Ga naar inhoud

Fruitbomen kwakkelen - diagnose gevraagd

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,  kunnen jullie even met me meedenken?

Ik heb een perceel zandgrond met daarop jonge fruitbomen. Afwatering is goed en zelfs dit jaar geen blijvend water. Dit jaar ook geen extreme droogte of hoge temperaturen. De appels gaan allemaal goed, maar de peren en kersen staan te overleven (of sommige gaan zelfs dood). Zie ook bijgevoegde foto's van kers (eerste twee foto's) en peer (laatste twee foto's).

De symptomen:

- vroegtijdige bladverkleuring (rood, geel, bruin)

- gaten in de bladeren 

- afstervende takken (en soms hele boompje dood)

Bomen staan er nu 3 jaar dus het is niet meer het eerste (wen-)jaar. Ik geef elk voorjaar elke boom een schep compost.

Daarnaast heb ik de grond eens laten analyseren. Te hoog Ijzer, zink en aluminium. Bijna geen boor. Ik volg het daarbij aangeboden bemestingsadvies (kalk, patentkali, lavagruis) maar hou de hoeveelheden iets kleiner om schokken te voorkomen. Ook probeer ik pH bij te sturen met beetje kalk om opneembaarheid van de metalen te verlagen.

Het lijkt echter allemaal nog niet te helpen. Ik begrijp dat een diagnose op afstand erg lastig is, maar waar zou ik nog eens naar kunnen kijken? Ik weet het zelf even niet meer.

Iemand tips waarnaar ik nog zou kunnen kijken om de oorzaak te achterhalen?

Bedankt alvast!

Groeten joost

20240809_144220.jpg

20240809_144230.jpg

20240809_144300.jpg

20240809_144306.jpg

aangepast door JdS
Geplaatst:

Bij jonge bomen adviseer ik altijd een boomspiegel aan te houden. Deze bomen zijn nu aan het concurreren met het hoge gras. Dat is niet erg als ze volwassen zijn, maar de eerste jaren wel lastig. De foto's vertekenen maar deze bomen lijken nog erg klein, zeker niet wat ik verwacht na 3 jaar. Groeiden ze de vorige jaren ook zo slecht?

Verder zie ik volgens mij vooral bladvlekkenziekte bij deze bomen. Komt veel voor dit jaar met alle nattigheid, dus niet zo heel gek. Maar de ernstige aantasting geeft wel aan dat de bomen het inderdaad slecht hebben.

Inderdaad niet helemaal mogelijk om zo op afstand vast te stellen wat er aan de hand is, maar als dit na 3 jaar nog steeds het beeld is dan gaat het inderdaad niet lekker! En dan ga ik inderdaad eerder naar grondstructuur kijken. 

Voeding zou ik niet zo over in zitten. Dat is de eerste jaren toch niet zo heel belangrijk.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Lijken mij hoofdzakelijk bladvlekken. Deze ontstaan als het blad lang nat blijft ('bladnatperiode').  We hebben een hele natte periode gehad dus dat er bladvlekken ontstaan is niet vreemd. Bij een ernstige aantasting kan er ook bladval optreden.

We zitten nu op tweederde van het groeiseizoen dus nu nog gaan spuiten heeft niet zoveel zin. Spuiten met een schimmelwerend middel heeft m.i. alleen zin in de eerste helft van het groeiseizoen.

Geplaatst:

Als het zand is kan het ook zijn dat er te weinig organisch materiaal is, waardoor schimmels en micro organismen ontbreken en de bomen de nauwelijks beschikbare voeding niet op kunnen nemen. Kalk en lavagruis zijn geen meststoffen maar bodemverbeteraars. Boomspiegels aanleggen en twee keer per jaar compost als mulch. 

Geplaatst:

'Zandgrond'  zegt op zich niet zoveel aangezien je vele soorten zandgrond hebt. 'Klapzand' d.w.z. humusarme grond die zeer snel uitdroogt is voor de meeste fruitbomen niet goed. 

Hoe is de kleur van de grond? Hoe snel zit je op gele grond? Wat is er vroeger op die grond geweest?

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties! 

De bomen hebben dit tot nu toe elk jaar, dus ik denk niet dat het komt door dit natte jaar. 

De grond is inderdaad klapzand, snel droog (maar dit jaar kan dat het probleem toch niet zijn) en de zwarte laag is dun. Ik schat 30 tot 50cm zwart en dan begint geel zand.

Zijn de appels dan robuuster? Die gaan wel goed, maar hadden het het eerste jaar ook lastig. En de nieuw ge-ente boompjes gaan ook meestal in het begin wel oke, maar misschien is dat op de reserve (voedingsstoffen aanwezig in  enthout). Ik heb bewust alles op sterkgroeiende onderstammen staan.

Heeft het zin om nog een grondanalyse te doen? Of een bladsap-analyse? Of kan ik zelf de pH nauwkeurig monitoren?

Ik hoor in meer reacties compost / organische stof, dus compost gift verhogen is nog een optie.

Groeten joost

Geplaatst:

Humusarme grond kan bij nat weer 'dicht slaan'. Gevolg hiervan is dat er te weinig zuurstof in de grond zit. Op zulke gronden is het verstandig voldoende compost door het plantgat te mengen. Altijd mengen met de grond uit het plantgat en niet in pure compost zetten.

Appels zijn naar mijn mening robuuster als peren en kersen. Ik sta er altijd weer versteld van hoe weinig wortels een jonge appelboom hoeft te hebben om aan te groeien.

Eventueel is het een idee om als het blad van de kwakkelende bomen is deze opnieuw te planten maar dan ruim compost toevoegen aan het plantgat.

Geplaatst:

Ik ken het type analyse niet en hoe professioneel deze is, zeg maar. Maar een te hoog aluminiumgehalte duidt op of een te lage pH en/of op te weinig zuurstof in de bodem, doorgaans door teveel vocht. In de reacties lees ik dat er raakvlakken zijn. Klapzand kan een erg fijne structuur hebben en bij een beetje vocht al dichtslaan. Compost is je vriend, ook al gezegd. Ph bijsturen ga je niet redden met een beetje kalk. Ik sluit me aan bij het advies een ruime boomspiegel te maken en een goede plantgat verbetering te doen met compost. Niet de meuk uit zakken of van gemeentelijke composteerders, maar van een professionele composteerder (bv Den Ouden, Van Ierssel). Het helpt om een plan te maken als je het goed wilt doen. Ik bedoel, wil je echt dat de bomen groot worden en jaren vrucht dragen, dan zul je meer moeten verbeteren dan alleen de boomspiegel. Doe je niets ondergronds dan zullen de bomen ook vooral oppervlakkig wortelen, maar daardoor ook kwetsbaar zijn en ver van de stam wortelen. Die ruimte moet er wel zijn. Begin anders met een professionele analyse en deel deze. Bijv. van Eurofins. Laat je even adviseren welke analyse, maar houdt rekening met 6-7 tientjes. En deel je situatie, hoeveel ruimte is er. En een grondboring20230922_120959.thumb.jpg.13d9937b7a26680ce1babe3ebe31a826.jpg waarop zichtbaar is hoe je bodem is opgebouwd (zie foto). Gaat dit je allemaal veel te ver, begin dan met compost. Dat geeft altijd een verbetering.

Geplaatst:

Hallo Dennis, bedankt voor je reactie. Ik heb hieronder de uitkomsten van de grondanalyse bijgevoegd. Dat maakt het beel completer. 

Verder heb ik een hele duidelijke scheiding tussen zwart (bovenste 30 - 50cm) en daaronder helemaal geel zand (op het oog zonder enige biomassa of bodemleven).

Je advies om te herplanten met compost lijkt me een goed plan. Dat ga ik proberen en monitoren of er verbetering optreedt.

Bedankt, 

Groeten joost

Screenshot_20240813_090312_Docs Viewer.jpg

Screenshot_20240813_090308_Docs Viewer.jpg

Geplaatst:

Als het aluminium zo hoog is dat het de haarwortels beschadigt, dan ligt het misschien daaraan. Bij vervuiling werkt compost heel goed, ik weet niet hoe dat komt. Inderdaad in het plantgat bijmengen, zo doe ik het ook bij al mijn aanplant. Ik maak grote plantgaten en ik gebruik aardig wat compost. Gewoon dat spul van de afvalverwerking.

Misschien heb je ook last van engerlingen. Op zand heb je die vaak. 

En als de boompjes uit pot kwamen en in te kleine potten zaten, dan zitten de wortels misschien rondgedraaid.

Over een paar maanden uitgraven en weer uitplanten is dus inderdaad een goed advies.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...