Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Mijn doperwten (ik zoek nog even op welk ras ook alweer) doen moeilijk. Hier aan/tegen dat rek zie je van links naar rechts allemaal dezelfde planten op hetzelfde moment gezaaid en uitgeplant enz. En daar rechts doen ze het voor geen meter en verwelkt de boel.

227_0845.JPG

Dichterbij:

Van onder naar boven worden ze geel en slap 

227_0846.JPG

Ik dacht eerst natuurlijk weer aan onze 'vriend' de engerling maar ik heb al een paar keer voorzichtig wat geschept maar kon niets vinden. Vandaag een grotere schep er bij gepakt maar ook dieper zit niets en de worteltjes zijn er op zich ook allemaal nog (bij schade van een engerling zijn de wortels weg) maar ze zijn verschrompeld en schimmelen?

227_0851.JPG

227_0850.JPG

Geplaatst:

Denk je niet dat het iets is ivm de nattigheid? Volgens mij houden doperwten daar niet van. Die plek misschien wat vochtiger? Misschien de variant die minder goed bestand is tegen natte grond. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Het zou pythium kunnen zijn. Herkenbaar aan de scherpe aftekening en het loskomen van de buitenste laag van de wortels als je er over wrijft.

Het geel verkleuren komt omdat de plant geen voeding meer krijgt via de wortels.

Ik zie hooi ? liggen. De grond moet snel kunnen drogen, in deze omstandigheden wordt dat lastig.

Ook moeten de peulgewassen als erwten en peulen etc. opgenomen worden in de teeltwisseling omdat ze erg gevoelig zijn voor ziektes.

Vaak wordt voor het gemak hetzelfde rek gebruikt maar 4 -6 jaar teeltwisseling wordt aanbevolen. ( Even als kanttekening.)

Het kan  zijn dat de ziekte zich verplaatst door het gewas.

• 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.