appelvrouw Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 (aangepast) Ik was op zoek naar een topic over dit onderwerp en kwam wel topic onderhoud snoeischaren tegen van MSDG: Maar eigenlijk zocht ik naar iets algemeners..een topic voor deze tijd van het jaar waarin we ons tuingereedschap schoonmaken, slijpen, invetten/ olieën, schuren etcetera en dan droog opbergen totdat we het weer nodig hebben in de lente. Ik ben vandaag begonnen met het schoonmaken van mijn opinel mesjes. Dat viel nog niet mee..mijn ene mesje dat al meer dat twintig jaar oud is, opinel 8 zat eigenlijk zo vast in zijn omhulsel dat snel openklappen buiten in de tuin niet mogelijk was..ik had er een schaar oid bij nodig. Enfin filmpjes gekeken en gezien dat het omhulsel dat je kunt draaien en dat het mesje op de plaats houdt afschuif/duwbaar is. Het koste ons wel een uurtje en uitpakken van de bank schroef omdat het van binnen vol zat met opgedroogde olie met aarde en vuil uit de vorige tuin nog. Bij het kleine mesje was het omhulsel er in een minuutje af. Nu schoonmaken met azijn ( of tandpasta zag ik) en dan lichtjes opschuren, weer in elkaar zetten en slijpen. Dan nog een beetje olie erop, een Fransman in een filmpje vond huttentutolie of rijstpitolie wel goed spul, olijfolie kon ook zei hij. Hier zie je dat het binnenrandje van het omhulsel vol met zwarte viezigheid zit, met een ander mesje peuter ik dat er voorzichtig uit. De RVS mesjes zijn wel praktischer vind ik, het rode mesje heb ik al een jaar of 10, zei het dat ik het alleen gebruik voor een appel onderweg, je kunt het later schoonmaken en het geeft geen vlekken of roest. Nu de mesjes gedaan zijn morgen maar eens beginnen met het kleine en later het grotere tuingereedschap. Tips voor al het onderhoud is welkom! 19 december 2024 aangepast door appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Lijnzaadolie zwoor een vriending bij (zij onderhield haar gereedschap keurig itt tot mij). 1 Quote
driepinter Geplaatst: 20 december 2024 Geplaatst: 20 december 2024 Ik heb niet echt tips voor het onderhoud, maar mooi om te zien dat goede spullen met een beetje onderhoud jaren en jaren lang meegaan. Tuurlijk, voor de prijs van 1 goede snoeischaar of iets dergelijks koop je misschien wel een paar snoeischaren bij de action , maar die gaan nooit zolang mee. Overigens hangt het uiteraard af van je budget en hoe vaak je het gereedschap denkt te gaan gebruiken. Bij ons op de moestuin kan iedereen gebruik maken van harken, schoffels, vorken, scheppen en kruiwagens etc die in het bezit van de vereniging, maar het liefst pak ik dan toch liever mijn eigen gereedschap als ik dat heb. Een oude schoffel die van goede kwaliteit is, lekker in de hand ligt maar die zodanig versleten is dat er nog maar een dun striempje metaal onderaan over is van het vele schoffelen kan veel en veel lekkerder schoffelen dan een gloednieuwe schoffel van de club. Misschien slaat het nergens op , en ook ik gebruik vaak goedkoop spul . Maar ik heb bijvoorbeeld ook nog mijn oude mesjes van vroeger, en heb nog divers gereedschap van de LTS van decennia terug die ik nog altijd koester. 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 december 2024 Auteur Geplaatst: 20 december 2024 Lijnzaadolie op de houten stelen neem ik aan Erny? Enne Driepinter ( die naam, hou je van melk? Of heet je Joris?) maken jullie dan met de vereniging al dat gereedschap gezamenlijk winterklaar? Misschien, door de aarde opwarming, wordt er niets meer winterklaar gemaakt noch gereedschap noch tuin en gaan we de hele winter door met tuinieren 🧑🌾 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 24 december 2024 Geplaatst: 24 december 2024 Het was hier altijd al een hele prestatie om ons gereedschap überhaupt op te ruimen en droog op te bergen voor de winter. En de laatste jaren krijgen we het zelfs voor elkaar om alles ook even na te lopen en schoon te maken en te slijpen en te smeren enzo. Jaja Vandaag hebben we weer alle scheppen geslepen, en ook de snoeischaren zijn weer schoon en scherper en gesmeerd! Foto speciaal voor @henkg Bijna alle scharen zijn goedkoop gekocht en die gaan we verder niet uit elkaar halen ofzo. Ook de Felco niet trouwens. We vinden dit al heel wat van onszelf (hier is Joep bezig met een schep, de scharen hebben we wat zachtzinniger behandeld hoor ) 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 25 december 2024 Geplaatst: 25 december 2024 Goed werk! Jullie hebben nog meer snoeischaren dan ik op een MTFD zag: https://www.moestuinforum.nl/topic/51061-veel-snoeischaren-veel-gieters/#comment-528942 Leuk om te gluren bij de buren: - Op de werkbank zie ik blauwe doosjes, die ken ik. Goede schroeven, van een voordelige leverancier. - Forse vonkenregen bij slijpen van spade - Zie ik -in die bananendoos- bruinkoolbriketten? Zo ja, hoe bevielen die stinkertjes? 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 25 december 2024 Geplaatst: 25 december 2024 Ja, nog wat meer snoeischaren ja Een stel voor in de grote kas, 1 voor in de kleine kas, er liggen er altijd wel wat in de moestuin (daar zou ik ze netjes op moeten hangen onder het gereedschapsdakje maar dat blijkt lastig...) er hangt er 1 in het kippenhok, vaak ook 1 bij de druiven, dan halverwege bij het ossenhok nog 1 en ook in het wc-hokje-wat-nu-een-gereedschapshokje-is hangt er 1. En dan gebruik ik dus ook graag van die textielscharen van Hema die je daar ziet liggen. Vooral om te oogsten en kruiden te snoeien. Er zitten meerdere scharen tussen die niet bijzonder fijn zijn maar die toch handig zijn om ergens op te hangen om even wat te kunnen knippen als dat nodig is. Ergens waar het zonde is om een goede schaar te hangen zeg maar. Nou ja, ik kan het helemaal gaan uitleggen en verdedigen haha... Ja die vonken waren vooral ook wel mooi voor de foto Maar er konden ook wel wat braampjes van de scheppen worden geslepen omdat we ze nogal hebben mishandeld dit jaar met het graven van al die geulen voor afwatering. Je komt hier best wat zooi tegen in de grond! Nee er zitten geen briketten in die doos: Joep heeft daar zijn voorraad teststukjes en andere restjes metaal van zijn las-werkzaamheden. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Spike1983 Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari Nog vrij nieuw hier, kom ik steeds weer leuke topics tegen. En dit is misschien een van de weinige topics waar ik wat aan kan toevoegen. Ook vanuit mijn jarenlange ervaring als lasser/constructiebankwerker, en een voorliefde voor (elektrisch) gemotoriseerd gereedschap. Afgelopen weekend heb ik mijn Feroza weer helemaal klaar gemaakt. Hè, wat? Mijn Daihatsu Feroza. Wa's dat? Een terreinwagen (geen suv) uit de 90'er jaren. En waarom ik dat onder het kopje gereedschap zet? Nou.... Zoals uitgelegd in het voorsteltopic, heb ik een carrièreswitch gemaakt naar een groen beroep, en werk ik alweer enige tijd voor een hoveniersbedrijf. Toen ik begon was mijn verwachting dat ik wat onderhoud en licht aanlegwerk zou doen. Nou, niet dus. Ik ben de hele week bezig met logistiek en het gebruik van gemotoriseerd gereedschap. En zelfs mijn collega's snapten het eerst niet, maar wat is het belangrijkste gereedschap van een hovenier? Zijn vervoer. Zonder dat kom je zelf niet bij de klant, komt je gereedschap niet bij de klant, komen je grondstoffen niet bij de klant. Velen van jullie hebben de (moes)tuin niet op dezelfde kavel als jullie woning, en iedereen moet wel eens wat halen. En ik heb dus een aparte auto voor het zware, vieze, onverharde werk. (Toegegeven, en hobby. Ik doe al 30 jaar aan terreinrijden) Bij ons wordt compost niet aangeduid in aantal kruiwagens, maar aantal kubieke meters. Dus heel fijn dat ik niet 80 meter (x2, heen en weer) hoef te lopen met een kruiwagen. En dan valt het gewicht qua compost nog mee. Straatzand weegt tussen de 1300 en 1400 kg per kuub. Nu kan ik de aanhanger gewoon neerzetten waar ik wil, binnen het redelijke. En de lier is zeer handig (en ook veiliger) bij het verwijderen van verschillende hagen en het juist laten vallen van bomen in beperkte ruimtes. Mede vanwege de draadloze afstandsbediening. Daarnaast ben ik ook aan het verbouwen aan mijn woning, dus cement, metselstenen, beton, timmerhout. Het moet allemaal aangesleept worden. Voor mij is het dus een onmisbaar stuk gereedschap voor zowel de tuin als de woning. En aangezien de startmotor en contactslotschakelaar aan hun einde waren, beiden maar vervangen. Grote beurt en waterpomp/distributieriem had ik in augustus al gedaan. Komend weekend staat de aanhanger op de planning. Die staat al de hele winter stil. In elk geval schoonmaken, banden, verlichting en remmen controleren, oplooprem van nieuw vet voorzien. Voor komende 2 maande staat nml op de planning; - 10 kuub compost - 4 kuub houtsnippers - 25m hekwerk - ongeveer 50m border - tuinhuisje Gemotoriseerd gereedschap had ik in november al schoongemaakt en afgetankt met alkylaatbrandstof (aspen, in mijn geval) Dan weet ik zeker dat het weer wil aanslaan na een aantal maanden stof verzamelen. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.