Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Weet iemand wat dit voor kevertjes zijn?

Het is niet de frambozenkever, die ziet er echt anders uit.

Kan ik hier nog iets aan doen?

En hoe kan ik dat voorkomen volgend jaar?

P1040942.1.JPG

Geplaatst:

Het zijn sapkevertjes.

Ofwel Picknickkever.

Leven vaak in hout/bladlagen in bis en struikgewas.

Komen af op rottend of overrijp fruit in de buurt van hun habitat.

Leven zoals hun naam zegt van sappen.

Geen idee wat je eraan kunt doen, al lijkt me het goed om rottend of overrijp fruit in ieder geval te voorkomen in de buurt van de frambozen.

maar als je in een gebied zit waar ze leven zal dat lastig zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank jullie wel!

in het artikel van de link van @Arjastaat ook 

They are also attracted to ripening fruits

Dit lijkt me een verloren strijd.

Ik denk dat ik maar eens ga nadenken over ander klein fruit, waar geen beestjes in zitten.

Ik heb een piepklein blauwe bessenstruikje, waar ik nog geen beestjes in gezien heb.

Dan ga ik deze  frambozenstruik er uithalen.

Geplaatst:

Heb je schade aan de vruchten of planten? Zijn het veel kevers? Je kunt ook eerst eens kijken of je ze met de hand kunt verwijderen, en niet meteen je frambozenstruik weg doen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik haal er momenteel frambozen uit, waar wel vier van die kevertjes uit kruipen, ja, het zijn er mega veel.

Ik zou niet weten, of er al eitjes gelegd zijn, maar die kans is wel groot natuurlijk.

De bladeren van de plant zijn ook al behoorlijk aangevreten.

Ik zal er nog even over nadenken.

Geplaatst:

Ze zitten al in de vruchten? Bah.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, ja, dat dus...

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Als de vruchten er verder goed en gezond uitzien en de kevers kan je erafblazen/halen, zou ik ze na het wassen gewoon eten. We eten al heeeel veel insecteneieren zonder het door te hebben. Ook uit de supermarkt (waar komen die fruitvliegjes vandaan denk je?). De eventuele eitjes komen niet uit (overleven je maagzuur niet) en is dus niet schadelijk of onsmakelijk.

Eieren worden gelegd bij overrijp / fermenterende vruchten, dus alle gekleurde vruchten verwijderen. De overrijpe vernietig je, de goed uitziende was en eet je.

Als je consequent alles weghaalt, heb je volgend jaar een beter jaar (mits ze niet woekeren in de omgeving), het duurt een maand tot larven volwassen zijn en leggen maar 1 legsel per jaar (in tegenstelling tot bijv bladluizen!).

Eet smakelijk! @Rookie

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb eenmaal een heleboel jam gemaakt van bramen, waar achteraf gezien, al wurmpjes in zaten.😱

Dat was waarschijnlijk zo traumatiserend, dat ik geen massa's kruipende, eitjesleggende beestjes meer wil in mijn vruchten.

Ik houd het wel bij bosbessen of zo, daar heb ik nog niets in gezien.

Ik snap wat je zegt en je hebt waarschijnlijk gelijk, maar noem me maar een tuthola...😬

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic