Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Patio appel boompjes


wilma

Aanbevolen berichten

heb mijn fruit uitgebreid met 2 patio/ terras Appel boompjes in pot

de ene is Golden delicious en de ander Braeburn. Het zijn ukkies van 50 cm hoog.

het stammetje 25 cm en de kroon ook 25 cm

Hoe dit verder moet gaan groeien weet ik nog niet. Info op de naamkaartjes ;

snoeien; in de winter nieuw gegroeide takken WEG SNOEIEN, zodat de boom op deze hoogte blijft.

Is het nu de bedoeling dat ze altijd maar 50cm hoog mogen worden of zie ik dat verkeerd. Dan zal er toch, lijkt mij maar weinig appels aan kunnen groeien?

Vruchthout moet toch jaarlijks gevormd worden en dan nieuw aangegroeide takken wegsnoeien neemt toch gelijk de eventuele vruchtsporen weg? hier begrijp ik dus geen nota van.

Maar goed , eer het winter is dus zorgen dat ik er WEL iets van snap. ik hoop door een van jullie wat wijzer te worden

golden-delicious25631337076531.JPG

braeburn--patio-appel72381337076478.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Wilma. Om te beginnen met wat termen : 'Patio-boompje' is niet veel anders dan een marketingterm. Het is een vruchtboompje, een soortje, geent op een heel zwakke onderstam. Dat wil zeggen dat hij niet sterk groeit. Dat wil je ook, want anders koop je hem niet. Dat is dus 1. Hij groeit niet hard. Daarmee hoopt de verkoper dat balkonbezitters en kleinbehuisden, of MM-bakken bezitters er ook 1 aanschaffen. Hij past overal ( wel in de zon ! ) Misschien zelfs in potten.

 

Goed. Je koopt zo'n boompje, en je wil dat dan dus ook. Dan de aanwijzing van snoeien : Ja. Je moet snoeien. Helemaal alle groei wegsnoeien is wat veel van het goeie ja. Niet doen. Maar zeg de helft of 2/3 van de nwe groei in de winter wegsnoeien is wel de bedoeling ja. Er vormen zich dan bloemknoppen , na verloop van een paar jaar op de overgebleven takken. Je kan ook zomersnoei toepassen waarmee je die bloemvorming hoopt te stimuleren ( wel bijmesten en zon ! )

 

Je wilt ook veel snoeien, want dat boompje mag niet groot worden toch ? Dus snoeien ja. Je wilt een patio - pot - fruitboompje. Dus ga zo'n beetje uit van zeg ongeveer 5 - 12 appels aan zo'n boompje. Na een jaar of 2 - 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, ik had op t net gelezen dat die boompjes ongeveer 1.40 hoog zouden groeien. Dat leek mij een leuk maatje voor mij. Mij niet gerealiseert dat er (als ik steeds snoei ) maar +-5 appeltjes aan zouden komen.

Maar eenmaal gekocht wordt het afwachten wat er van gaat worden. Zal volgens jou aanwijzing in ieder geval niet steeds alles weer afknippen. Van mij mag hij wel wat hoger worden dan 50 cm. Ha Ha

Bedankt voor je inbreng. Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja, als ie inderdaad 1.40m mag worden , dan in najaar winter de helft van de groei eraf. Sowieso een beetje de boom proberen 'open' te houden ( op naar buiten wijzende knop snoeien dan, en dat elk jaar herhalen), ben je met 4 jaar wel op die 1.40m en heb je zeker meer dan 12 appels. Moeten ze wel uit die pot zijn inmiddels ( grotere maat dan dus ) Dit jaar in die maat is prima ( met wat bijmesten tot half juli )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...