Geplaatst: 5 juni 20241 j Mijn doperwten (ik zoek nog even op welk ras ook alweer) doen moeilijk. Hier aan/tegen dat rek zie je van links naar rechts allemaal dezelfde planten op hetzelfde moment gezaaid en uitgeplant enz. En daar rechts doen ze het voor geen meter en verwelkt de boel. Dichterbij: Van onder naar boven worden ze geel en slap Ik dacht eerst natuurlijk weer aan onze 'vriend' de engerling maar ik heb al een paar keer voorzichtig wat geschept maar kon niets vinden. Vandaag een grotere schep er bij gepakt maar ook dieper zit niets en de worteltjes zijn er op zich ook allemaal nog (bij schade van een engerling zijn de wortels weg) maar ze zijn verschrompeld en schimmelen? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 juni 20241 j Denk je niet dat het iets is ivm de nattigheid? Volgens mij houden doperwten daar niet van. Die plek misschien wat vochtiger? Misschien de variant die minder goed bestand is tegen natte grond. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 juni 20241 j Het zou pythium kunnen zijn. Herkenbaar aan de scherpe aftekening en het loskomen van de buitenste laag van de wortels als je er over wrijft. Het geel verkleuren komt omdat de plant geen voeding meer krijgt via de wortels. Ik zie hooi ? liggen. De grond moet snel kunnen drogen, in deze omstandigheden wordt dat lastig. Ook moeten de peulgewassen als erwten en peulen etc. opgenomen worden in de teeltwisseling omdat ze erg gevoelig zijn voor ziektes. Vaak wordt voor het gemak hetzelfde rek gebruikt maar 4 -6 jaar teeltwisseling wordt aanbevolen. ( Even als kanttekening.) Het kan zijn dat de ziekte zich verplaatst door het gewas. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 14 juni 20241 j Auteur Ja nou ik ben dus wel zo lui geweest om ons mooie erwtenklimrek nog een jaartje te gebruiken. En dan zal de combinatie met het lange natte weer niet hebben geholpen... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.