Geplaatst: 17 januari17 Jan Mijn kinderen zijn gek op aardbeien en dan voornamelijk die we zelf kweken. Het laatste jaar was de oogst niet zo goed vanwege het weer, dus zal ik te denken om wat bij te lichten. Maar weet iemand of dit wel gaat helpen? Ik heb wat goedkope schijnwerpers gezien Kan iemand mij adviseren? groet Aad ( link naar webshop verwijderd door moderator)
Geplaatst: 17 januari17 Jan Ik zou geen schijnwerper gebruiken, dan heb je maar op een beperkte oppervlakte licht. En bovendien is het dan te geconcentreerd (te veel licht, meer dan nodig). En waar wil je aardbeien kweken, in huis, kas of buiten? Want naast licht is temperatuur ook belangrijk. Qua licht zou ik dan adviseren een balk te nemen, zoiets bijvoorbeeld "LED batten" https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-batten-licht-150cm-6000k-50w-compleet-armatuur.html?id=109568204&_gl=1*syj77w*_up*MQ..*_ga*NTQ4NTYxNjQ4LjE3MzcxMTk1MjM.*_ga_B50KQX8VBF*MTczNzExOTUyMy4xLjAuMTczNzExOTUyMy4wLjAuMA.. En voeding is ook een belangrijke. Naast NPK heeft de plant ook behoefte aan sporenelementen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 17 januari17 Jan Welkom Aad. Misschien kan je de situatie wat uitgebreider schetsen? -Waar staan je aardbeien, binnen buiten, verwarmd, onder glas? -Heb je zelf al moeite gedaan door te kijken welke behoefte aan licht aardbeien hebben? - Weet je al het verschil tussen een schijnwerper en een (planten) groeilamp? - Zijn er andere opties mogelijk? Zo kweek ik al lang aardbeien en pas het aantal planten aan aan de behoefte en teel wat onder glas voor oogstspreiding. Ik heb jaren gehad dat ik in een topjaar maar de helft van de vruchten oogstte omdat er genoeg was voor de behoefte. Die planten kweek ik zelf dus qua kosten maakt dat niets uit. - Haal je nu al en optimaal resultaat? (foto van de situatie?) -Mijn ervaring is dat de behoefte bij kinderen aan aardbeien en de daarvan afgeleide producten blijft groeien tot ongeveer het eind van de lagere schooltijd. Daarna nam de behoefte hier sterk af, al kregen we zelf wel meer tijd om aardbeien te telen en verwerken. - Welke soort (en) teel je, ook belangrijk voor de oogstperiode. Denk aan vroeg/middel/laat/doordragende soorten. - Bedenk dat de bloembeginselen van aardbeien, en dus de oogst van komend jaar, in de herfst al in het rizoom aangemaakt worden. Er spelen dus meer factoren mee als alleen licht tijdens de afrijpingstijd. Kortom veel vragen op een simpele vraag. Ik hoop niet dat dat je afschrikt. Lees je hier op het forum ook even in op de verschillende aardbeitopics, je steekt er altijd wat van op. 🍓👍 LED Grow Lights for Strawberries | Oreon 17 januari17 Jan aangepast door Patrijs De moestuin van Patrijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.