karamanliali Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Beste forum lezers.Ik heb al hele forum gezocht, ik heb nu beetje idee, maar toch weet ik niet alles, daarom vraag ik hier.Hoe zou je beste groente zaden kunnen zaaien? Wanneer? Waar? enz.Ik weet dat je zaden niet te dip mag zaaien, niet te nat houden en niet veel warm houden. Maar hoe zit het met licht?Moet ze altijd zonne licht zien of mag ook met kunst licht (lamp of zo)? en hoeveel uur licht of zon mogen ze zien.Wanneer (b.v na hoeveel bladen) mag je verplanten naar grote pot? Waar moet je opletten met verplanten? Wanneer mag je en wat voor mest mag je geven? Wat voor grond wordt gebruikt enz. enz.Kan iemand hierover een uitgebreide verhaal kunnen schrijven voor beginners zoals ik? Alvast bedankt voor iedereen. Quote
Janine~Bustani Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Misschien heb je hier alvast iets aan? http://www.bustani.nl/index.php/info/zaaien-en-oogsten.html Quote
Rantje Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Ieder plantje heeft zijn eigen kenmerken en beschrijvingen. Er zijn wel een paar regeltjes in het algemeen.* zaden net zo diep zaaien als ze zelf groot zijn.* grote zaden zoals pompoen, komkommer, meloen (model zonnepit) op hun kant in de grond zetten anders rot het weg)* De grond moet vochtig zijn maar niet kletsnat.* lichtkiemers hebben vocht en licht nodig om te kiemen.* Met andere zaden maakt het niet uit maar vanaf het moment dat er iets boven de grond piept moet het licht krijgen. * pas op met te weinig licht en te veel warmte, je krijg dan hele iele lange stengels.* Sommige zaden gelijk op de juiste plek zaaien, die willen niet verplaatst worden, bieten, radijs en wortelen zijn goede voorbeelden.* De temperatuur hangt af van het soort gewas. Paprika en pepers hebben heel veel warmte nodig, tuinbonen willen het juist wat koeler, net als koolplantjes.* gooi niet een heel zakje leeg. bedenk hoeveel plantjes je wilt hebben en zaai hooguit het dubbele ervan. Je hebt niets aan 100 kroppen sla ineens.*Op de zakjes staat wanneer te zaaien, houd je daar ook aan. Lees ook goed wat de eisen van de plant zijn.* paprika's, pepers, komkommer, tomaten, aubergines, courgettes en pompoenen etc. mogen allemaal pas na half mei naar buiten. Die gaan kapot als er nog vorst komt namelijk. Dit geldt ook voor de sperciebonen e.d. * zaai en stek grond is prima om te kunnen zaaien. potgrond met wat zand gemengd gaat ook prima. Mest hebben ze niet nodig in het begin. In potgrond zit voor een week of 5 voldoende voeding. De jonge wortels kunnen helemaal nog geen mest aan, dan verbranden ze.Met vruchtgewassen kan je na een paar weken evt. wat vloeibare voeding geven en dan maar een kwart van de aanbevolen hoeveelheid.* een plantje wat opkomt heeft meestal 2 kiemblaadjes. Pas daarna gaan er nieuwe bladeren komen, de echte blaadjes die vaak er heel anders uitzien dan de eerste kiemblaadjes. Op dat moment zouden de wortels al wat ontwikkeld moeten zijn en kan je verspenen in een groter potje.Je moet altijd zorgen dat de wortels niet of nauwelijk beschadigen. Op deze site vind ik dat je goede info kan vinden over hoe en wat:http://www.mooiemoestuin.net/zaaien.htm Succes Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
karamanliali Geplaatst: 22 april 2012 Auteur Geplaatst: 22 april 2012 Bedankt voor de info. Dat is al een goede begin maar ik moet nog veel leren. vooral over de warmte en licht. Ik hoor wel eens dat als derde en vierde bladen komt dat je kiembladen moet verwijderen klopt dat? Quote
Rantje Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Daar heb ik nog nooit van gehoord. Een zonnige vensterbank is prima voor een aantal planten. In het begin opletten dat ze niet verbranden van te veel zon, dat veschrompele de blaadjes helemaal. Ook nooit je binnen-plantjes direct naar buiten doen. eerst afharden. Dus ze overdag naar buiten doen, oppassen met zon en in de nacht evt. nog naar binnen. Maar veel gewassen kunnen nu gewoon buiten opgekweekt worden hoor, het seizoen is begonnen! Alleen de planten die pas na half mei naar buiten mogen zou ik binnen zaaien. Wat voor gewassen heb je allemaal? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Yentl Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 De kiembladeren zou ik niet verwijderen, wat voor nut zou dat hebben ? Warmte en licht verchilt per plant. De kiemtemperatuur ligt bij veel planten hoger dan de temperatuur die je nodig hebt om een plant daarna verder te kweken. Quote
karamanliali Geplaatst: 22 april 2012 Auteur Geplaatst: 22 april 2012 De kiembladeren zou ik niet verwijderen, wat voor nut zou dat hebben ? Warmte en licht verchilt per plant. De kiemtemperatuur ligt bij veel planten hoger dan de temperatuur die je nodig hebt om een plant daarna verder te kweken. Ze zeggen dat kiembladen al die voeding neemt daarom moet verwijderd worden zeggen ze.IK heb tomaat, paprika, aubergine, meloen en kool soorten. Quote
Rantje Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Koolsoorten buiten zaaien. Is veel te warm binnen, kunnen ook tegen koudere nachten. De rest allemaal warm binnen zaaien en na het kiemen mag het iets koeler. Als kiemblaadjes alle voeding op zouden nemen dan zou moeder natuur iets anders verzonnen hebben denk je niet? De kiemblaadjes zijn trouwens wel een mooie indicatie om te zien of je plant iets te kort komt, is het eerste in de kiembaaldjes terug te zien namelijk. Ik weet niet wie 'ze' is maar het lijkt me echt onzin! Als je een kas hebt dan kan je na afharden vanaf half april de tomaten en paprika's daar uit kunnen planten. heb je geen kas dan moet je ze tot half mei binnen houden. Je kan ze dan wel met pot en al buiten zetten maar oppassen dat het in de nacht niet te koud wordt, dan binnen halen. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
karamanliali Geplaatst: 22 april 2012 Auteur Geplaatst: 22 april 2012 Jahh,Ik zie het al, ik ga hier zeker veel leren van jullie.Kool soorten mag ik wel buiten zaaien dus, daarom zijn al mijn kool soorten kapot gegaan zeker. van de warmte op de vensterbank.Ze zijn eerst goed uitgekomen daarna kapot gegaan.Waar ik ook last van heb is witte boven kant van grond.Grond wordt wit achtig. Hoe komt dat? Voor zaaien gebruik ik zaaigrond en als ze beetje groot zijn zet ik in gewone potgrond, dus zal niet aan de grond liggen.Door de kalk die in de kraanwater zit of iets anders? En trouwens wat voor water geven jullie, regenwater of kraan water direct uit de kraan (is dat niet te koud voor plantjes)?Waar ik ook veel plant verlies is met kiemen. In zijn eerste kweek of zaaibak zijn ze goed, maar als ik naar een andere pot kiemtdan gaat veel planten kapot. Wat doe ik fout? Beschadig ik soms veel wortels of zo met drukken op de grond?Dus hoe eigenlijk kiemen moet gebeuren moet ik nog leren, alle info is welkom. Quote
sokrates Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Ik zie het al, ik ga hier zeker veel leren van jullie. Goed dat je hier komt om vragen te stellen, maar ik kan je aanraden om een goed moestuinboek te kopen. Op die manier kan je makkelijk opzoeken welke planten je wanneer moet zaaien, en hoe je dat precies doet. Het zaaien van groente is echt niet zo ingewikkeld, en de meeste plantjes komen gewoon op. Welke planten wil je precies in je tuin zetten? En wat voor een ruimte heb je? Hoe ziet je tuin eruit? Quote
karamanliali Geplaatst: 22 april 2012 Auteur Geplaatst: 22 april 2012 Beste sokrates.Ik wil in mijn plastic tunnel tomaten aubergine meloen paprikas en kool soorten planten.Ik begin hier mee pas deze jaar, daarom heb ik nog geen ervaring met planten en die wil ik dus hier leren.Zoals u zegt ga ik een boek kopen over moestuin maar ja daar kun je geen vragen stellen.Ik ben al begonnen met thuis te zaaien in kweek bakken maar ja zoals u boven ook kunt lezen gaat soms fout. Quote
Bit Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Beste leerling. Rechtsboven deze pagina zit een zoekfunctie. Daar is erg veel te vinden alvast. Veel leesplezier ! Quote
Rantje Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Kool soorten mag ik wel buiten zaaien dus, daarom zijn al mijn kool soorten kapot gegaan zeker. van de warmte op de vensterbank.Ze zijn eerst goed uitgekomen daarna kapot gegaan.Dat zou heel goed kunnen! Koolplanten willen ook koud water krijgen! En trouwens wat voor water geven jullie, regenwater of kraan water direct uit de kraan (is dat niet te koud voor plantjes)?Je kan er wat warm water bij mengen, zeker voor warmteminnende planten niet onverstandig. Regenwater is beter dan kraanwater, zit geen chloor in en is iets zachter.Maar kraanwater kan wel gewoon hoor Waar ik ook veel plant verlies is met kiemen. In zijn eerste kweek of zaaibak zijn ze goed, maar als ik naar een andere pot kiemtdan gaat veel planten kapot. Wat doe ik fout? Beschadig ik soms veel wortels of zo met drukken op de grond?Dus hoe eigenlijk kiemen moet gebeuren moet ik nog leren.. Kiemen is iets anders dan wat je nu bedoeld: verspenen Een zaadje wat in contact komt met vocht en evt. wat grond en de juiste temperatuur heeft gaat kiemen of ontkiemen. Dus het zaadje wordt wakker en het proces begint. Dus er komt een worteltje, een steeltje en kiemblaadjes. In principe ga je verspenen, dus het plantje in een iets groter potje zetten, als er ná de kiemblaadjes de echte blaadjes tevoorschijn komen. Die zien er anders uit! Wacht even dat ze ook een beetje gegroeid zijn Wortels die je beschadigd geven een behoorlijke klap. Met die wortels en de wortelhaartjes haalt de plant zijn voeding en vocht binnen.Maar je kan ook een potgrond hebben van slechte kwaliteit of eentj met veel meststoffen erin, dat vinden de wortels ook niet fijn waardoor ze dus verbranden en niets meer kunnen opnemen. Of een combinatie van die dingen. Misschien je potgrond eerst nog wat mengen met rivierzand. 3 kwart potgrond en een kwart zand. Als je het gepriegel erg moeilijk vindt, dan zou je in plastic bekertjes kunnen zaaien. 1 Zaadje per beker. Na een aantal weken ga je eigenlijk verpotten, als de grond iets droog is en je knijpt er een paar keer in dan heb je een hele kluit die je op een vers laagje in het nieuwe potje zet. Rustig de randen vullen met nieuwe grond en je bent klaar.Daarna een beetje water geven, niet te veel natuurlijk.En zet ze niet gelijk in de hete zon, geef ze even een dag om te wennen en herstellen Zo zaai ik o.a. en dit is een eenvoudige manier Op de onderste foto zie je koolrabi, waar je duidelijk verschil ziet tussen de kiem- en echte blaadjes. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Als je geen regenwater op kan vangen, dan kan je alvast kraanwater neer zetten voor de volgende dag,het chloor is dan merendeels verdwenen, en alvorens je een moestuin boek gaat kopen ga eerst een langs bij een kringloop winkel in de buurt,dan heb voor € 1.00 of ietsjes meer, al een leuk boek. Quote
karamanliali Geplaatst: 22 april 2012 Auteur Geplaatst: 22 april 2012 Beste Antje, met kiemen bedoelde ik inderdaad verpotten (zie dat ik niks weet). maar komt goed dankzij jullie. Verpotten doe ik wel in gebruikte potjes van 9x9 cm, hoe zou ik dat potjes schoon maken tegen ziektes?wat potgrond betreft koop ik altijd goedkoopste wat ik kan vinden op de markt, universele potgrond.Verpotten deed ik juist als grond nat is, ik geef eerst water daarna verpotten.En weer over water geven, na verspenen, hoe vaak en hoeveel water moet ik geven? ik zorg dat grond altijd nat of vochtig blijft, elke keer ongeveer een soep lepel water. Beste Jeanne-gordijn ik zal uw advies ook luisteren en uitkijken naar een boek. Quote
sokrates Geplaatst: 23 april 2012 Geplaatst: 23 april 2012 Zoals u zegt ga ik een boek kopen over moestuin maar ja daar kun je geen vragen stellen. Goed punt. Vragen kan je hier altijd stellen, maar een simpele gids over de kweek van groenten maakt dat je de simpelste vragen hier niet hoeft te stellen of op te zoeken. Ik tuin al een aantal jaren, maar ik zoek toch bijna wekelijks iets op in mijn tuinboek(en). Bijvoorbeeld: wanneer moet de bloemkool ook weer gezaaid? welke bemesting voor prei? welke plantafstand voor vroege aardappels? Online zijn die dingen ook te vinden, maar een boek is makkelijker en kan je bovendien meenemen naar de tuin. Moestuinen is niet gek moeilijk (echt niet), zolang je simpel begint en in het begin gewassen kweekt die relatief makkelijk zijn (bonen, sla, bieten, peentjes etc.). Ik vraag me af of de gewassen die jij hebt gekozen dat wel zijn. Maar met een tunnelkas (dat is het toch?) wordt het wellicht een stuk makkelijker. De mensen hier op het forum helpen je met liefde bij alle problemen die je tegenkomt. Maar het is nuttig en noodzakelijk om ook zelf op onderzoek uit te gaan. Je kan niet verwachten dat mensen tijd vrijmaken om je een spoedcursus moestuin te geven. Quote
Rantje Geplaatst: 23 april 2012 Geplaatst: 23 april 2012 Verpotten doe ik wel in gebruikte potjes van 9x9 cm, hoe zou ik dat potjes schoon maken tegen ziektes?Even in een heet sopje leggen en de oude resten verwijderen.Di epotjes zijn goed volgens mij, je kan ook eerst een maat kleiner doen en dan daarna in de 9 cm potjes weer verpotten. Afhankelijk wat je hebt, hoeveel je hebt en wat voor plantjes. niks mis mee om het te doen met wat je hebt hoor! wat potgrond betreft koop ik altijd goedkoopste wat ik kan vinden op de markt, universele potgrond.Ik hoor daar verschillende ervaringen mee. De kwaliteit kan toch minder zijn, onkruidzaden erin, iets mis mee.Er is iets van een keurmerk dacht ik.Ik maak altijd een mixje met wat compost, beetje potgrond, beetje zand, beetje turfstrooisel.De potgrond van AH schijnt heel goed te zijn. Weet niet of die duur is.Verpotten deed ik juist als grond nat is, ik geef eerst water daarna verpotten.Dat lees ik meestal, ik doe het zelf waarschijnlijk anders omdat ik niet zo goed met dat priegelen ben en daardoor de grond juist uitelkaar valt en de wortels afbreken. Als het wat droger is heb ik gewoon een mooie kluit, zet ik op een klein vers laagje en vul de randen met nieuwe grond. Mijn bel;eving is dat het zo absoluut niet beschadigd en het gepriegel ook wel meevalt.Maar doe wat voor jou juist voelt. Ik vind dat dit beter werkt maar er zijn er waarschijnlijk zat te vinden die het juist niet zo doen. En weer over water geven, na verspenen, hoe vaak en hoeveel water moet ik geven? ik zorg dat grond altijd nat of vochtig blijft, elke keer ongeveer een soep lepel water.Zolang er niets gekiemd is moet het vochtig blijven. Maar ik geef alleen water als ik zie dat het heel droog is. Ik prik m'n vinger in de grond want de bovenlaag kan heel droog zijn terwijl het in de pot helemaal niet droog is. Beter is het om zo nu en dan een flinke slok te geven dan iedere dag een beetje. Bij mij is het dus niet echt nat. alleen als ze water gehad hebben.Paprika's en aubergines drinken net iets meer dan de pepers doen.Tomaten hebben ook niet veel nodig in het begin en zijn te snel te nat.Je voelt het op een gegeven moment ook wel aan het gewicht van de pot. Je kan ze ook wat water oplaten zuigen. Dus in de bak waar je potjes staan een laag water doen en dan na een half uur het overtollige water wegkiepen. Die witte laag waar je het over had zou een soort van schimmel kunnen zijn, te vaak water geven en een te natte grond regelmatig. Een boek is geen gek idee, die van Velt schijnt heel goed, duidelijk en leesbaar te zijn.Ikzelf vind dit forum in combinatie met wat andere sites het beste boek.Die van van Velt vraag ik voor mijn verjaardag. Lijkt me wel een gaaf iets maar tot nu toe lukt het allemaal zonder boek ook prima en Google is m'n grootste vriend Op de site van Diana kan je heel erg veel vinden over grond, voeding, zaaien en verspenen, te teelt van bepaalde gewassen, ongedierte voorkomen en bestrijden etc. etc., lees daar maar eens en je bent gelijk heel wat wijzer. http://www.mooiemoestuin.net/ Ook op www.groenteninfo.nl vind je een schat aan informatie wat meer per soort maar zeker de moeite waard Dan weet je iig. in grote lijnen genoeg om even vooruit te komen hoor Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
karamanliali Geplaatst: 23 april 2012 Auteur Geplaatst: 23 april 2012 Beste Rantje.Bedankt voor al je antwoorden.Ik ga bij bol.com die boek bestellen.Wie weet misschien zit ook een zaai kalender die kan ik ook altijd gebruiken. Quote
ADOPEG Geplaatst: 28 juni 2016 Geplaatst: 28 juni 2016 Om nog eens op dit oude topic terug te komen: Ik hoor wel eens dat als derde en vierde bladen komt dat je kiembladen moet verwijderen klopt dat? Ik hoorde dit ook, en wel van een hele goede moestuinder. Volgens hem gebruiken die kiemblaadjes alleen maar water. Als hij gaat verspenen verwijdert hij altijd de kiemblaadjes bij veel groentensoorten. Dit komt toch wel ergens vandaan? NIemand anders die hier meer over weet? Quote ~ Vita rosa est ~
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.