Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vlekken op blad tomaat (ingezonken-licht-bruin): wat is dit?


Aanbevolen berichten

Marc, Ik denk ook niet direct aan (de gevreesde) bladvlekkenziekte. Ik heb dat vorig jaar gehad in de kas met die natte en vochtige zomer. Voor zover ik me kan herrineren ziet Fulvia fulva (bladvlekkenziekte) er anders uit: zo bijvoorbeeld in het beginstadium:

http://images.wikia.com/gardener/images/9/94/Tomato_Leaf_Mould.jpg

 

Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken in schade door de koude temperaturen, zie bijvoorbeeld:

http://plantclinic.tamu.edu/2011/05/10/tomato-woes/ en

http://www.walterreeves.com/food-gardening/vegetables-determining-cold-damage/ voor foto's.

 

De groei zal zich herpakken als de schade niet te groot is. Laten we hopen dat het snel wat zonniger en warmer wordt. Voorlopig wel een beetje opletten met de nachttemperatuur als je ze buiten zet, onder de 5 graden is er al kans op schade. Laat het blad er nog wel even aanzitten totdat de plant weer meer 'gezonde' bladeren heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De helft van de mijne hadden dezelfde vlekken, na een week onder afdak zijn ze nu goed vertrokken, binnen een weekje kunnen de bladeren eraf.

Ik een aantal planten binnengehouden voor eventuele vervanging, maar zal er als het na de komende week beter word niet veel moeten vervangen.

 

tomaat-bladziekte50621336668788.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is volgens mij de koude. Heb een lading tomaatjes een weekje buiten laten staan (was die vergeten binnen te zetten na het poetsen en ze stonden niet echt in mijn zicht), en die hadden dit ook. Er was haast geen groen meer aan te zien, dus heb ik ze maar weggegooid.

 

Heb iets gelijkaardigs ook al voorgehad met basilicum, die koud en nat had gestaan bij de opkweek. Die heeft zich toen herpakt.

Deze zullen het volgens mij ook wel overleven, maar ik zou ze zeker warmer zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al mijn tomaten planten zien er ook zo uit, op de wilde tomaten planten na.

Bij mij hebben ze het niet te koud gehad denk ik.

Ik had ze eerst binnen, en het is gebeurd tijdens de afharding.

De nachttemperaturen kwamen niet onder de 10 graden toen.

Overdag wel erg veel zon, vandaar dat ik ze onder een afdak gezet had.

 

Dus ook verbranding vind ik vreemd.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Op mijn beide Dansk Export tomatenplantjes zitten vlekken. Is dit bladvlekkenziekte? Koude dan wel verbranding kan het niet zijn volgens mij. Ze staan in de volle grond in een plastic tunnelkas. Overige tomatenplanten hebben dit niet.

 

image79651400017203.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie, RobO.

Die had ik ook gevonden, alleen is het soms lastig vast te stellen op basis van foto's of iets er nu op lijkt of niet.

Maar ik denk dat het de ziekte daadwerkelijk is. Ik las al dat vruchten, stelen en stengels niet aangetast worden en dat vruchten nog te eten zijn, maar om verdere verspreiding naar de andere planten te voorkomen, zal ik ze wel ruimen. Jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik heb een plastic zeil kas, en de planten aan buitenzijde (dicht bij het zeil) krijgen raar blad.

 

NYRzSB.jpg

 

Enig idee of dit hetzelfde is?

 

Ik heb tussen het middenpad en de wand twee rijen staan. de middelste rij is niets mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...