Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sla te dicht op elkaar gezaaid: in grotere potjes zetten?


Schippersvrouwtje

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraagje over mijn sla.

Ik ben sinds pas begonnen met mijn eigen mine moestuin in een koude kas.

Nu heb ik de sla en andijvie voor gezaaid in een bakje.

Toen het zaad op kwam merkte ik al snel dat ik veel te dicht op elkaar gezaaid had. Oeps..

De plantjes zijn nu ongeveer 3 cm maar ze gaan helemaal slap hangen en hebben voor mij gevoel niet voldoende ruimte om te groeien. is het verstandig om ze nu in een wat groter potje te zetten?

Ik had ze eerst binnen staan maar sinds een paar dagen heb ik ze in mijn kasje gezet.

Was dit verstandig? Ik heb een paar foto's toegevoegd en hoor graag jullie gedachtes.

 

Groetjes Ilona.

 

dsc0308495421334827228.JPG

dsc0308588051334827278.JPG

dsc0308280851334827369.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ilona,

 

Je sla en andijvieplantjes zien er goed uit. Het is inderdaad verstandig om na ontkiemen de plantjes ergens koel te zetten. Het kasje was een goede keuze, sla kan redelijk tegen de temperaturen van dit moment en in het kasje hebben de plantjes veel meer licht dan binnenshuis. Binnenhuis is het vaak te warm waardoor de plantjes te snel en daardoor iel en slap groeien. Het resultaat is er dan ook naar ik zie op de foto mooie kortgedrongen sla-plantjes.

 

Ik zaai sla net als jou in een zaaibakje. Als de plantjes ongeveer net z groot zijn als op jou foto dan verspeen ik ze ieder naar een zaaitray, violenbakjes of kleine potjes zodat ze een sterk wortelgestel kunnen ontwikkelen om ze daarna uit te planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zou ze verspenen, buiten kan nu makkelijk en is goed krijg je stevige plantjes, enkel bij vorst even nog opletten,

Je kunt in potje doen maar ook gelijk op hun uiteindelijke plek verspenen, ik doe beide de potjes plantjes zijn dan

reserve of voor latere uitplant.

Ik vindt je aarde wat droog, steeds als de aarde iets droog is bovenaan geef ik opnioeuw verspreid water.

Opzich vindt ik de afstand tussen je zaailingen goed meevallen, ik zaai dichter op elkaar, maar verspeen alles en vrij vroeg.

Ik denk dat je plantjes nu eerder behoefte hebben aan wat voeding en daarom verspeen je best in goede potgrond of compost.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Goed om te horen dat me plantjes er goed uit zien.

Ik zat er inderdaad ook hard over na te denken om ze te verspenen.

Maar fijn dat ik het nu zeker weet.

Ik had al een paar grotere plantjes verspeend en dit zie je ook op de foto.

Daar heb ik het steeltje in de grond gedaan zeg maar en alleen een stukje steel en de blaadjes boven gelaten.

Is dat goed of kan ik beter het steeltje wat verder boven de grond uit laten steken?

Dan ga ik ze in een groter potje zetten en weer in de kas. Wanneer ze dan groter zijn zal ik ze uit planten in de kas.

Ik heb alleen mijn kas als moestuintje want het is aan boord van een binnenvaartschip.

Zelf vond ik het ook al erg droog maar besproei ze 2 keer per dag wanneer de grond droog is.

Zal ik 1 plantje per potje doen of kan ik er ook 2 of 3 doen?

 

Groetjes Ilona.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang het hart van het plantje (daar groeit de krop) maar een stukje boven de grond zit is het goed . Bij voorkeur 1 plant er pot(je), dat is het makkelijkst als je ze straks nog een keer gaat verpotten (indien nodig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat leuk op een binnenvaart schip dat hebben we denk ik nog niet eerder gehad

Met deze maat plantjes kun je voorzichtig gaan watergeven met gietertje als het water maar weer goed onder uit de pot weg kan.

Het nadeel van sproeien met plantespuit is dat je enkel de bovenlaag beetje nat maakt en zo weer is uitgedroogd

Succes en ik zou nog een stukje van de boot inpikken voor je drijvende moestuin

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...