Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Houdbaarheid tijmsiroop


eva1986

Aanbevolen berichten

Ik maak al enige jaren tijmsiroop. Meestal aan het einde van de zomer, en dat is dan aan het eind van de winter altijd op. Maar omdat de tijm dit jaar echt aan het woekeren is (groeit over andere kruiden heen ) heb ik aardig gesnoeid vanavond. Gedeelte gedroogd voor in de keuken en wat in olijfolie gezet, en van de rest ben ik dus alvast siroop aan het maken. Alleen halverwege bedacht ik me, dat ik geen idee heb hoelang je het kunt bewaren!

 

Dus heeft iemand een antwoord? Of na hoelang gebruiken jullie het nog zonder problemen??? Want het staat (als het goed is ) nog wel een paar maanden in de kast...

 

*wat ruikt het huis toch weer heerlijk naar tijm!*

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedeelte van de siroop is trouwens kokendheet in uitgekookte potten gegaan, en zijn goed vacuum getrokken. De rest zit in koffiemelk flesjes, ook uitgekookt, en een ook kokend heet gevuld (vacuum is moeilijker te constateren hierin, maar ga ervan uit dat het wel goed zit!). Koffiemelkflesjes worden al eerst opgemaakt!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bevinding is dat het snel gaat schiften.

Na een week al.

Ik zou het dus niet langer dan een week gebruiken als het eenmaal geopend is.

'Dat is ook zo met de weegbree-siroop.

Kleine porties maken dus!

Meestal maak ik wanneer ik nodig heb en niet op voorraad.

Het is immers zo klaar.

Maak je vaker middelen van kruiden/planten eva?

Ik heb zelf een kruidengeneeskunde opleiding gedaan.

Erg leuk om te leren wat wij allemaal opmerken als "onkruid" wat zò goed voor ons kan zijn!

Mijn tuin staat dan ook vol met dingen waarvan de meeste moestuiners het maar troep vinden of raar ( niet gebruikelijk )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus na opening 1 week... En dan bewaar je het in de koelkast neem ik aan??

 

Ja, ik gebruik wel vaker dingen van moeder natuur om iets te verhelpen. Is er in de afgelopen jaren een beetje ingeslopen. Spoelen met bramenblad tegen aften, bijvoorbeeld. Zoiets verteld iemand je een keer als je er last van hebt, en als het dan blijkt te werken onthoud ik het voor een volgende keer!

 

Ik slik zo min mogelijk antibiotica (had vaak last van blaasontstekingen, van kinds af aan) want door alle kuren ben ik nu voor een groot deel resistent... Wist ik veel... Nu gebruik ik cranberrysap als ik het aan voel komen, en drink ik brandnetelthee... Al een jaar of 4 geen echte, doorgezette blaasontsteking meer gehad!

 

Maar ik heb me er nooit echt in verdiept hoor, maarik ben wel zo'n geitenwollensok die gelooft dat moeder natuur ons alles geeft wat we nodig hebben!

 

Tof dat je die studie hebt gevolgd! Doe je er ook iets mee in het dagelijks leven??

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe gebruik ik het voor ons zelf, onze dieren en naasten die er gebruik van willen maken.

Bijna iedereen in mijn omgeving weet het wel, maar sommigen zijn toch nog sceptisch en hebben liever "een pilletje van de dokter".

Tja, dat moeten zij zelf weten.

Ik dring niemand iets op.

Wel heb ik voor ons zelf altijd een arsenaal aan gedroogde kruiden en planten delen om het jaarrond te kunnen gebruiken.

Je zou mijn zolder eens moeten zien.

De meeste siropen maak ik op een ouderwets petroleum stel.

Dat is de juiste warmtebron voor zulke dingen.

Gas gaat vaak veel te hard.

Zalven, tincturen en kompressen maak ik ook zelf.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net ffies gekeken, de tijmstroop, open potje, is nog steeds goed.

Mijn moeder zegt dat hoe meer suiker er in zit des te langer je het kan bewaren. Is een conserveringsmiddel.

 

't Was wel vreselijk lekker

 

Klinkt leuk Gemma! Jammer dat je zo'n eind uit de buurt woont want ik zou wel een cursus heks willen volgen...hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar 300 gram suiker gebruikt op 500 ml... Gebruik altijd iets minder, voor de gezondigheid

(vind t ook erg lekker!)

 

Miranda, staat die van jullie open sinds jou keelpijn (toen maxima kwam) ??? En in de koelkast neem ik aan?!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de vervelende eigenschap ( ) dat ik onthoud wat ik lees... (wanneer het ook al weer was, heb ik even nagekeken hoor, want de datums onthoud ik er niet bij, heb geen fotografisch geheugen! )

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dat heb ik dus ook, ik onthoud vooral de dingen die voor mij helemaal niet zo interessant zijn. En dan net niet alles natuurlijk maar van alles een deel.

Daardoor weet ik van veel dingen een beetje maar zijn de verklaringen waarom dat zo is vaak ver te zoeken en weet ik niet meer waar ik het gelezen had

 

Maar hoe het echt zit weet ik niet, zolang die flesjes donker zijn en dich kan je het best lang bewaren denk ik?

Mijn potje staat stijf van de suiker dus misschien de rede dat 'ie nog eetbaar is

 

En die vloeistof is met suiker ook nog een eind ingekookt waardoor het suikergehalte hoger wordt denk ik? Omdat er vocht verdampt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe gebruik ik het voor ons zelf, onze dieren en naasten die er gebruik van willen maken.

Bijna iedereen in mijn omgeving weet het wel, maar sommigen zijn toch nog sceptisch en hebben liever "een pilletje van de dokter".

Tja, dat moeten zij zelf weten.

Ik dring niemand iets op.

Wel heb ik voor ons zelf altijd een arsenaal aan gedroogde kruiden en planten delen om het jaarrond te kunnen gebruiken.

Je zou mijn zolder eens moeten zien.

De meeste siropen maak ik op een ouderwets petroleum stel.

Dat is de juiste warmtebron voor zulke dingen.

Gas gaat vaak veel te hard.

Zalven, tincturen en kompressen maak ik ook zelf.

 

interesant hoor en ik heb liever iets natuurlijks wat helpt dan een pilletje van de dokter. Alleen ben echt een leek dus ben al bang dat alles giftig is dus ga me daar ook echt een keer in verdiepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net ffies gekeken, de tijmstroop, open potje, is nog steeds goed.

Mijn moeder zegt dat hoe meer suiker er in zit des te langer je het kan bewaren. Is een conserveringsmiddel.

 

't Was wel vreselijk lekker

 

Klinkt leuk Gemma! Jammer dat je zo'n eind uit de buurt woont want ik zou wel een cursus heks willen volgen...hihi

 

 

Een cursus heks??

hahahah leuk dat je dat zegt Miranda.

Ik voel mezelf "heks" en weet dat ik dat ben.

Inderdaad jammer dat je zo`n eind uit de buurt woont, ik had het je graag willen leeren hoor.

En we hebben de liefde voor paarden ook gemeen!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hang je ook de Wicca aan Gemma? (ooit een heel onderzoek voor opleiding over Wicca gedaan...) Of alleen "heks" in de zin van natuurlijke geneeswijzen?

 

Ik vind heks altijd zo akelig klinken... Hihi... Moet altijd denken en boze heksen uit de sprookjes

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ eva: nee, Wicca heb ik helemaal niks mee.

Het heeft raakvlakken met elkaar, maar het is niet het zelfde.

Ik beschouw het geen ik uitoefen als "de oude weg" en Wicca is nog een relatief jonge stroming ( ca. 1950 ) die opgezet is door 1 man.

Het geen ik doe ik wat mensen al doen sinds de mens bestaat, leven van en met de natuur.

Vroeger was er geen apotheek, moesten mensen zelf hun middelen maken.

Dat doe ik dus ook.

Verder heeft "heks" inderdaad een nagatieve lading.

Dat komt door de inquisitie.

En later door de sprookjes.

Jammer, maar het is niet anders.

Maar wist je dat het woord heks komt van het woord hexe komt, wat betekent wijze man/vrouw?

Ja, niet alleen vrouwen zijn heks, ook mannen ( en ik ken er een boel hoor! )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste jaren heb je ook meer kinderprogramma's met goede heksen erin

 

Ik vind heks wel een leuk woord eigenlijk...spannender dan kruidenvrouwtje

Dat klinkt dan weer gelijk zo geitenwollensokkerig en ouderwets

Al is er niets mis met geitenwollensokken-mensen hoor, ze denken iig. na hoe ze willen leven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Miranda! Kijk naar mij! Ik ben een heel bewuste (semi) geitenwollensok, met iPhone... Hihi!

 

Veel wicca's noemen zichzelf ook heks, vandaar de vraag, Gemma! Maar ik vind t toppie! Dat jij zoveel weet van geneeskrachtige planten en kruiden!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heks vindt ik beetje zweverig tenslotte denk je dan aan toverij of vliegen op bezemsteel en geloof nu niet dat mensen dat kunnen, kruidenvrouw is 10 x beter maar dan zonder tje want dan stel ik me een soort dwergje voor

die in haar kookpot past

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De `Heksen` van vroeger waren dus meestal ook gewoon kruidenvrouwtjes (en natuurlijk ook mannetjes) die de medicinale werking van dát wat om hun heen groeide ten gunste wisten te benutten... ten bate van hun hele omgeving....

Voordat er dorpsartsen etc waren was een dorp en omgeving afhankelijk van die `heksen` omdat zij wisten hoe en wat te genezen...

Is bijna ongelofelijk om te bedenken hoeveel kennis en genen er uitgeroeid zijn tijdens die inquisitie...

Volgens de regels van toen zouden zeker de helft van deze forumdeelnemers op de brandstapel belandden... Levend verbrandt... en waarom

Iets om over na te denken....

 

Trouwens nix met houdbaarheid van tijmsiroop te maken dus ondertussen zwaar off/topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ver ik begrepen heb, is alle tijm te gebruiken, het gaat om de werkbare stof tijmol... Maar die is bij de ene soort in hogere concentraties aanwezig, dan in de andere. De concentraties zijn t hoogst in t najaar...

 

Ik had een flinke hand vol stelen, en zorg er altijd voor dat t goed onder water staat. Dan breng ik t aan de kook, 15 à 20 minuten zachtjes door laten pruttelen. Daarna kijk ik hoeveel vocht er over is, en voeg ik suiker toe. Eigenlijk moet dat voor siroop 1 op 1, maar ik gebruik meestal maar twee derde van de suiker. Dan is t al mierzoet!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja gezond... Het is wel véél suiker natuurlijk Maar als je last van je keel hebt, of droge kriebelhoest, dan kunnen een paar eetlepels per dag wel degelijk helpen!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...