Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Afgelopen jaar, elke 2 weken (vanaf half mei) thee van wormencompost gemaakt, test op stelling 2 bijna identieke bakken, verschil nihil, denk dat de bak zonder de thee het zelfs nog iets beter deed. (...) ..

Hm... dat filmpje zei me niks, maar jij hebt het een langere tijd (dan 10 dagen) gedaan, begrijp ik?

In elk geval zou het in mijn geval wel moeten gaan werken. Ik begin dit jaar op een magere, kale zandgrond, met een historie van monocultuur, en geen moestuinverleden. Ik moet de grond nog gaan opbouwen. Ik heb nog niet eens compost van mezelf. Mooie kans om die compostthee door te zetten en te testen lijkt me.

Geplaatst:

Ja, compost voor elke teelt, en de tomaten en komkommers wat extra NPK met bloedmeel, beendermeel en vinessekali. Planten gaan meestal als een speer, dus kan best wezen dat ze gewoon voldoende hebben en de thee dus niet nodig is, in iedergeval de extra voeding die er eventueel inzit niet nodig hebben aangezien de bodem al rijkelijk voorzien is

Geplaatst:

Om even aan te geven, John Evans van Bountea gebruikt inderdaad zaden van reuze varieteiten. Hij heeft dan ook aardig wat wereldrecords op zijn naam staan in die categorie, dat is zijn hobby. Op de gigantische groenten moeten misschien dan ook niet letten. Maar ondanks de teleurstelling die we misschien ervaren nu we weten dat het reuze varieteiten zijn, worden in het fimpje veel belangrijkere dingen gemeld: de Brix waardes van boven de 20, de schijnbaar onaangetaste groentes en zijn claim dat hij totaal geen last heeft van slakken (die zitten bij de buurman, zegt hij). Dat zijn resultaten die voor ieder van ons wel te bereiken zijn en die super gezonde groentes zouden afleveren.

Dat van die slakken kan ik beamen na mijn experimenten met EM bokashi. EM bokashi stel ik voor nu even gelijk aan compostthee, zijn beide geweldige bronnen van micro-organismen en geven beide duidelijk geweldige resultaten. Zaak is natuurlijk wel, zoals op pagina 1 van deze thread vermeld (jongen van de universiteit), dat je zo'n gevarieerd mogelijke bacteriele samenstelling probeert te krijgen (multiculturele compost). Dan voegt Mr. Evans er ook nog mineralen aan zijn compostthee toe en dat is natuurlijk ook van essentieel belang. Bacterien op zichzelf zijn geen voedsel voor de plant, zij hebben voedsel en mineralen nodig om af te kunnen breken, wat weer resulteert in voedsel voor de plant.

Een nog verdere stap is Electriciteit. Van nature zijn de bodem en de lucht geladen en de tegenstelling tussen deze 2 ladingen doet onze planten groeien. Er zijn vele experimenten gedaan met verschillende electrische stellages, maar ook andere vormen zoals magnetisme en zij hebben alle verbluffende resultaten, zie: http://www.rexresearch.com/elculture/elculture.htm

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:

Misschien was mijn vraag onduidelijk. Ik heb concentraat uit de bladeren van smeerwortel gewonnen vorig jaar. Graag wil ik dit gebruiken om een soort samenstelling te maken voor bijvoorbeeld tomaten voeding te geven.

Dan zal er nog iets bij moeten....Heeft iemand een "recept" wat ik bij dat concentraat bij kan voegen en hoeveel moet het verdunt??

Het kan ook zijn dat dit geheel niet bij dit topic hoort.... ...ik lees net ergens een advertentie waar je spul kunt bestellen om je eigen compostthee te maken....dat is niet mijn bedoeling....(ik ben van het geitenwollensokken-doe t allemaal liever zelf - type... .)

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik ga er ook mee beginnen.

Aangezien mijn compost er prachtig uit ziet en ik nog een regen/voer ton over heb wil ik die gaan benutten voor de compost thee.

Ik ben geinspireerd geraakt door deze video

Ik ga dan ook geen beluchtingspomp halen.

Op de plek waar de ton komt ,kom ik elke dag een aantal keer langs dus gewoon ff roeren.

Aangezien die top zwaar wordt van het water gebruik ik die als hoekpaal om mijn tijdelijke gaas(stuk dat ik afzet zodat me kippen me mais niet jatten ) om heen te spannen scheeld weer een stok hihi

Waarom zoveel ? omdat ik ook heb gezocht wat het als resultaat geeft op gras en dat is niet anders dan alleen goed.

Ik heb vele plekken die ik moet inzaaien dus kan ik deze bewateren met compostthee.

En ik wil het op alle andere planten gaan gebruiken niet alleen de moestuin maar ook de andere planten.

Maar ook de groentes vooral die ik in potten heb.

ben benieuwd

(wil ook nog ff gaan kijken naar brandnetel gier ,heb ik van de winter hier wat over gelezen en wil me daar verder in verdiepen aangezien ik de 1e brandnetels al heb gezien

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...