Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik blijf tomaten op de vensterbank leuk en knap vinden, zeker met je twee katten in huis

Je bak ziet er leuk en fris uit, super toch als je kijkt hoe goed het groeid onder je tunneltje, over mulchen volgens mij mag je daar alles voor gebruiken als je de nadelen/voordelen afweegt en is dat het leukst van mulchen om erover natedenken te testen en gewoon ideeen opdoen.

Het permading wortels laten staan ben ik uit aan het proberen met een stoppel maisveldje van vorig jaar, vooral omdat ik op vette klei zit

zie ik het voordeel om op deze manier extra ""lucht"" in de grond te brengen, zo is er altijd wel een nieuw idee om uite proberen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

Het werkt vast wel, het gaat in de natuur vast niet voor niets precies zo

Wat betreft de mulch, tja, het is wel leuk om gewoon al het planten/gras/blad afval uit de tuin zelf te gebruiken, het heeft wel iets gaafs/natuurlijks/bosachtigs vind ik. Ik vind het wel leuk, en hoop dat ik geen klachten zal krijgen van buren. Tot nu toe alleen maar positieve reacties ^_^.

De tomaten in de vensterbank, er is werkelijk niets knaps aan hoor.

Het zijn gewoon tomaten, in de vensterbank verder niets bijzonders. Ik heb ze ook geen voeding gegeven, nog geen enkele keer. Wel mulch, ook binnen is het handig als het water niet verdampt. De mulch vergaat natuurlijk een beetje wat misschien voeding is, geen dee. Verder alleen maar steeds grotere potten.

De minibel pot-tomaatjes zijn misschien ook wel gewoon lekker geschikt hiervoor omdat ze zo klein blijven.

De tumbling tom tomaten ook wel een beetje wellicht.

Ik verwacht ook dat die meer succes zullen hebben als die vleestomaten plant maar ik wacht geduldig en hoopvol af ^_^

Geplaatst:

Is dat van het geen voeding geven een bewuste keuze?

Je tuin ziet er geweldig uit, wat heb je enorm veel werk verzet!

En allemaal low-budget oplossingen. Had je nog veel voor je verjaardag gekregen?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur

Nee hoor, ik had gewoon nog niet bedacht welke voeding ik zou kiezen als ik voeding wilde geven. Ik wil natuurlijk weer wel dat het zo natuurlijk mogelijk is. Dus ik twijfel nog.

Ik vind dat pot planten voeding mogen het is niet hun schuld dat ze zo`n beperkte hoeveelheid grond hebben.

Dus het zal er nog wel van komen, maar welke.. daar ben ik nog niet 100% over uit.

Ik heb m`n verjaardag nog steeds niet gevierd haha, ik zie er altijd tegenop ookal lijkt het me ook heel leuk. Ik had al wel potgrond, een hanging basket en bamboe stokken gekregen, die allemaal al in gebruik zijn genomen.

Geplaatst:
  • Auteur

De eerste Oregon Sugar Pod peultjes zijn tevoorschijn gekomen! Ik wist niet dat dat zo snel na het bloeien al zou gebeuren. Ik vind het heel erg leuk natuurlijk, en wacht met spanning af hoeveel bloemen de planten gaan maken. Er zijn er al meer bij gekomen ondertussen.

CIMG7957.JPG

Geplaatst:

Je zou ze toch alleen al zetten voor de prachtige bloemetjes!!!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Geplaatst:
  • Auteur

Ghaha ja. Nu heb ik de foto er wel om gemaakt hoor, vanaf de andere kant (waar de zon er niet doorheen schijnt) zijn het gewoon peultjes.

Maar toch, ik vind het inderdaad echt sierlijk allemaal!

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Even wat kleine updates over de tuin.

Het gaat best aardig tot zover.

Af en toe komen er wat beestjes voorbij die iets doen wat ik niet wil, maar tot nu toe zijn ze vrij snel weer weg steeds.

Met de opkomende bonen heb ik ietsje moeite omdat slakken die wel erg lekker blijken te vinden, daar was ik even niet alert op en gooide daar geen knoflook/koffie/munt etc lol.

Nu ik het wel doe lijkt het iets beter te gaan, en binnen heb ik voor de zekerheid wat extra bonen, peulen ed gezaaid.

Verder groeien er twee courgettes op het moment, eerst twee mega bloemen (verbazend toch hoe groot die eigenlijk zijn) en nu twee ronde courgettes. Nog te klein hoor, maar het gaat best snel vind ik.

En tot slot zijn de eerste 2 aardbeien rood aan het worden, ik heb wat Japanse Duizendknoop weggesnoeid om de aardbeien meer licht te geven. Dat hielp.

Verder ontstaan er erg veel uitlopers, die ik voor een aardig deel weg haal voor nu. Maar later in het jaar wil ik ze wel natuurlijk ^^ doen ze dat uitlopen vaak?

Hmm even zien.. verder geen updates denk ik. De minibel tomaatjes, daar zijn er nu best veel van, maar geen enkele is al rood geworden. Ik hoop dat dat nog goed gaat lukken.

1 vroege Tumbling tom plant maakt ook al tomaatjes, en 1 vleestomaat is ook al gevormd. Maar wederom allemaal nog niet rood.

Oh, en ik eet nu af en toe een paar peultjes ^^ en ik vind het geweldig om uit te vinden dat ze zo vers toch 'echt' heel veel lekkerder zijn echt heel leuk.

Wel is het steeds maar een klein beetje, steeds 5 stuks, dat soort aantallen. Maar ik ben alleen, en kan het mixen met andere groenten, ik vind het wel prima ^^.

Edit! En nog een laatste 'tot slot'

De zaden van de muizenmeloen zijn binnen gekomen. De mini komkommers zo groot als een druifje. Ik was bang dat ik ze dit jaar niet meer kon zaaien, maarr ^_^ het blijkt dat ze tot half mei gezaaid kunnen worden volgens het pakje. Dus dan ben ik een weekje te laat.. dat is nog te overzien en dat ga ik dus ook echt nog proberen.

Geplaatst:

Muizenmeloen en mini komkommers die zo groot zijn als een druifje?

Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Wel fijn dat je al wat geoogst heb, hoe weinig het ook was. Wie t kleine niet eert..

Good things come in small packages

Geplaatst:

waar besteld die zaadjes? ik ga binnenkort nog is een gokje wagen of ze te krijgen zijn bij het tuincentrum.

Geplaatst:
  • Auteur
Muizenmeloen en mini komkommers die zo groot zijn als een druifje?

Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Wel fijn dat je al wat geoogst heb, hoe weinig het ook was. Wie t kleine niet eert..

Haha, ik had er ook nog nooit van gehoord hoor.

Ik kan de link naar het topic erover even niet vinden, maar als je 'mouse melon' opzoekt met google afbeeldingen vind je allermaal plaatjes.

Dennis, dat was bij Vreecken.

Geplaatst:

Wat een mini's

Maar waarom noemen ze melons als t mini komkommers zijn?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik denk omdat ze een beetje op watermeloenen lijken qua tekening

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb net even wat foto`s gemaakt van hoe de wanordelijke tuin er op dit moment uit ziet

1 van de kasjes heb ik een tijdje geleden al verplaatst. De sla had het niet meer nodig, en de nieuwe komkommerplantjes wel. Die groeien nu goed en eentje is al bloemen aan het maken. Het is een citroenkomkommerplant waarvan de zaden bij Hans vandaan komen ^_^ ik ben erg benieuwd naar deze komkommers.

En tja, verder zie je van alles, haha oa grote courgette planten.

396960925.jpg

396960922.jpg

Deze kom ik dus overal tegen, ze eten van de bloesems maar ik heb gemerkt dat als ik met de plantenspuit knoflookwater op de planten sproei, dan gaan ze weg (voor een tijdje)

396960918.jpg

Aubergineplant, m`n grote trots ^_^ verder goudsbloemen en Borage.

396960923.jpg

Tumbling Toms

396960927.jpg

M`n nogal rare Borage-in-hanging-basket experiment ^^

396960933.jpg

396961127.jpg

396961126.jpg

396961125.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Wat een metamorfose! Geweldig. Ik vind je "wanorde" erg leuk. Jammer dat ik zo gestructureerd ben.

Geplaatst:
  • Auteur

Alleen die kasjes moeten nog weg vind ik, die zijn niet zo mooi.

Maar het levensgeluk van de komkommers gaat voor dus ze blijven nog even.

M`n opa zei trouwens dat er teveel stikstof in de grond zat voor de radijsjes, en dat ze daarom zoveel blad maken op het moment. Dat moet ik dus anders gaan doen.

(ik heb trouwens nog twee extra foto`s toegevoegd als Edit, sorry daarvoor, het duurde een beetje lang)

Geplaatst:

Dat van die stikstof heb ik dus ook. Geweldig voor de sla en kool maar ik krijg geen radijsje de grond uit. Ook worteltjes worden waarschijnlijk niets. Dus maar in een pot gezaaid.

Tsja, die kasjes zijn inderdaad niet echt mooi. Ik "mag" ze dan ook niet in de achtertuin (waar we dus de hele zomer zitten)

Ik mag doen en laten met de tuin maar mijn man heeft 2 voorwaarden: geen plastic (heeft tie echt een pesthekel aan) en geen stekels (jammer maar helaas, geen kruisbessen en rozen voor mij)

Ach, als dat alles is....

Geplaatst:
  • Auteur

Ghaha ok. Naja, Glazen kasjes zijn ook wel heel erg mooi vind ik, in pure tegenstelling tot de plastic kasjes die ik heb. Glazen kasjes vind ik echt leuk meestal ^^ Maar ja, dat is bij low butget tuinieren niet echt een optie, die zijn altijd behoorlijk duur.

Tot nu toe hebben de buren nog niet gezegd dat ik de plastic kasjes niet 'mag' ik hou het ook gewoon bij twee stuks, misschien blijven ze het dan wel goed vinden.

Ik vroeg me nog af trouwens, of die tomaten in het mandje niet wat licht van kleur zijn? Of is het wel goed zo?

Geplaatst:

Ik kan het niet goed beoordelen. Lastig te zien van een foto.

Aan de hanging baskets zal het niet liggen, ik heb er ook 2 met tomaten. Ik verheug me enorm op de vruchten. Het zal er hoop ik leuk uit zien. Ik heb er oi-kers bij gezet.

Geplaatst:

leuk Juna, alles mooi vol, ik vindt je kasjes juist leuk, kasjes horen in moestuin dan denk ik altijd wat zit erin

ziet er knap uit voor eerste jaar, en ik hoop dat je straks zo de smaak te pakken hebt letterlijk en figuurlijk dat je volkstuintje neemt

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Gaat goed Juna Ach binnenkort gaan de kasjes weg en dan kan je wat meer groen zien. Goed dat je al die bolcourgettes hebt. Mooi om te zien ook.

Geplaatst:
  • Auteur

Dankje, dat is fijn om te horen.

Stiekem ben ik best onzeker zo tussen jullie allemaal hoor, met al die geweldige moestuinen en doorgewinterde kennis en ik dan met m`n achtertuintje + afwijkende ideeen.. (geen slakken knippen enzo )

Gisteren was m`n opa trots op m`n tuintje, wat me heel kinderlijk opnieuw motiveerde ^^ hij weet zo ontzettend veel, dus dat voelt als een groot compliment. Erg leuk om vragen te stellen en van hem te leren. Hij kan alleen niet echt vaak komen omdat hij zo oud is.

Edit: @ Hans, het kan haast niet anders dan dat ik op een gegeven moment een volkstuin heb ^^ het is ernstig verslavend allemaal. Alleen moet ik er eentje dichtbij zoeken, zodat ik geen auto nodig heb en lekker alles zelf kan blijven doen.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Oh wat leuk dat je nog een opa hebt en dat je het daar met hem over kunt hebben. Daar kan je best nog veel van leren.

Maar eeh... ik doe t ook pas voor t eerste jaar hoor, maar trots zijn op je tuintje dat mag, ik ben ook heel trots op mijn eigen tuintje met potten en bakken. Heel blij al met een paar blaadjes sla op de boterham

Geplaatst:
  • Auteur
Oh wat leuk dat je nog een opa hebt en dat je het daar met hem over kunt hebben. Daar kan je best nog veel van leren.

Maar eeh... ik doe t ook pas voor t eerste jaar hoor, maar trots zijn op je tuintje dat mag, ik ben ook heel trots op mijn eigen tuintje met potten en bakken. Heel blij al met een paar blaadjes sla op de boterham

Dat heb ik nu ook, bij ieder eetbaar bloemetje, dingetje, vruchtje uit de tuin ben ik helemaal blij. Gisteren een aardbei, eentje! Haha, en toch echt super blij. Trots in m`n blog gezet lol

Het zijn kleine dingen, maar groot qua gevoel en groot wat betreft de blijheid die het geeft.