Jooze Geplaatst: 20 juni 2012 Auteur Geplaatst: 20 juni 2012 Ik had behoorlijk stevige flessen met een beugelsluiting. De fles zelf is echt in stukken gebarsten dus de sluiting was eerder te goed. voordeel van een beugelsluiting is wel dat je die bv elke 2 dagen even een open kan doen om het te veel te laten ontsnappen. Kurken haal je er niet steeds even uit.... Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
appelvrouw Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Mijn vlierbloesems staan in een pan met water te trekken volgens een recept van Okke(houdt van vlierbessen)..morgen siroop maken! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Piroska Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Ik gebruik harde plastic spuitwaterflessen voor de ontplofbare wijnen/bieren, werkt erg goed maar ik weet niet of ze in Nederland ook te krijgen zijn... ohja en regelmatig even ontluchten, dop los, laten sissen en weer vast draaien Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
harmony Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Mijn eerste twee flessen staan inmiddels weer in de kelder. De volgende pan staat te trekken Quote
Sandrina Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Ik maak van vlierbloesem limonade: Interesse in het recept? Ik lees soms recepten dat je het mengsel 2 of 3 dagen moet laten rusten. Lijkt me verschrikkelijk lastig in warme dagen. Ik neem een bak die heet water kan hebben of een pan. Leg daar laag voor laag de vlierbloesem +- 30 bloemtrossen (zoveel mogelijk te steeltjes eraf knippen; kost veel tijd) met schijfjes citroen van 2 citroenen.In een andere pan kook ik 1,5 lrt water, 1,7 kg suiker en 50 gram citroenzuurpoeder. Als heeft gekookt, giet je dat kokend heet op de bloemen. Af laten koelen en wat roeren.Afgekoelde limo zeven en in flesjes van 1/2 ltr schenken en invriezen.Je kunt dit recept zonder straffe vermeerderen als je heel veel bloemen hebt. Quote
Berry Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Dat moet ik toch eens proberen, heb hier zoveel vlierbloesem.Enne citroenzuurpoeder... als ik google lees ik dat je hiermee kunt ontkalken?? Of is dit weer iets anders?Kan dit worden vervangen door wat anders? Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
harmony Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 @ Berry, mss kun je ermee ontkalken, maar dat is goedkoper met natuurazijn. Citric acid kun je oa kopen bij de apotheek. Ik heb een grote verpakking (kg) gekocht via de Brouwmarkt als ik me goed herinner, dat is stukken minder duur. Je hebt er maar weinig van nodig, je hoeft het er ook niet perse in te doen. Quote
Berry Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Heb er een beetje op zitten googelen. Het zuur had ik voor mezelf een beetje verkeerd uitgelegd haha Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
Sandrina Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Berry: je moet de bloemen plukken als het droog is, na een regenbui is de smaak bijna helemaal weggespoeld. Quote
Berry Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Ok, dank je! Dat gaat 'm vandaag dan niet worden. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
HuubvG Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Ik heb een recept gehoord over vlierbloesempannenkoeken en uitgeprobeerd. De zoekfunctie hier deed me denken dat ik de enige was? Kan ik me haast niet voorstellen. De smaak vond ik wel wat tegenvallen en dat kwam waarschijnlijk door de stelen die er nog aan zaten. Zijn er nog tips om ze lekkerder te maken? Quote
Stan Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Na e.e.a. te hebben gelezen hier over o.a. vlierbloesem siroop heb ik een stukje bloesem geproefd. Ik proefde totaal geen smaak aan de bloesem.Kan iemand mij vertellen of en hoe het gaat smaken als ik er siroop van maak. Buiten de al gegeven muf, oude kelder e.d. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
HuubvG Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Hoe kan je nu een smaak opschrijven? Iedere smaak is uniek, je kunt er alleen achter komen door te proeven. Het smaakt dus naar vlierbloesem, ietwat zoet en een beetje parfumachtig, zeepachtige bijsmaak die ik niet zo lekker vind. maar iemand anders zal het wel anders ervaren. Moeilijk! Quote
Sandrina Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Het is vooral het stuifmeel dat je proeft. Voor mij is het een zoete zomer geur. Smaakt ook zo. De limonda is erg lekker en fris; ook door de citroenschijven tussen de bloemen. Maar of de pannenkoeken die je ervan kunt bakken ook zo lekker zijn waag ik te betwijfelen. Ik denk dat door het vele regenen de tijd van vlierbloesem dit jaar voorbij is. Ik kon ze nog net plukken vóór de regenbuien. Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Het smaakt zoals het ruikt Geen pannekoeken maken maar beslagje, scherm erdoorhalen, kort frituren en bestrooien met poedersuiker.Nog lekkerder is dit recept trouwens met acaciabloemen( of is het nu robiniabloem(valse acacia?) dat maakt mijn buurvrouw nu voor haar kleinkindjes..geurig, verrukkuluk en tandenborend-zoet ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Stan Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Dan ga ik nog eens wat bloesem proeven.Bedankt. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
pet Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Een vriendje van mijn kinderen proefde mijn vlierbloesemsiroop en zei: "Mmmm, dat is lekker, weet de Albert Hein ook dat dit bestaat?" Quote
Kassiopei Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 @pet Ik weet ook nog dat ik als kind zo verrast was door de smaak.Vind het zelf meer met zomers en hemels dan met muf en kerk te maken hebben. Hier hangen bloesems te drogen voor thee.Zat te wachten op de kattenpieslucht, maar die merk ik eigenlijk ook niet.De geur wordt wel indringender, en het luchtige en zomerse gaat eraf, maar ik ruik nog steeds de vlier... Hopelijk lukt de siroop ook nog, vandaag was het te nat. Quote
jasmin Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Ze hangen hier te drogen. Ik ga me niet wagen aan andere recepten ermee, gewoon omdat ik niet zo'n superfan van vlierbloesem ben. Vlierbessen... ooit jam gemaakt, die niemand at na afloop... tis het nét niet... maar die bloesem bewaar ik als griepmedicijn. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Stan Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Na goed te hebben gelezen wat er verteld werdt over de siroop e.d. heb ik gisteren een 4 tal potjes (175ml) siroop gemaakt en 2 potjes stroop (175 ml) en een restje van 100 ml over om gelijk te gbruiken. Ik heb e.e.a. via de koude techniek( bloesem 24 uur in koud water laten staan) gedaan en alleen gebruik gemaakt van bloemen waar stuifmeel afkwam tijdens aanraking. Het water gaf een heerlijke parfum welke bij het maken van de siroop en stroop aanhield. Ik heb een kleine aanpassing aan het recept gedaan n.l ascorbinezuur( pure vitamine C, E300) i.p.v. citoenzuur ( E330). En de siroop is lekker maar de stroop net iets lekkerder dan de siroop. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Kassiopei Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Stan, deed jij nog iets extra's voor de gelei, of heb je het alleen in laten koken? Bij mij staat de siroop nu af te koelen.Ik ben wel benieuwd, want ik rook eerst vooral de citroenen. (2 op ong. 2 liter) Quote
Stan Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 @Kassiopei, ik heb het alleen in laten koken. Tot er een druppel van de garde liep. Toen het gas uit en siroop in potjes gedaan. De rest van de siroop heb ik op 80 tot 90 graden(gemeten) gekookt tot ongeveer de helft van het start volume en ben gestopt met inkoken toen het flink borrelde/bruiste. De stroop in potjes gedaan en proeven. Zo lekker dat ik nu weer nieuwe bloesem in het water heb staan. vooraan de stroop.Gebruikt : 800m liter vlierbloesemwater (bloesem 24 uur op koud wateren een 12 tal vlierbloesems)per 100 ml. 100 gram suiker i.p.v. 125gr. een eetlepel ascorbinezuur i.p.v. citroenzuur en een eeltepel citroensap.(die erg goed te ruiken is in de vloeistof) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Kassiopei Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Wat mooi, dat goud! Dank voor je beschrijving, die stroop ga ik ook proberen.Waarom heb je gekozen voor ascorbinezuur? Ik heb de mijne net geproefd, wel lekker, en minder citroenig dan ik verwachtte, maar volgens mij kan de smaak van de vlier er nog meer uit komen.Ik ga ook nog even door.. Quote
Stan Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 De keuze citroenzuur of ascorbinezuur was : Er was geen citroenzuur in huis wel ascorbinezuur en extra vitamine C is niet snel een ramp. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Kassiopei Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 Het gaat natuurlijk om smaak, maar welke beviel je beter?Met of zonder dat beetje citroen? Ik weet al wat ik anders ga doen, straks toch gewone suiker ipv rietsuiker ( die smaakt zelf al sterk), en minder citroen.Volgens mij heb je een mooi recept, ik wil het ook nog met minder suiker proberen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.