Urbanized Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 Ik heb de vijgen ergens in februari gesnoeid, maar geen of ik het goed heb gedaan. Zo niet, wil iemand mij uitleggen hoe het correct te doen? Quote
Zonta Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 ha Urbanized! Er zijn grotere vijg-experts dan ik hier, maar bij het snoeien is het een cruciale vraag of je voor de breba's gaat, of voor de 'main crop', of voor beiden. Breba's groeien het meest rond de groeipunten van afgelopen jaar (einde herfst/winter zichtbaar als kleine 'erwtjes' aan de stam). Dus dan moet je niet alle toppen te hard weg snoeien, anders houd je weinig breba's over. Main crop, oftewel je zomeroogst, groeit vooral op nieuw hout. Daar zijn wel andere spelregels voor, maar snoeien is dan wel wat relaxer Als je aangeeft welke vijg het is dan weten de pro's vast veel meer zinnigs te vermelden! Youtube heeft ook geweldige uitleg. Quote
Urbanized Geplaatst: 8 juli 2024 Auteur Geplaatst: 8 juli 2024 Hallo Zonta, Ik heb geen idee wat Breba of Main Crop is. Ik hou eerlijk gezegd ook niet bij wat er nieuw is gegroeid en wat niet. Blijkbaar heb ik dus teveel weggesnoeid? In warme landen kun je 2x oogsten, toch? De zomeroogst is toch niet, of zelden haalbaar in Nederland? Ik heb geen idee welke vijg het is. Wel is 1 van de 2 donkerpaars. Ik denk Turks of zo? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.