Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, 

ik ga verhuizen…jippie…eindelijk tuin ipv balkon. 

de west muur van de woning wilde ik wat isoleren door er fruit tegenaan te laten groeien. Maar fruit dat in de winter groen blijft…

dacht zelf aan de doornloze braam. Iemand nog andere ideeën?

Geplaatst:

Loquat / Japanse Wolmispel.  WInterhardheid tot ongeveer -12c.  Probleem is dat de hier verkrijgbare rassen alleen bloeien in november/december/jan/februari en dan moet je maar hopen op een erg zachte winter, los van het regelen van bestuiving. Wel lekker fruit.  Van de jonge bladeren wordt een speciale thee gemaakt die vroeger alleen de keizer mocht drinken (schijnt erg gezond te zijn, maar ook best wel vies).  Een boom met een microklimaat (tegen muur, uit de wind, hartje van binnenstad van Gouda) draagt wel bijna elk jaar.

Aardbeienboom, winterhard tot ongeveer -12/-14c. Zeer rijk bloeiende struik (je hebt rassen die max 1.50m worden) meestal echter aangehouden als boom (3-4 meter en hoger)  Oogst in oktober/november. Prachtig om te zien, ook de vruchten.  Die zijn echter tamelijk vlak qua smaak met een korrelige textuur. Leuk om er een paar in je mond te steken, maar je eet de struik niet leeg.  In het Middellandse zee gebied wordt er sterke drank van gemaakt.

Olijfwilg (Elaeagnus Ebbingei), volledig winterhard, kleine lekkere vruchtjes, Wordt gebruikt voor hagen, snoeien kan prima, maar kost je wel oogst omdat de plant de energie gebruikt voor hergroei.  Er zijn familieleden van de Elaeagnus familie zoals Elaeagnus Multiflora die veel meer vrucht geven maar die zijn bladverliezend of half-wintergroen.

Feijoa / Ananasguave.   Mooi blad, lekker exotisch fruit maar loopt onder de -10c wel vorstschade op. 

Geen fruit, maar er zijn groenblijvende Avocado varianten die -8c aan kunnen.  

Zie ook Groenblijvende fruitstruiken die jouw fruittuin kleur geven in de winter - Fruitbomen.net Blog - Fruitbomen.net

Loquat, Aardbeienboom en Feijoa heb ik zelf staan in een volkstuin op de rand van de stad en een bos gebied en ben alle 10 winters goed doorgekomen.

• Like 3
Geplaatst:

Ik sluit me helemaal aan bij Frank. Sunshine blue is een fijne en lekkere blauwe bes, die zijn blad vasthoudt. Zeker een aanrader. 

Geplaatst:

Ik zou gaan voor Feijoa / Acca. Ik heb die een paar weken geleden geproefd van vruchten die aan een exemplaar in NL groeiden. Ik vond ze prima smaken. Ik heb daarom een aantal vruchtsoorten in Frankrijk gekocht en ga die de komende jaren testen op winterhardheid. Sommige vruchtsoorten zijn misschien iets minder winterhard maar 'wie niet waagt, die niet wint'. In NL moeten ze sowieso een beschutte standplaats hebben.

Bij Feijoa/Acca moet je rekening houden met de bestuiving. Gewone zaailingen kunnen zelfbestuivend zijn maar ook behoefte hebben aan kruisbestuiving van een exemplaar dat genetisch verschillend is (andere zaailing of een benaamde soort). Overigens heeft Feijoa / Acca een hele mooie bloei dus daarom alleen al het aanplanten al waard. Ik zou Feijoa/Acca alleen in het voorjaar aanplanten, vanaf eind april.

https://www.achat-vente-palmiers.com/en/235-feijoa

Arbutus unedo is ook een optie. Smaak van de vruchten vind ik niet bijzonder. Textuur van de vrucht is korrelig en 'gewenningsbehoeftig'. Sommige exemplaren van Arbutus unedo bloeien matig. De soort 'Cobra' is geselecteerd op basis van bloeirijkheid. Arbutus het beste meteen op de definitieve standplaats zetten want houdt absoluut niet van verplanten.

• Like 1
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb op het zuiden langs het huis Feijoa. Vorig jaar een paar bloemen, nog geen vrucht. Deze winter geen vorst schade, vorige winter wel, maar enkel de topjes, ze groeide tot heel laat door. Dat laat door groeien was afgelopen najaar niet het geval. Ik heb nog niet de ervaring of die vorstschade ten kosten gaat van vruchtdracht. Ik lees dat bij meer dan -10 °C de bloemknoppen beschadigd raken, die komen uit de nieuwe groei, ik denk dat ze dat bedoelen. Nu heeft die plant met vorstschade niet gebloeid, maar ik vermoed dat dat zaailingen zijn. Maar ik lees op internet veel verhalen dat ze op plekken staan waar het -18 °C wordt en soms onder de sneeuw staan en gewoon vrucht dragen. Er wordt algemeen gezegd hoe ouder hoe winterharder. 

Loquat kan ook, daar lees ik ook verschillende verhalen van, van een zachte winter afsterven tot een strenge winter overleven. Een kennis van mij kent 2 bomen hier in de omgeving die in de tuin redelijk open staan en jaarlijks fruit dragen. Op de markt bij een goede groenteboer zijn nu denk ik vruchten te koop, direct zaaien en nagenoeg alles komt op, heel makkelijk. Kun je nog een beetje kiezen op uiterlijke kenmerken, ik zie dat ze allemaal net anders zijn.

• Like 1
Geplaatst:

Maar braam thornless evergreen is geen slecht idee hoor!

Mooi blad, sterk, en na een paar jaar heel veel heerlijke bramen.

Ik weet alleen niet of het westen geschikt is, bij mij had hij redelijk wat schaduw.

• Like 1
Geplaatst:
Op 19-4-2025 om 16:12, MH95 zei:

Maar ik lees op internet veel verhalen dat ze op plekken staan waar het -18 °C wordt en soms onder de sneeuw staan en gewoon vrucht dragen. Er wordt algemeen gezegd hoe ouder hoe winterharder. 

Ik denk dat die verhalen kloppen. Eén van mijn struiken is een stek van een Feijoa die destijds (8 jaar geleden) al 25 Midden Belgische winters had overleefd zonder al te veel problemen.  Zelf neem ik wel beginnende bladschade waar vanaf -10c.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...