Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gelige kleur in blad


HansK

Aanbevolen berichten

Mijn spinazie, tuinkers en rucola zijn geen van allen mooi groen, maar neigen een beetje naar geel. De smaak is er niet echt minder om, maar toch... Kan dit te maken hebben met een stikstof gebrek in de grond??

 

Ik heb de tuin voor het eerste jaar en weet dus niet wat er mee gebeurd is voorheen. Is het aan te raden om een stikstof gier te geven aan de groenten. Of bijv. 12-10-18 te strooien over de gehele tuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan bodem monster bij tuincentrum laten onderzoeken weet je precies waar je aan toe bent,

persoonlijk is geel verkleuring stikstof tekort ook eerste waar ik aan denk maar of dat ook echt zo is is uitproberen of laten onderzoeken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaliumgebrek geeft gele randjes, die ook nog eens kunnen gaan krullen.

 

Ik ben vorig jaar flink rondgegaan met koffiedrab bij mijn planten (kalium en magnesium), en je zag altijd dat daarna de blaadjes diepgroen werden. Tof om te zien.

 

Kan je ook theedrap gebruiken? Drink niet echt koffie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk bij gelig blad altijd aan een teveel aan kalk in de bodem. magnesiumgebrek daardoor ?. Mijn tuin heeft ook veel kalk ( klei ) en verder nog onbemest enzo. Nwe tuin. De sla , en verder alle nwe dingen zijn gelig. Nu ja. dan maar gelige sla.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook, idem dito pH boven 7, té veel kalk in de bodem, voor de meeste planten wordt het erg moeilijk om bep. voedingselementen uit de grond op te nemen, hierbij speelt de bodemwarmte ook nog een rol, magnesium wordt met koud weer maar met moeite opgenomen.

 

Belangrijke elementen welke een rol spelen in een groene kleur zijn Fe, oftewel IJzer, Magnesuim, Mangaan, ook al zouden deze elementen voldoende aanwezig zijn in de grond dan kunnen deze niet of nauwelijks opgenomen worden, wanneer het kalkgehalte te hoog is, dan blokkeerd stagneerd de opname !

 

Gelig blad, werkt in zijn fotosynthese niet optimaal, planten (groenten, zullen hierdoor vatbaarder worden voor schimmels, insecten e.d.

 

Koffieprut bv., is een zuurmaker, dit neutraliseerd de bodem enigsinds waardoor de essentiele elementen wél weer opgenomen kunnen worden.

 

Meten is weten, daarom niet zomaar klakkeloos Kalk strooien (omdat die in de aanbieding was want eenmaal een té Kalkrijke grond,... daar kom je niet makkelijk meer vanaf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaliumgebrek geeft gele randjes, die ook nog eens kunnen gaan krullen.

 

Gele randen en zelfs gele bladeren kom ik ook tegen bij mijn andijvie als ik die als na-oogst na de aardappelen zet. Aardappelen onttrekken kalium aan de grond en blijkbaar lijden bladgroentes daaronder ondanks bijmesten van stikstof. Misschien is vinassekali van ecostyle een probeersel waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten dat er een mogelijk gebrek is aan magnesium dan wel een overschot aan kalk, kan het ook zijn dat ik gewoon vrij vroeg was met tuinkers / rucola / spinazie? En dat het door de kou is dat ze gelig zijn? Dus dat ze daardoor wellicht niet goed de mineralen hebben kunnen opnemen uit de grond of verkleuring door temperatuur optreedt.

 

Het aardappelloof is namelijk wel gewoon mooi groen en dat staat er 10 meter vandaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene plant is de andere weer niet, sommige zijn erg erg gevoelig voor andere weer matig tot helemaal niet.

 

Wat nu nog mooi groen lijkt (aardappel) kan over een poosje gelig kleuren, vergeet niet dat een beginnende aardappelplant leeft van zijn eigen voedselvoorraad...aardappel wil graag kalium voor de knolvorming, maar een ruim K overschot blokkeert dan weer het magnesium,.. wie zei dat tuinieren makkelijk was ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...