Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Perenroest


Marlene

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag. Onze eprenboom heeft namelijk last van perenroest (oranje-achtige vlekken) en nu weten we niet zo goed wat we er mee aan moeten. Ik heb gelezen dat je de jeneverbesstruiken uit de buurt weg moet halen, maar wij hebben geen jeneverbesstruik staan. Nu is dus mijn vraag wat ik er mee aan moet. De boom geeft dit jaar geen vruchten meer, want alle bloesem die eraan zat is afgevallen. We hebben ze in maart gekregen van iemand uit Hattem, maar weet niet of dat er wat mee te maken heeft?

 

Groetjes Marlene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ernstig worden , en dat is moeilijk onder controle te houden , maar vaak beperkt het gelukkig maar een enkele blaadjes.

 

Als er juniperus in de buurt staat kan de druk te hoog zijn en dan zal plukken van de aantasting niet helpen omdat er steeds nieuwe besmetting van de juniperus komt overwaaien

 

als het echt uit de hand loopt , kan je behandelen met bvb "exact" vanaf nu 3 keer met 10 dagen tussen, maar vaak is geen behandeling nodig. Als dit het eerste jaar is dat je de besmetting hebt , is het een beetje moeilijk te voorspellen wat het gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het dan maar even afwachten, ik heb sowieso nog nooit fruitbomen gehad, dus hulp is altijd welkom. Maar mocht het terugkeren, dan kan ik idd nog 'exact' proberen. Kan ik dat trouwens halen bij bvb een Welkoop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet alleen de jeneverbes die als waardplant voor de perenroest fungeert. Er zijn verschillende conifeer-achtige struiken die familie van de de jeneverbes zijn, en waar de perenroest ook kan overwinteren. Bijvoorbeeld zo'n breed uitgroeiende lage conifeer. Een extra probleem is natuurlijk dat de jeneverbes-achtige ook bij je buren kan staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja, ik wil niet betweterig zijn, maar onze buren hebben geen jeneverbes. Aangezien mijn schoonouders ook mijn buren zijn, weet ik dat zeker. Maar ik las dat het ook van een conifeer af kan komen?? Dat is minder goed nieuws, onze fruitbomen staan namelijk in het verlengde van de paardrijbak en raad eens waar die mee afgeschermd is? Juist! Coniferen! Maarre... zijn het ook die huis-tuin-en-keuken coniferen die de perenroest kunnen 'bewaren'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jou conifeer een jeneverbes is. Jeneverbes is een grote familie van coniferen, en niet in elke jeneverbesplant komen bessen. Juniperus (latijnse naam van Jeneverbes) wordt alleen niet vaak als heg aangeplant. Vaak is dat Taxus of Thuja.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wordt t een lastig verhaal. Ik woon namelijk achteraf en onze buren wonen aardig ver van ons af. Ik zal wel even kijken hoe ie zich houd, anders verzinnen we er wel wat op. We hebben trouwens wel "De Buurte" (bomen- en struikenkweker) dichtbij. Dan is er dus niks aan te doen, want ik kan die man moeilijk vragen of ie ff 500 bomen in de kliko wil doen... Heb je trouwens beste kliko nodig!! Kan t ook effect hebben op malus appel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een paar oplossingen voor het probleem Perenroest.

 

Aangezien de sporen van deze ziekte meerdere kilometers meedwarrelen met de wind maar ook versprijd worden door insecten is preventief spuiten met een schurftmiddel (schimmelziekte) bij het ontluiken van de bladeren in de lente een oplossing, jonge zachte bladeren zijn vooral gedurende vochtig weer zeer gevoelig voor besmetting.

 

Een ander zeer doeltreffend middel is makkelijker, geen perenbomen aanplanten is dan de beste optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...