Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuw zeelandse spinazie hoe zit dat nou?


davo1979

Aanbevolen berichten

Ik heb wat zaden gekocht van de nieuwzeelandse spinazie. Op het doosje staat 1cm bij 1cm ruimte. In mijn boeken waar ik er nou al diverse heb doorgenomen staat minimaal 80 cm tot en met 1.20 meter ruimte tussen mekaar. Wie weet hoe het zit? En hoeveel plantjes heb je nodig voor een normale maaltijd voor 2?

 

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

het aantal planten hangt ook af van het feit of je vaak na elkaar wil plukken. Ik heb voor 2 pers 2 planten staan in 35 cm ronde pot elk. Denk dat ikdan 1 x in de week kan plukken als de plant zijn normale grootte heeft. De bladeren zijn ook wat groter dan blad spinazie dus dat scheelt weer wat in volume in je pan. of anders om de 14 dagen plukken? groetjes Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Ik heb vandaag ook 2 plantjes gekregen van een buurvrouw. Het schijnen inderdaad grote planten te worden.

 

Mijn vraag:

Hoe oogst je ervan? Ik lees op sommige websites dat men de toppen eruit knijpt als oogst (ben je dan niet gelijk alle groei kwijt??). Op andere websites oogst men blaadjes. Wat is jullie manier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit leert wikipedia ons:

 

Omdat de plant warmteminnend is verloopt de groei in Nederland aanvankelijk traag en wordt pas in augustus de snelste groei bereikt.

Het is een vertakte langzaam groeiende plant met een ondiep wortelstelsel, die een voedselrijke grond en flink wat ruimte nodig heeft. De plantafstand is 100 x 100 cm.

De driehoekige blaadjes zijn dik en vettig en worden op dezelfde manier bereid als spinazie. De zaden zitten met drie of vier in gedoornde doosvruchtjes. Het is mogelijk begin april binnen of onder platglas te zaaien en half mei buiten uit te planten of buiten ter plaatse te zaaien vanaf half mei. Voor het zaaien moeten de doosvruchtjes enkele uren in warm water worden voorgeweekt. De plant verdraagt geen vorst en is bij opkomst gevoelig voor kou. De oogst van de bladeren en stengeltoppen begint in de tweede helft van juni en gaat door tot de vorst.

 

Stengeltoppen dus, en niet de top van de plant zelf...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwzeelandse spinazie groeit plat en breed. Vandaar dat een flinke plantafstand niet overbodig is, ookal lijkt dat in de zomer nog niet zo. Aanvankelijk groeit ze zeer, zeer langzaam, pas na juli gaat ze echt aan de groei, met meeste toename in september en begin oktober. Is niet tegen vorst bestand, dus nog wat vroeg om uit te planten nu, maar kan in de tuin blijven om van te eten tot eerste vorst. Je hebt flink wat nodig voor een maaltijd, maar de smaak is zachter dan van spinazie en het heeft (gewokt) een lekkere stevige en sappige bite.

 

Edit: Omdat ze pas laat gaat uitgroeien, kun je ze goed uitplanten in de tuin tussen groenten die je in de zomer oogst, waarna er plek vrijkomt voor groei van NZS. Hou bodem vochtig (niet nat) en vraagt voedzame grond (Compost, mest)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Even een oud draadje opgevist om nog wat door te borduren over de NZ spinazie. Al sinds 2013 zaait de mijne zichzelf telkens weer uit - in de kas. Telkens wanneer ik de bloemen zag, dacht ik: in de gaten houden om zaden te winnen, zodat ik zelf kan bepalen waar het volgend jaar opkomt. Nu ik erachter ben dat de doosvruchtjes (ik kon ze eerder niet vinden) zich langs de stengel bevinden, kan ik ze afnemen, drogen en volgend jaar gaan zaaien. Of is er iets dat ik over het hoofd zie? Ervaringen?

 

Eten: de plant bestaat uit allemaal uitlopers. Als je de uiteinden er steeds plm 20 cm afknipt, ontstaan er nieuwe uitlopers (ook als je dat niet doet). De afgeknipte stengels ontdoe ik van de grote, mooi donkergroene en glanzende blaadjes en het topje om deze op te eten De stengels zelf eet ik niet. Ik kort ze op deze manier wel in om steeds jonge nieuwe blaadjes te hebben. Blaadjes die je te lang op de stengel laat zitten, zijn niet lekker meer. Zo wordt de plant ook niet al te groot, wat alleen maar lastig is, het grootste gedeelte is dan nutteloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die zaden kun je oprapen als ze er rijp afvallen

misschien beter nog: ter plekke laten kiemen en dan de kiemplantjes uitplanten waar je ze wilt hebben, de rest schoffel je weg of deel je uit

zo wandelt de spinazie bij ons de tuin door in de loop van de jaren, lekker makkelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tip Rob0, bedankt. Ik had hem buiten ook zo zichzelf voortplantend, maar daar is die niet meer terug gekomen. Misschien een keer te koud gehad. Nu wil ik in de kas de grond eruit halen en nieuwe erin doen, maar wil mijn nzs niet kwijtraken, dus zodoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...