Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ervaring met Compost Thee


Jelmer

Aanbevolen berichten

Een heel klein beetje ervaring. Ik heb er over gelezen in seizoenen ( het blad van de organisatie Velt) en heb het alleen gebruikt om jonge plantjes in te dopen voor het planten. Ik begreep uit het artikel dat je het misschien kunt gebruiken als bladbemesting en tegelijk als bescherming tegen phyt..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je kan het gewoon in de grond gieten maar ook over de bladeren. Dit laat dan een beschermlaagje achter wat ziektes/kwalen minder de kans geeft.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is denk ik goed vergelijkbaar met het vocht wat je krijgt onderin de wormenbak. Dat gebruik ik verdund wel voor armetierige plantjes. Maar ik krijg nou niet bepaald zulke spectaculaire resultaten als in dat filmpje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat tweede filmpje is overdreven.

Ik experimenteer al enkele jaren met compostthee en wacht verder wetenschappelijk onderbouwde info af.

 

Ik werk voor een externe firma op een Belgische universiteit en daar experimenteerd momenteel een groep op composthee en de impact op diverse gewassen.

Het wordt volgens mij niet echt gepromoot vanwege de economische gevolgen...het doet me denken aan het steviaverhaal.

Tijdens een eendagworkshop ivm soilmanagement leerde ik van een expert die er al jaren in verdiept was hoe goede compost en compostthee te bereiden :.http://www.proefcentrum-kruishoutem.be/portal/page?_pageid=53,603321&_dad=portal&_schema=PORTAL

 

Belangrijkste is dat je vertrekt van een compost die is samengesteld uit zoveel mogelijk diverse materialen en dat je de thee met een degelijke luchtpomp belucht met een beluchtingssteen die groot genoeg is.

hier vindt je mss nog nuttige info;

http://www.bio-compost.be/pages/producten.html

 

Ik heb zelf een composttheebereider gemaakt en ben wel tevreden over het resultaat.

Zie mijn blog op het forum;

blog/sky/index_start-10.html

 

Alvast succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een composttheebereider gemaakt en ben wel tevreden over het resultaat.

 

Tevreden met het resultaat van je knutselwerk of van de compost thee.Sorry Sky maar die websites die je aanraadt heb ik als leek niet veel aan..ik zou graag eens van iemand horen hoe die de thee maakt maakt en wat zijn ervaringen zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe goed je Engels is maar in dit filmpje laat iemand zien zijn ervaringen met twee tomaten planten op arme grond, eentje kreeg alleen water en de andere kreeg 2 keer per maand compostthee.

 

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tevreden met het resultaat van je knutselwerk of van de compost thee.Sorry Sky maar die websites die je aanraadt heb ik als leek niet veel aan..ik zou graag eens van iemand horen hoe die de thee maakt maakt en wat zijn ervaringen zijn.

 

 

Tevreden van beide.

Hoe is je Engels?

Hier een link naar een voordracht van compost en compostthee.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Ik ben reuze enthousiast geworden na het zien van een paar filmpjes op Youtube over Compost Tea.

Graag zou ik weten wie dit geprobeerd heeft en of er inderdaad grotere vruchten en minder insecten/ziekten op de planten komen?

 

Voor de mensen die niet weten wat Compost Tea is:

 

Neem een 20 liter emmer water, plaats er een luchtpompje in, gooi er 2 schepjes goede compost in, laat het geheel 24 uur borrelen en je zou een geweldig groei/bescherm middel hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat filmpje had ik inderdaad ook gezien, niet alleen het resultaat verschilt bij de filmpjes ... maar ook de samenstelling is bij velen anders. Lijkt me daarom fijn om te horen of iemand van hier het geprobeerd heeft, en natuurlijk ook wat er allemaal in de thee is gegaan haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasmin het schijnt dat je zelfs je zaailingen hiervan kunt voorzien ter stimulatie van de wortelvorming.

Ik heb momenteel nog geen luchtpompje, maar als ik die gehaald heb ga ik het eens proberen met een paar soorten.

Omdat de compost verdund is zou het verbranden van de iele wortels niet voor moeten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasmin het schijnt dat je zelfs je zaailingen hiervan kunt voorzien ter stimulatie van de wortelvorming.

Ik heb momenteel nog geen luchtpompje, maar als ik die gehaald heb ga ik het eens proberen met een paar soorten.

Omdat de compost verdund is zou het verbranden van de iele wortels niet voor moeten komen.

 

OK, daar had ik nog niet over nagedacht dat het ook bij zaailingen resultaat zou kunnen hebben. Zo'n pompje heb ik ook nog niet. Ik loer wel eens bij Marktplaats, maar geen resultaat. Ik zal maar eens bij de dierenwinkel gaan informeren naar het allergoedkoopste model. Ik geloof er echt wel in. Tenslotte heb ik echt heel veel filmpjes erover gezien van de meest uiteenlopende soorten tuinierders. De meest succesvolle mensen gooien er ook gesteentemeel in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen jaar, elke 2 weken (vanaf half mei) thee van wormencompost gemaakt, test op stelling 2 bijna identieke bakken, verschil nihil, denk dat de bak zonder de thee het zelfs nog iets beter deed. Ik gebruikte het op de planten en gaf er water mee. Op de planten ben ik mee gestopt aangezien ik niet precies weet welke bacterie ik kweekte en er zou dus een verkeerde tussen kunnen zitten, die je nog ziek kan maken ook.

Ik gebruikte wormencompost met een beetje lavameel. Er is al redelijk wat onderzoek naar gedaan.

Mijn persoonlijke conclusie was dat bij arme grond het kan helpen het bodemleven weer op gang te helpen. Als je grond al redelijk "levend" is, denk ik niet dat het veel bijdraagd. Onderzoek heeft laten zien dat thee tot 20% compost de beste resultaten gaf.

Dit jaar ga ik wel weer verder experimenteren met thee geven aan de stam van de planten.

Het moeilijkste vind ik het bepalen van "goede" compost, de wormencompost is hiervoor wel de meest geschikte, maar ik denk dat die uit wormenkwekerijen minder bevat dan de wormencompost op mest basis.

 

Het vermengen van de compost direct in de grond gaf bij mij de beste resultaten en qua ziekte onderdrukking is dit ook een goede methode

 

eh en nou weet je dus eigenlijk nog niets....................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lavameel (gesteente) van DCM is superfijn en kan je ervoor gebruiken, de suiker wordt meestal in de vorm van melasse toegevoegd, aangezien hier geen chloor voor wordt gebruikt om het kristal helder te krijgen. Chloor is nu eenmaal niet zo goed voor de ontwikkeling van bacterieën

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier trouwens een filmpje waar op 5.48 minuut gesproken wordt over 'gewone suiker' ?

Het kan zijn dat ik het verkeerd hoor natuurlijk

 

 

 

Er wordt inderdaad suiker gezegd, maar door de commentaarstem. Kan een interpretatiefoutje zijn.

 

Het filmpje zelf kende ik al. Ik vertrouw die man niet zo. Volgens mij heeft hij overal reuzenzaad geplant.

Dat zijn hybride varianten die voor wedstrijden gekweekt worden. De reden waarom hij dat niet meldt is dat hij zijn formule van compostthee ook verkoopt als handel. Als wij denken dat wij onze worteltjes ook zo groot kunnen krijgen met alleen compostthee..... heeft hij goeie handel.... ha, ha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n vermoeden had ik al wel haha, daarom heb ik ook eerst tig van andere filmpjes gekeken. Waar het mij om gaat is dat de groenten beter beschermd zouden zijn en toch sneller groeien / groter worden dan zonder deze methode.

Hoe dan ook, ik heb nog nergens gelezen dat het schade toe brengt als je de goede compost gebruikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lavameel (gesteente) van DCM is superfijn en kan je ervoor gebruiken, de suiker wordt meestal in de vorm van melasse toegevoegd, aangezien hier geen chloor voor wordt gebruikt om het kristal helder te krijgen. Chloor is nu eenmaal niet zo goed voor de ontwikkeling van bacterieën

 

Wordt witte suiker gebleekt met chloor? Yak...

Ik heb altijd gelige rietsuiker, is ook goedkoper en lekkerder (witte suiker heeft zo'n gore geur)... dan zou die rietsuiker in de compostthee kunnen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...