Nasuada Posted September 30, 2024 Share Posted September 30, 2024 (edited) Op verzoek een apart topic voor onze desem creaties. Hoe lang heb jij je desem al? Hoe onderhoudt jij je desem? gebruik gist of behoor je tot de traditionele baksters en werk je zonder gist? en natuurlijk heel veel foto’s van onze trotse creaties en lekkere receptjes. leuke verhalen? Frustraties ? Tips? Geheimpjes? Alles zolang het maar over Desem gaat. Edited September 30, 2024 by Nasuada 3 Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted September 30, 2024 Share Posted September 30, 2024 Desem van vriendin gekregen, zij heeft het weer van iemand die het... enzovoort. En ik heb die van jou. Ze heten ook naar jullie, in mijn hoofd dan 😆 Poosje geleden er een paar keer een brood mee gebakken. Was eetbaar, maar redelijk compact. Binnenkort weer nieuwe pogingen, ik was ze gisteren aan het voederen maar mijn meel bleek op. Morgen boodschappen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted September 30, 2024 Share Posted September 30, 2024 De vriendin waarvan ik de desem heb, bakt zaaaalige chocoladebroden. En brood met kaas en jalapeno. Yum. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 30, 2024 Share Posted September 30, 2024 (edited) Lekker zuur topic! En die recepten, van het brood met spelt of tarwe of met ? En de desemkoekjes de desemchocoladebroden de desemkoffie broden, de desemcroissants, de desempannekoeken moeten natuurlijk allemaal hier terechtkomen. Yeeah! Mijn grootste probleem is voorlopig de oven. Ik heb alleen maar zo’n knullig Whirlpool combiding tot mijn beschikking. Hij gaat tot Max 220 graden en als je de deur opendoet na het voorverwarmen vliegt de warmte eruit en is er zo 30 graden verdwenen. Verder heb ik een broodbakmachine van de Lidl die best aardig is maar niet met Panasonic kwaliteiten. De laatste wil ik misschien wel aanschaffen. Edited September 30, 2024 by appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted September 30, 2024 Share Posted September 30, 2024 Oh balen, met zo'n oven kun je niet lekker bakken. Bbm is een alternatief, maar dat is eigenlijk alleen met gist te doen. Bij de kringloop staan ze regelmatig, ook goede. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 30, 2024 Share Posted September 30, 2024 Een beetje zitten koekelen, er is in ieder geval een Panasonic, de Panasonic SD-R2530KXE die een zuurdesem stand heeft. Het is wel een terug gang na het bakken met een oven, misschien moet ik gewoon maar even slikken en dit uitproberen. Er zijn alleen erg weinig reviews over het bakken met desem in de bbmachines Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 30, 2024 Share Posted September 30, 2024 Ik ben net twee dagen bezig met een starter. Volkorenmeel met water. Volgens meneer Wateetons moet dat kunnen. Ik had mijn nieuwe broodbakmachine al op zaterdag verwacht, maar kreeg bericht dat er wat vertraging was 😞 Dus maar begonnen met een starter, dan denk ik in ieder geval al aan brood. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted September 30, 2024 Author Share Posted September 30, 2024 De broodjes zondag gebakken voor de hele week. deze zijn gemaakt op de makkelijke niet zo bewerkelijke manier volgens her recept van Christian Weij van oa het boek Desem Verrot Lekker. Een dagelijks volkorendesem. Op donderdagmorgen haal ik de 1)Desem in verhouding 1x2x2 starter- water-meel. 10 uur 2) deeg maken 10 uur 3) vouwen 8x steeds kwartslag draaien oortjes trekken ( rekken en uiteindes naar binnenvouwen) 1-2 uur rusten 4) of in koelkast zetten tot geschikt moment afbakken( tot max 20 uur ) of de oven in. strooien rijstebloem en insnijden. deze zijn wat slordig gemaakt want ik natuurlijk had ik weer veels te veel plannen voor een zondag wilde ook de ruilplantjes buiten uitplanten en de bijen moesten wij verkleinen. broodjes gaan na het afkoelen in plastic zak de vriezer in. zijn wat kleinere broodjes en genoeg voor ons om in een dag op te eten. 5 Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 1, 2024 Share Posted October 1, 2024 9 uren geleden, woldistel zei: mijn nieuwe broodbakmachine Mag ik vragen welke heb je besteld? Heb jij misschien ervaring met het bakken van desembrood in de bbm? Dan wil je het vast met me delen. 9 uren geleden, Nasuada zei: water-meel Bak je met meel van een molen? Ik had de rest van het brood van de MTFD van jou mee! Lekker en mooi brood maar wat zwaar in het kruim of hoe zeg je dat. Het werd lekkerder in de broodrooster alsof het nog iets nagaarde. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted October 1, 2024 Author Share Posted October 1, 2024 Ja ik haal meel vers van de molen😁. Maar ik merk dat ik mijn over iets lager dan aangegeven moet zetten. anders is donker van buiten maar nog niet helemaal gaat van binnen. heb nu ook een thermometer en 90* graden van binnen is perfect gaar kom ik achter. 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted October 1, 2024 Share Posted October 1, 2024 Helemaal geen ervaring @appelvrouw. Dus ik moet nog heel veel leren 😀 Ik heb vroeger wel eens brood gebakken, toen ik nog een gasformuis met oven had. Daar heb ik dus nog steeds recepten boekjes van. Ik heb een Imetec zero-glu gekocht. Heeft twee kneedhaken en extra bakblikken voor broodjes en langwerpig spul (ciabatta). Vooral vaste bakprogramma's waarvan de helft speciaal voor gluten-vrij brood (ik eet wel gluten, dus dat maakt me niet zoveel uit, maar is misschien leuk voor anderen om te weten) En er zit een zuurdesem programma op. En voor pizza deeg. Ik ga me vast wel vermaken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 1, 2024 Share Posted October 1, 2024 (edited) Ah dank! Ik wacht even je ervaringen af, maar die extra bakblikken klinken mij al leuk in de oren. Ciabatta..mmm. Nas ja het is altijd erg zoeken..mét je meel én je oven, dat luisterde nauw met het brood. Ik merk ook dat als je echt goed en vers meel hebt dat je ook een eetlepeltje meer water kan toevoegen, dat kan natuurlijk ook andersom zijn. Ik heb nu twee desems staan, die van Anna die ik met roggemeel voed en die van Nas transformeer ik naar spelt. Vandaag gevoed half spelt half tarwe. In de koelkast gezet. De roggedesem heb ik een uurtje of wat geleden gevoed/aangevuld tot 100 gram. Staat op tafel. Als dat vanavond verdubbeld is ga ik het volgende recept groot brood van de website van de broodgodin maken: BEREIDINGSTIJD 10minuten min RIJSTIJD& BAKTIJD 12uur uur TOTALE TIJD 12uur uur 10minuten min (Spelt volkoren) Recept voor een groot brood (pan inhoud 4 liter) 550 gram Kollenberger spelt T100 355 gram Water koud 8 gram Zout 80 gram Desem (Spelt volkoren) Recept voor een klein brood (pan inhoud 3 liter) 413 gram Kollenberger spelt T100 270 gram Water koud 6 gram Zout 62 gram Desem INSTRUCTIES Weeg de ingrediënten af en laat deze kneden op het losse kneedprogramma (vaak aangegeven met 'Deeg', of 'Teig') van de broodbakmachine of kneed 5 minuten met de hand wanneer de broodbakmachine niet over dit programma beschikt. Kneed je met de hand? Meng dan de bloem en het zout in een kom. Maak een kuiltje in het midden en schep hierin het zuurdesem. Voeg het water toe en kneed het deeg 5 minuten met de hand. Plaats hierna het deeg terug in het blik. (let op) Haal de deeghaken uit de machine nadat het deeg gekneed is. De deeghaak is namelijk niet meer nodig tijdens de volgende stappen. Wanneer je deze er toch in laat gaat de broodbakmachine tussendoor een aantal keer kneden en dit zal een negatieve invloed hebben op de kwaliteit en luchtigheid van je deeg. Daarom kun je hem er beter uit halen. Nu is het tijd om de broodbakmachine in te stellen: Stel de bakmachine in op het 'Witbrood', 'Weissbrot' of 'Normaal'. Startuitstel gebruiken als rijstijd: Stel de startuitstel functie in op 12 uur (dit is inclusief het bakprogramma). Kies voor de optie groot brood. Je kunt de kleur voor het afbakken instellen, maar niet op iedere machine. Beschikt jouw machine over deze optie. Kies dan bij voorkeur voor 'Donker' of 'Dunkel'. Zet het programma aan. even geduld…. en je kunt 12 uur later genieten van een heerlijk knapperig desembrood uit de broodbakmachine. Edited October 1, 2024 by appelvrouw 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted October 1, 2024 Share Posted October 1, 2024 Ik moet voor roggemeel eerst naar de bio winkel fietsen, vandaar dat ik dan maar met volkoren begonnen ben 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted October 2, 2024 Share Posted October 2, 2024 @Nasuada, je zei dat je eerste 20 broodjes dakpannetjes waren, en dat je het toen ineens in je vingers kreeg. Was er dan in werkwijze tussen de dakpannetjes en de lekkere broden die je nu maakt? Wat maakte dat je het ineens goed kon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 2, 2024 Share Posted October 2, 2024 Mooi luchtig. Hij was nog veel te heet om te snijden, das dan wel een beetje jammer… maar mijn ziekenhuisbezoek duurde langer dan geanticipeerd. Heerlijk met een grassige olijfolie en een zelfgemaakte kruidenboter. Nog lekkerder als hij niet gloeiendheet is! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 2, 2024 Share Posted October 2, 2024 (edited) Kijk het broodje was vanmorgen bijna klaar toen we uit bed kwamen. Ik had om half elf in de avond het deeg gemaakt met de actieve desem, dit tien minuten laten kneden in de machine ( het recept zei 5 minuten maar dat was ik even vergeten) en toen de timer op 12 uur totaal gezet. Het broodjes is aardig. Het is niet super gerezen maar wel voldoende. En die Lidl machines..het brood is gewoon niet erg bruin bovenop. De smaak is gewoon goed. Ik heb ook goed meel, de laatste zakken van mijn favoriete molen uit Frankrijk. Spelt T 110. Omdat je de kneedhaken er na de menging en kneding eruit haalt vorm je het brood even buiten de machine, schoepen eruit, en plaatst het dan terug. De schoepen zijn dan weg maar er draaien nog steeds twee pieletjes rond waar normaal de schoepen zitten. Volgens mij de oorzaak van het vreemde iets minder gerezen stukje (foto 2) in het deeg juist op de plakken van de kneedhaken. Want in het midden van het brood is de rijzing goed over de hele snee. Zie foto 3. Over het geheel ben ik tevree, vooral de smaak en de knapperige onderkorst. Edited October 2, 2024 by appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted October 3, 2024 Share Posted October 3, 2024 Het leeft! En ruikt naar yoghurt, dus dat is goed 😀. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 3, 2024 Share Posted October 3, 2024 Dat gaat de goede kant op! Met tarwe toch nog? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted October 3, 2024 Share Posted October 3, 2024 3 uren geleden, appelvrouw zei: Met tarwe toch nog? Ja 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 3, 2024 Share Posted October 3, 2024 Ik lees al die leuke verhalen hier en ik krijg er toch weer zin in. Ik heb al een keer geprobeerd om desem te maken zonder starter, maar dat lukte niet zo goed. Ik ga het denk ik nog een keer proberen. Ik ben alleen niet zo goed in het babysitten van zo'n potje. Elke keer dat voeden is veel te gedisciplineerd voor me... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted October 3, 2024 Share Posted October 3, 2024 Als je een goede, levendige starter van iemand kan krijgen, heb je misschien een gemakkelijker start. Heb je niet iemand in de buurt die je een blobje kan geven? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 3, 2024 Share Posted October 3, 2024 Ik geloof het niet. Maar ik ga wel eens op onderzoek uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted October 3, 2024 Share Posted October 3, 2024 (edited) Ik heb gister het desem voor Frans zuurdesem brood opgestart omdat mijn lief niet van “gaten” in zijn brood houd 🙄 moederdeeg; nodig; 🌱230gr fijn volkorenmeel van de reform kraam op de markt. 🌱ca 230 ml lauw warm water Doen; 🌱mengen tot er een vochtig deeg ontstaat 🌱afdekken met dunne vochtige theedoek en 3 dagen laten staan bij kamer temp. 🌱De theedoek iedere dag opnieuw nat maken. Word vervolgd…😊 op de foto na 24 uur. Op verzoek in deze post de rest van mijn recept; zetsel; 🌱140 ml lauw warm water 🌱230 gr tarwe bloem Deeg; 🌱55 ml lauw warm water 🌱 1tlp zeezout 🌱230 gr tarwebloem 🌱Voeg na 3 dagen de zetsel ingrediënten bij het moederdeeg en roer goed door. 🌱Meng 1 minuut met de hand tot dik beslag. 🌱Leg de natte theedoek er over en laat 1 tot 1,5 dag rijzen. Het deeg; 🌱Roer het desem goed door en klop het lauw warme water met het zout erdoor. 🌱Voeg de tarwebloem toe tot er een niet plakkerig deeg ontstaat. 🌱Kneed dat deeg 10 min tot het stevig en veerkrachtig is. 🌱Leg het deeg terug in de kom dek de kom weer af met de natte doek. 🌱Laat het 8 tot 12u rijzen, tot bijna 2 x het begin volume. Vormen van het deeg; 🌱Druk het gerezen deeg plat. 🌱Maak een bal en snijd er een stuk van 170 tot 230 gr af voor later (bewaar dat in een ingevette plastic zak in de koelkast) 🌱Vorm weer een bal van het overgebleven stuk , 🌱leg daar weer een natte doek over en laat weer ong 8 u rijzen tot ong. 2 maal het begin volume.. Bakken; 🌱Maak voorzichtig 4 inkepingen in de bovenkant van het gerezen deeg met een scherp mes. Losjes snijden anders kan het brood inzakken… 🌱Bestuif er wat bloem over en bak het brood in een hete oven op 220 gr in ongv 1 uur. (Afhankelijk van je oven) 🌱Tot het hol klinkt als je tegen de onderkant klopt. 🌱Laat op een rooster afkoelen. Doorgaan met het zuurdesem; 🌱Voed het stuk dat je in de koelkast bewaarde met de ingrediënten van het zetsel en ga verder met het recept. Bron; Brood door; Linda Collister& Anthony Blake Hier staat het hele recept @Petrasmoestuin Edited October 8, 2024 by Vrouwholle Recept volledig gemaakt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted October 4, 2024 Share Posted October 4, 2024 @Vrouwhollebedankt voor het starter recept. Ik ga binnenkort maar eens naar de molen in Klarenbeek voor goede meel. Het moet er toch eens van komen. Hoe doen jullie dat op werkdagen? Gewoon alleen 's morgens vroeg en 's avonds roeren als je meerdere keren per dag moet roeren? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted October 4, 2024 Share Posted October 4, 2024 Ik roer mijn starter niet @Gitta ik doe alleen ‘s morgens en s avonds de theedoek opnieuw nat maken met lauw water. ‘s morgens leg ik de dunne doek er dubbel op en voor de nacht vouw ik die natte doek nog een keer zodat ze in 4 lagen erop ligt tegen het uitdrogen… mijn plek naast het fornuis die 24/7 brand is het vrij warm dus daarom … Ik zal eind deze dag weer een foto plaatsen …hopelijk kunnen we dan zien dat er leven in komt…🤞🤞🤞 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts