Ga naar inhoud

Sombere Knolparasolzwam gegeten, en 5 minuten later een "high" gevoel in het hoofd.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hadden geplukt wat we dachten dat het een "grote parasolzwam" was, maar het bleek later een "somberen knolparasolzwam" te zijn.

Ondanks dat deze laatste niet giftig schijnt te zijn had mijn vriendin 5 minuten na het eten toch een beinvloed gevoel in het hoofd, een beetje zo'n licht high gevoel. 

Komt dat voor? Dat je van gewone (en niet paddo-paddestoelen) toch soms ook zo'n gevoel in je hoofd kan krijgen? 

Geplaatst:

Oef. Laat ik benadrukken dat ik bij enige twijfel direct contact zou opnemen met een arts. Er bestaat immers ook een giftige parasolknolzwam, en die komt tegenwoordig ook in Nederland voor. 

• Like 2
Geplaatst:

Een beetje mosterd na een letterlijke maaltijd, maar het is duidelijk dat jullie niet voldoende kennis van wilde paddestoelen hebben om het risico te nemen deze te eten. Anders had je deze fout niet gemaakt neem ik aan. Onaanvaardbaar risico m.i. Realiseer je verder dat bij sommige giftige paddenstoelen de intoxicatie niet direct merkbaar is, maar later. Te laat vaak in dat soort gevallen. Zoals hierboven al gezegd is: raadpleeg een arts, geen moestuinforum.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Als het echt de sombere knolparasolzwam is (chlorophyllum olivieri), dan is het een eetbare paddenstoel. Waar je geen last van krijgt. Maar er zijn ook gifitge dubbelgangers (waar je bv zware maag/darmklachten van krijgt) die erop lijken.

Paddenstoelen zijn sowieso wat zwaarder verteerbaar, ook eetbare soorten, dus je kunt er wel wat maag/darmklachten van krijgen als je een hele gevoelige maag hebt.

Licht in het hoofd, klinkt als anders. En na 5 minuten is ook vrij snel. Heb je nog foto's van de paddenstoelen die je gegeten hebt, heb je poetsresten over of nog etensresten? Die moet je bewaren en een arts opzoeken. 

En, het is al genoemd, eet nooit paddenstoelen zolang je niet 100% zeker bent van wat je eet. Ik eet ook paddenstoelen uit de natuur, maar verzamel alleen wat ik lekker vind en 100% kan determineren. En ik verzamel alleen wat er perfekt uitziet. Te oude paddenstoelen geven ook flinke klachten en dat hoef ik niet.

Sterkte, hopelijk valt het mee.

aangepast door Flup
typo + toevoeging
  • Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...