Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schema wisselteelt: groenbemester vervangen door kool?


bioboerke

Aanbevolen berichten

Hallo moestuinders, in het handboek van ecologiche tuinieren staat een schema van 12 percelen, als volgt : kool,blad, vrucht, wortel,aardappel, peul, groenbemester,aardbei , aardbei, wortel, aardappel, peul. Mijn vraag is nu kan ik het perceel van groenbemester vervangen door een perceel kool ? Volgens mij , hoe ik verder uitgeteld heb lijkt het geen probleem maar ik wou toch zekerheid en daarom voor de knappe koppen die ervaring hebben met wisselteelt hoor ik het graag.

 

GR bioboerke en voor iedereen nog veel plezier in de MOESTUIN

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar wil je extra ruimte voor kool.

Met een perceel "vrucht" worden geen aardbeien bedoeld maar komkommers en courgettes e.d.

Daarbij komt dat aardbeien meerdere jaren op een perceel staan.

Volgens mij kan je de aardbeien dan ook beter uit het wisselsysteem halen maar als vaste percelen zien zoals rabarber en asperges. Je schema gaat dus niet helemaal goed lopen omdat zowel "vrucht" als "bladgroente" er tussenuit is maar volgens mij kan dat niet echt kwaad.

Er al aan gedacht dat een perceel snijbloemen van eenjarigen hierin een positieve bijdrage kan hebben en het staat nog leuk op de vaas ook

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou net als rubo ook de aardbeien los zien van de jaarlijkse wisselteelt maar ik hanteer wat aardbeien betreft net een iets ander systeem dan VELT. Ik rooi een aardbeienbed na de oogst van het derde jaar en heb het voorgaande jaar als nieuwe uitlopers gezet op het nieuwe bed. Aardbeien zijn wel ingetekend in mijn plattegrond maar daar wordt verder geen rekening mee gehouden bij de jaarlijkse wisselteelt. Een ander voordeel is dat het e.a. nu makkelijker wordt. Zie hieronder

 

Je hebt zes groepen als ik het orginele schema zo bekijk:

- Kool

- Blad

- Vrucht

- Wortel

- Aardappel

- Peul

Daar kan je denk ik veel beter mee uit de voeten. Je maakt dat gewoon een opdeling van 6 vakken die je eventueel weer onder kan verdelen in kleinere vakjes voor de gewassen die bij die groep horen. Wil je meer van 1 groente telen dan heb je denk ik wel iets aan dit bericht: https://www.moestuinforum.nl/meerjarenplan-wisselteelt-t4449.html#p81596 Dan heb je 8 vakken maar dat kan je uitbreiden naarmate je van meer groente meer wilt telen. Vergt wel wat nadenken, reken en tekenwerk.

 

Om je specifieke vraag (kan ik groenbemester vervangen door kool) te beantwoorden: Ja dat kan, maar ik zou het voor jezelf versimpelen en gewoon de 6 vakken aanhouden die je jaarlijks wil wisselen. Ga gewoon even zitten met excel of pen en papier, zie hieronder. Met het door velt voorgestelde systeem, zonder aardbeien (sorry die moet je zelf even tekenen als je dat aan wilt houden) leidt dat tot een variabel aantal tussen jaren. Met kool zit je na 4 jaar op hetzelfde bed, terwijl je daarna 5 of 6 tussenjaren hebt voordat er weer kool komt op dat zelfde bed. Dat is helemaal niet erg en ook eigenlijk prima want met wisselteelt kan je best een beetje flexibel omgaan. De daadwerkelijke wisselteelt hoeft dus lang niet zo streng te zijn als ze in de moestuinbijbel (VELT) voorschrijven. Ik ga daar zelf flexibel mee om. Het gaat er gewoon om dat er zo lang mogelijk tijd zit tussen het opnieuw telen van dezelfde groep groenten op hetzelfde bed. Zo mag sla mag best eens in de zoveel jaar om de 2 jaar worden gewisseld en steekt het ook bij andere groente niet zo heel nauw. Alleen kolen en uien (en aardappels) zijn dingen waar je goed op moet letten. 4 jaar is prima, meer is beter.

 

wisselteelt-bioboerke21621338913869.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een super info Jorg

Ik wil niet ongemerkt gebruik gaan maken van je info, en op deze wijze toch even laten weten 'dank je'

Ook ik ga je info is even goed bestuderen

 

Ik wissel wel, maar niet zo prof. als wat jij hier nu aan info laat zien

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...