heleentje Posted June 7, 2024 Share Posted June 7, 2024 Goedemorgen, Mijn Tomatenplantjes (F1Hybride) staan er wat ielig bij. Ze maken wel tomaatjes aan, maar ik ben niet heel erg tevreden over de planten zelf. Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is. Ze staan overigens in een kas in de volle grond. Andere jaren ging het heel goed. Misschien een teveel aan grondwater na al die regen? Bijgaand een 2tal foto's. Groet, Marianne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walters Posted June 7, 2024 Share Posted June 7, 2024 Hoe heb je de grond bewerkt, is er compost en/of mest aan toegevoegd. Hoe hoog is het grondwater rond de kas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heleentje Posted June 7, 2024 Author Share Posted June 7, 2024 Hi, Dank voor de reactie. Ik heb de aarde van te voren bewerkt met moestuinaarde en moestuin mest. Als ik een watermeter (ben even de naam kwijt) in de aarde bij de planten steek, slaat hij meteen in het donkerblauw uit (erg nat). Ik vermoed dat dat het probleem is. Zojuist nog even in de kas geweest. De aanmaak van tomaatjes gaat redelijk goed, maar de planten vind ik er niet erg gezond uit zien vergeleken met andere jaren. Tips zijn zeer welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walters Posted June 8, 2024 Share Posted June 8, 2024 Ik hou het op te nat, hierdoor enkel oppervlakkige wortels, dus planten nemen de voedingstoffen in de diepte niet op. Het is nu te laat, anders iets verhoogde bak maken en daar de planten inzetten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heleentje Posted June 8, 2024 Author Share Posted June 8, 2024 Heel jammer ik heb altijd een zeer rijke oogst en mooie stevige planten gehad. Dus de teleurstelling is groot. Ik zal uw tip voor het volgende jaar ter harte nemen. Dank daarvoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted June 8, 2024 Share Posted June 8, 2024 (edited) Ik volg @Walters geheel, maar het hoeft hier nog niet te laat te zijn, de plant is nog niet aan het afsterven (ik heb er hier eentje met voetrot, nog nooit gehad op de zandgrond en daar is het helaas wel te laat). Als je verwacht dat de grondwaterstand nog lang te hoog blijft (volgende week wordt het weer kouder en nieuwe regen), kan je eventueel met planken een verhoogde bak rond de plant maken en opvullen, de plant zal dan snel nieuwe wortels aanmaken. Je moet het zien als terug verplanten in een veel grotere pot. Er is ook heel heel weinig zon geweest wat ervoor zorgt dat planten die niet op een ideale plek staan ook uitgerekter groeien. Edited June 8, 2024 by redzebra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walters Posted June 8, 2024 Share Posted June 8, 2024 @heleentje Ik hoop dat het volgend jaar minder nat is! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heleentje Posted June 9, 2024 Author Share Posted June 9, 2024 Dank voor jullie reactie @Walters en @redzebra Ik ga eens kijken hoe ik het ga aanpakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heleentje Posted June 9, 2024 Author Share Posted June 9, 2024 18 uren geleden, Walters zei: @heleentje Ik hoop dat het volgend jaar minder nat is! @Walters Nou ik ook hoor. Dank voor uw reactie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts