Vrouwholle Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Op de foto ziet jouw afgebakken brood er goed uit @Rookie benieuwd hoe het eruit ziet als het afgekoeld is en jij het kunt aansnijden..🤔 Ik snap dat jij er voor nu ff klaar mee bent na zo’n ellendige ervaring.,. gelukkig is zelf gebakken gistbrood ook heel erg lekker 😋 3 Quote
Rookie Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Ik houd me wel bij gistbrood voorlopig... Het is een grote klomp deeg, zonder bubbels, en niet gaar uiteraard. Dat mag in de prullenbak. 1 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Oei nee dat is niet best Rookie 😬 Jammer dat het zo gegaan is…😞 1 Quote
Rookie Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Gelukkig gaan een heleboel andere dingen wél goed!😊 Daar houd ik me dan maar even bij. 6 Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 3 uren geleden, Rookie zei: Het deeg was een grote blob Even een vraag, misschien vergis ik me maar volgde je niet een recept van eerst desem maken en dan als het desem na een week of twee zeg maar klaar was beginnen een brood te bakken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 12 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2024 (aangepast) Ik haal net mijn bierbroodje uit de oven, ruiken jullie hem🩶🤍🩶? vast niet perfect maar ik hou van die grof robuste uitstraling🤎 12 oktober 2024 aangepast door Nasuada 7 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Ik ruik hem hier! Wil je het recept erbij geven? 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 10 minuten geleden, appelvrouw zei: Even een vraag, misschien vergis ik me maar volgde je niet een recept van eerst desem maken en dan als het desem na een week of twee zeg maar klaar was beginnen een brood te bakken? Dit was het recept van @Vrouwholle. Dat desem zou na een paar dagen klaar zijn. De eerste dagen zagen er bij mij veelbelovend uit, maar na de laatste voeding deed het niets meer. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 (aangepast) Ok ik dacht dat al. Dat was niet echt een traditioneel recept van desem maar een🤷🏼♀️, ik weet niet hoe dat heet, ik vermoed een pain au Levain. Een recept om een soort desembrood te krijgen met minder gaten.Zeker niet de gewone weg tot desembrood. Ik weet niet wat jij in de oven hebt gegooid maar het lijkt me een soort meelsoep zonder de noodzakelijke microflora van bacteriën en gisten. Normaliter maak je eerst een week of meestal wat langer met kleine hoeveelheden Roggemeel een desemstarter. Dat moet dan goed werkend en ruikend zijn voor je er mee gaat bakken. Als je het nog eens wilt proberen dan begin je zo of misschien kan je starten met een klein potje desem dat je van een ander krijgt. Helaas woon je ook niet in mijn buurt maar ik weet wel dat er bv op fb of insta mensen zijn die een deel van hun desem aanbieden. Edit: 12 oktober 2024 aangepast door appelvrouw 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Als ik er weer eens aan begin, kan ik dat inderdaad beter doen @appelvrouw. Dan zal ik eens bij mij in de buurt gaan neuzen, misschien is er wel iemand, die een beetje starter heeft. 1 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Mijn recept had ik lang geleden al wel vaker gemaakt en is niet specifiek voor geen gaten Appelvrouw De vorige keren lukte het ook prima en mijn koelkast desum van dit recept is ook nog gewoon actief 😊 Er waren een aantal mensen die geen roggemeel hadden en ik wilde laten zien dat je een prima starter van volkoren tarwe meel kan maken. Jammer dat niet meer mensen met mijn recept meededen want dat hadden we meerdere resultaten kunnen lezen. 🤔😊 2 Quote
Nasuada Geplaatst: 12 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2024 (aangepast) Appeltje: Wat is het adres van die weggeefdesem site? Ik kan wel wat missen? ik zal het bierdesem straks delen, ben nietthuis. oh zie het al staan in het bericht. 12 oktober 2024 aangepast door Nasuada 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 59 minuten geleden, Vrouwholle zei: Mijn recept had ik lang geleden al wel vaker gemaakt en is niet specifiek voor geen gaten Appelvrouw Quote Geplaatst: 3 oktober (aangepast) Ik heb gister het desem voor Frans zuurdesem brood opgestart omdat mijn lief niet van “gaten” in zijn brood houd 🙄 Dan is hier de verwarring ontstaan, ook omdat je het hier hebt over het opstarten voor dit specifieke brood zonder gaten. Dit gezegd hebbende..alles staat en valt met de kwaliteit van je meel dat je gebruikt voor je starter en ik vermoed ook dat als je eenmaal een goede desem in huis hebt of hebt gehad dat die eerder genoemde microflora gewoon in je keuken rondhangen. Nas jouw desem is samen met die van Anna n een pot terecht gekomen maar wordt weer gesplitst in een rogge spelt en een 100% spelt desem Vriest een van jullie overtallig desem in? Of drogen? 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 13 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2024 Zo 3 kg volkoren desemdeeg en bolletjes per 4 de vriezer in. Wij zijn weer klaar voor de hele week. 6 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Vrouwholle Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Prachtig Nasuada 😍 Heb jij nog een knip in de bolletjes bovenkant gemaakt voordat ze gebakken werden? Of is die mooie bovenkant spontaan in de oven ontstaan?🤔 1 Quote
Arja Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Nou moe. Mijn starter is in coma geraakt. Gisteren gevoed 30/30/30 en daarna gebeurde er vrijwel niks. Vandaag nog eens proberen. 1 Quote
Arja Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Kijk ze daar staan, lekker in de zon. Hup starter J! Hup starter N! Het maakt me niet uit wie er het hardst loopt. Als er maar gelopen wordt. Ooit hoop ik ook een van die mooie en vooral lekkere broden te bakken. 3 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Ik hoop dat het gaat lukken Arja 🤞🤞🤞 zelf zou ik een dunnen natte (thee) doek erover leggen zodat er lucht en micro flora opgenomen kan worden…🤔 Alleen in de koelkast als de starter op non active staat sluit ik het potje kommetje af.🤔 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Je bent verjongd Arja😎 Waar voedt je ze nu mee? Misschien even iets vaker voeden om weer aan de praat te krijgen? Bv twee x op een dag des ochtends en des avonds? Ik gebruik ook altijd de deksel op de potten maar timmer ze niet vast zeg maar. 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 @appelvrouw ik heb mijn profielfoto gewijzigd: mijn spugende hoofd was me dierbaar, maar leek te veel op de anonieme accounts zonder foto. De groene versie ervan zag er niet uit. Dus nu na ff zoeken ben ik een blije, bezige bij. Weer terug on topic: @Vrouwholle Ik sluit de pitjes niet af, de deksels liggen er los op. Voeden doe ik met lauw water en patentmeel. Dat laatste is denk ik gemakkelijker voor een starter op te eten dan tarwemeel, klopt dat? N is inmiddels al een beetje gerezen. J slaapt nog. Het ruikt hier wel heel lekker naar versgebakken brood, dat is het zoutloze broodje uit de bbm voor partner. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Zit er überhaupt wel voeding in patentmeel?🤔 Quote
Arja Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Ik dacht dat er in patentbloem (sorry, bloem, niet meel zoals ik eerder zei) juist veel zetmeel zat en geen vezels. En dat zetmeel is handig bij voeden, toch? Quote
Rookie Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Ik heb geen flauw idee... Maar ik kreeg het advies om roggemeel te doen bij mijn starter, toen het niet veel deed. En ik maakte mijn starter met volkorenmeel. Maar misschien was dat wel helemaal fout, dat kan heel goed. Mijn starter begon heel veelbelovend, maar was dood na een paar dagen. Dus ik geef geen advies, ik vroeg het me alleen af. Quote
woldistel Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 45 minuten geleden, Arja zei: De groene versie ervan zag er niet uit. Dat vond ik ook al. Deze is leuk (m)A(r)ja 😉 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.