heleentje Posted September 17 Share Posted September 17 Goedemorgen, Na een zeer teleurstellend seizoen met nauwelijks opbrengst (waarschijnlijk door alleen moestuinaarde te gebruiken en deze niet vermengd te hebben met compost) zit er nu zwarte luis in de kas. Weet iemand hoe ik die het beste kan bestrijden? Ik begin in elk geval met alle planten op te ruimen, maar wat dan? P.S. gelukkig had ik wel goede opbrengst uit de moestuin zelf, ondanks de vele vele slakken dit jaar. 🙂 Alvast bedankt voor jullie reactie. Groet, Heleentje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heleentje Posted September 30 Author Share Posted September 30 Niemand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted September 30 Share Posted September 30 Luizen pakken planten met zwakke, slappe groei. Je hoeft niets speciaals te doen om ze proberen weg te krijgen, want ze zitten overal om ons heen en komen en gaan. Zaak is dus vooral om je planten gezond op te kweken, genoeg water en voeding te geven en dan hebben ze weinig last van luis. Ook het aantrekken van plaaginsecten zoals lieverheersbeestjes en gaasvliegen gaat helpen om een dergelijke plaag onder controle te krijgen. Deze tijd van het jaar is het logisch dat er nog wat planten aangetast worden vanwege de herfst. Hopelijk kan je hiermee verder. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
heleentje Posted September 30 Author Share Posted September 30 Dank voor uw reactie. De planten in de kas waren er dit jaar inderdaad niet al te best aan toe. Geen idee waar dat door kwam. Toen ik er een paar buiten zette (tomaat) ging het stukken beter en groeiden ze goed met een leuke opbrengst. Volgend jaar maar weer met frisse moed beginnen in de kas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 30 Share Posted September 30 En misschien is het goed de kas ook aan te pakken als de planten er slecht groeiden. Hoeveel jaar heb je daar de aarde? Spoel je wel eens de kas door in de winter? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 30 Share Posted September 30 Bij mij helpt het ook goed @heleentje om zgn “vangplanten” zoals oostindische kers te planten. Daar gaat dan de zwarte luis opzitten . Die bladeren vol zwarte luis pluk ik er dan af om het beetje onder controle te houden…😊Veel nog mooi blad gaat bij mij door de stampot 😋 kauwen op het blad helpt tegen keelpijn en de bloemblaadjes sieren de salade en de jong geplukte zaden kun je kappertjes van maken…😋 Ik hou van Oost Indische kers!😍😋 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heleentje Posted September 30 Author Share Posted September 30 @appelvrouw. De aarde wordt elk jaar voor een deel vervangen door compost uit onze compostbak. Afgelopen seizoen heb ik ook moestuinaarde van Pokon er door heen gedaan. Ik heb de kas nog nooit doorgespoeld, wat houdt dat in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heleentje Posted September 30 Author Share Posted September 30 @vrouwholle. Wat een leuke tip. Ik onthoud hem voor volgend jaar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 30 Share Posted September 30 Dat houdt in dat je de aarde goed doorspoelt en dus wat meststoffen uitspoelt die zich anders ophopen. Zoals in de tuin van nature gebeurd. Je kunt ook afrikaantjes zetten tussen de tomaten bv tegen engerlingen en aaltjes in de grond en inderdaad vang planten zijn ook behulpzaam. . Sier tabak en nicandra worden daarvoor ook genoemd. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts