Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Net even opgezocht, maar alles wat ik lees komt neer op dit:

"Van onrijpe appels krijg je buikpijn"

In verhalen worden de kwajongens altijd ziek als ze onrijpe appels uit de boomgaard hebben gestolen en verorberd. Maar volgens A.A.Thomen, kan de maag, mits er voldoende wordt gekauwd en langzaam gegeten, een rijpe appel niet van een onrijpe onderscheiden.

Het zal eerder gaan om het teveel aan appels dan om de rijpheid ervan.

Of zal de appelbezittende klasse het gerucht verspreid hebben?

Geplaatst:

Ik vind onrijpe appels heerlijk! Hoe harder en zuurder, hoe lekkerder. En nooit buikpijn gehad.....

Ik lust geen zoete appels.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
Aha... mijn nieuwe topic was overbodig, maar had deze post nog niet gelezen... sapperen dus... kunnen ze dus ook bij jam gedaan worden... of misschien appelstroop... helaas houd ik daar niet van... hmm...

Appels bevatten een hoop pectine dus ja je kunt ze bij de jam doen. Of je maakt sap en dat gebruik je als geleermiddel in je jam. Appelstroop maak je voornamelijk van de schillen en het klokhuis.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
Aha... mijn nieuwe topic was overbodig, maar had deze post nog niet gelezen... sapperen dus... kunnen ze dus ook bij jam gedaan worden... of misschien appelstroop... helaas houd ik daar niet van... hmm...

Appels bevatten een hoop pectine dus ja je kunt ze bij de jam doen. Of je maakt sap en dat gebruik je als geleermiddel in je jam. Appelstroop maak je voornamelijk van de schillen en het klokhuis.

Ja, je kan ook op die manier zelf een pectine drab maken. Heb ik vandaag ook ergens gelezen. Ben vergeten hoe lang dat houdbaar is. Dan kook je inderdaad alles mee, zeker ook de pitten... maar ik vraag me af of dat de moeite is, ik heb citroenen op voorraad liggen voor eventuele inmaak-aanvallen...

Bovendien: toen ik optimistisch naar de boom liep, bleek er toch minder oogst te zijn dan gedacht: formaat pruim zijn ze... en niet alle appeltjes die er lagen wou ik in mijn mandje mee terug: ook lelijkerds... met diervraat enzo...

Geplaatst:

mischien kun je deze appels juist mooi drogen in schijven, omdat er weinig vocht inzit en je zo'n machine hebt dacht ik.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Gedroogde appeschijven zijn heerlijk!

knapperig en veel zoeter dan verse appel

Nou dan zou ik zeker proberen zou mooi zijn als je voor dat soort val appeltjes een nuttig doel vindt ik baal er altijd van als er door de wind weer appels zijn gevallen, ik vindt dat maar zonde.

Geplaatst:
Knapperig? Niet sponzig?

Wanneer je ze goed droogt zijn ze knapperig, als je ze wat korter droogt zijn ze inderdaad wat 'sponzig'

Geplaatst:

Door alle regen is op de een of andere manier het grondwater omhoog getrokken in de kas.

Hier door was er al een stok omgevallen. Waarschijnlijk gaan strakst heel wat tomaten barsten of ziek worden

Geplaatst:

Ja een stok waar een tomaat tegen groeit.

Net even naar buiten buiten geweest omdat het eindelijk wat zachter ging regenen.

Wat een prutbende, op veel plekken in de moestuin kun je nu wadlopen!

Het bedje waar ik laatst bietjes had gezaaid is voor de 2de keer in 1 week in een rivier veranderd

De pompoenen krijgen nu ook zwemles.

Eerst die droogde en nu dit weer

Geplaatst:
Oef, nu ben ik wel blij dat het in Zelhem bijna nooit regent.

Jammer van die tomatenplant, was hij echt reddeloos verloren?

Nee hij was tegen een andere plant gevallen en was niet geknakt gelukkig.

Hij was ook wel heel zwaar geworden met al die tomaten

En normaal zitten wij ook altijd op een van de droogste stukkies van Nederland, maar nu niet....

Geplaatst:

Jij hebt vast geen zanderige grond.

Hier geen meren en rivieren in de tuin, water is zo weg. Maar goed, dat is ook niet alles.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Denk wel dat het goed komt Dennis, ik zou wel de grond wat schoffelen, ik zag bij mijn eigen tuin dat best wel beetje

dicht geslagen was op sommige stukken.

Geplaatst:
Jij hebt vast geen zanderige grond.

Hier geen meren en rivieren in de tuin, water is zo weg. Maar goed, dat is ook niet alles.

Nee wij hebben een mengsel van van alles, bijna alle planten doen het wel goed op onze grond.

Denk wel dat het goed komt Dennis, ik zou wel de grond wat schoffelen, ik zag bij mijn eigen tuin dat best wel beetje dicht geslagen was op sommige stukken.

Ja het is ondertussen al wel gezakt.

Geplaatst:

Update 26 juli

De boog met hop:

26juli063.jpg

uitzicht:

26juli054.jpg

26juli052.jpg

De kleine kas, achteraan het komkommer oerwoud en verder een meloen en aubergine's:

26juli024.jpg

Bloeiende pepermunt:

26juli011.jpg

Bloeiende basilicum:

26juli014.jpg

De artisjokken, in februari gezaaid en nu al 2 kunnen oogsten:

26juli017.jpg

12juli2011007.jpg

• Nieuwe aanmaken...