waar komt te staan. Wijk ik daar van af dan is het niet dat het schema niet goed voelt

 

Ik tuinier op gevoel maar probeer de teelhandleidingen en adviezen uit boeken als richtlijn te gebruiken. Zaaitijd, plantafstand, bemesting, plantdatum, etc het zijn allemaal geen keiharde verplichtingen waaraan je je moet houden. Ze zijn meer een middel om een beetje structuur aan te brengen. Zo is de hoeveelheid mest ik moet aanbregen een gok, idem voor de plantafstand (als in niet met een lineaal meten maar op de gok proberen de richtlijn van het boek te gebruiken). Moment van uitplanten en/of zaaien in de volle grond is eigenlijk wel de grootste gok. Zo hadden we 2 jaar geleden nog een heel laat wat nachten met vorst en hadden we vorig jaar een uitermate droog voorjaar met watertekort op de tuin.

 

Tuinieren doe je wat mij betreft dus voornamelijk op gevoel met enkele richtlijnen in het achterhoofd. Het is gewoon een beetje experimenteren wat voor jezelf en voor je tuin het beste werkt. Iedere tuin is anders en vraagt een net iets andere werkwijze dan soms in boeken vermeld is. Het is ook niet zo gek dat de meeste dat niet zomaar onder de knie hebben. En je hebt het vast al gezien ieder heeft zijn eigen manier om iets te doen maar vaak zit er wel een basis middenweg in.

 

Wisselteelt vind ik wel een punt waar je rekening mee kunt houden. Het brengt ook weer structuur aan en als alles op papier staat (waar je welke groente wilt zetten - maak een lijstje van wat je gaat telen) zorgt dat er ook voor dat je de dingen voor jezelf helder hebt. Dat aspect zeker doen dus. Wees gerust, de daadwerkelijke wisselteelt hoeft lang niet zo streng te zijn als ze voorschrijven. Ik ga daar zelf flexibel mee om tegenwoordig. Het gaat er gewoon om dat er zo lang mogelijk tijd zit tussen het opnieuw telen van dezelfde groep groenten op hetzelfde bed. Zo mag sla mag best eens in de zoveel jaar om de 2 jaar worden gewisseld en steekt het ook bij andere groente niet zo heel nauw. Alleen kolen en uien (en aardappels) zijn dingen waar je goed op moet letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo precies nemen Jorg

 

Ik snap dat iemand met veel kennis en ervaring anders "op gevoel" tuiniert dat iemand die net begint... Ik ben een tuindersdochter... Dus mijn "gevoel" als beginner is misschien ook anders dan een beginneling die begint uit "eigen interesse".

 

Sowieso moet je, wanneer die 200m² intensief gebruikt, anders gaan denken (wisselteelt) dan wanneer je in een MM op 2m² tuiniert!

 

Ik vroeg me gewoon af wat ieders grondslag is... je krijgt er geen punten voor, gewoon leuk om te weten

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wisselschema is hier ook vooraf in een schema vastgelegd. Het leven met de seizoenen, maanstanden, weersomstandigheden en "ongeplande kruiden" maakt dat je heel flexibel met een schema moet kunnen omgaan. "Gevoel" is niet alleen een vaag onderbuikverschijnsel maar een mengeling van innerlijk weten (te vertalen met aanvoelen) en opgedane kennis. Ik heb op mogelijkheid 2 gestemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaat het volgens een schema. Ik gebruik hier Excel voor. Door de grafische mogelijkheden van dit paket werkt dat prima. De vakken zijn er in getekend en ieder jaar op een tabblad. Verder hou ik bij wanneer ik waarmee bemest.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het ook pas het tweede jaar. Ik heb dus nog geen traditie of rituelen.

 

Ik heb totaal geen schema, behalve een plattegrond van mijn tuin: die vul ik in aan de hand van wat ik in de grond zet, en niet omgekeerd.

 

Ik werk ook niet op gevoel, want dat heb ik niet in de tuin. Alles is nog steeds een avontuur. Ik kijk in boeken en op internet voor de verzorging van de gewassen.

 

De wisselteelt vind ik ingewikkeld. Ik probeer in de eerste stap te begrijpen waarom wisselteelt wordt aanbevolen. Dat is om bv. de bodem niet eenzijdig uit te putten, en ziektes en plagen op natuurlijke wijze een stap voor te zijn, zodat je niet hoeft te grijpen naar chemische middelen.

 

Maar dat geldt dan juist voor veldjes die eenzijdig beplant worden.

 

In mijn gedachten (ik noem het nog maar even geen filosofie, want zo diep gaan mijn gedachten momenteel nog niet) kan je dat ook ondervangen door bedden niet eenzijdig te beplanten, maar juist met gewassen die elkaar en de bodem in evenwicht houden. En daarnaast een specifieke bodembemesting.

 

Toch houd ik tegelijkertijd wel een beetje rekening met wisselteelt. Mijn kolen staan dit jaar vóór, aardappels afgeschaft, tomaten eruit...

 

Maar ik hoop door de tijd heen net zo'n expert te gaan worden als Hans op het gebied van gieren, mulchen en compost. Daar zie ik de oplossing om het uitputten van de bodem tegen te gaan.

Mogelijk straks aan het einde van het seizoen groenbemesters zaaien... ik moet nog uitvogelen hoe of wat... of een nateelt van afrikaantjes op het knollenveldje... ter preventie...

 

Afgelopen jaar heb ik niet echt last van ziektes gehad, al was er enorme meeldauw bij de courgettes (heel vochtige periode), en plotseling ziekte bij de tomaten (gelijk gerooid)...

Allerlei luizen aanvallen bleken zonder (of weinig) ingrijpen ook weer weg te trekken, en zonder schade voor de vruchten. Mooie tuinbonen oogst gehad, ondanks de luis.

 

Grofweg houd ik dus rekening met wisselteelt, maar eigenlijk totdat ik een beter alternatief heb. Gewoon de sport hoor, geen waardeoordeel naar de wisselteelt.

 

Mijn uien heb ik bv. dit jaar bewust op hetzelfde veldje gezet als vorig jaar. Omdat ik kan beredeneren dat ze daar het veiligst staan. Als het fout gaat: weer wat geleerd... t'is hobby, geen zaak van leven en dood.

 

En de praktijk: Mijn kolen staan weliswaar aan de voorkant van de tuin, maar ben van plan er erwten of bonen doorheen te zetten. Plus kruiden.

Voornamelijk combinaties dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe maar wat Puur op gevoel. Ik hou niet van schema's, of rekening moeten houden met dingen.

Bij nieuwe dingen kijk ik natuurlijk wel een beetje hoe ver ze uit elkaar moeten enzo, en hoe hoog ze worden. Maar dat lijkt me logisch. Meestal blijkt dat het te dicht op elkaar staat, of juist te ver uit elkaar, en dan probeer ik dat te onthouden voor het jaar daarop. Zo ook met de oogst. Is het te weinig, dan volgend jaar meer planten. Etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo van "gevoel". Ik ben zelfs een tikkie allergisch voor de opmerking: "het voelt niet goed".

Maar tuinieren met een strak schema is niets voor mij. Ik moet genoeg regels, verboden en geboden volgen. Ga ik niet tijdens mijn hobby doen. Voor mij dan ook geen maankalenders en ander gedoe.

Kortom: ik doe waar ik zin in heb maar wel gericht op resultaten.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...