Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
41 minuten geleden, Rookie zei:

Ik hoop, dat dat subtiele verschil mij dan niet ontgaat.

Welnee, je begint vooral vroeg, vroeger plukken is langer plukken. De planten zullen gewoon doorbloeien, hoe meer je plukt, tot een bepaalde combinatie van weer en temperatuur en genetica de boel niet meer eetbaar maakt ( vliezen, draden, bah).

En dan laat je nog wat afrijpen voor zaad voor volgend jaar ( Ja, dat is met MM-ers misschien lastig, want daar moet je veel uit een klein oppervlak halen)

• Like 1
Geplaatst:

Ik krijg als vertaling van zowel pois nain magetout zowel ‘peul’ als  ‘suikererwt’. En dat laatste is dan weer een sugarnap. Ook sugar pea lijkt in de vertaling suikererwt, hier en daar ook sneeuwerwt, whatever that may be. We zijn blijkbaar niet de enigen die hiervan in de bonen raken (pun intended). 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
2 minuten geleden, woldistel zei:

En dan laat je nog wat afrijpen voor zaad voor volgend jaar ( Ja, dat is met MM-ers misschien lastig, want daar moet je veel uit een klein oppervlak halen)

Ik heb voordat we een ‘echte’ moestuin hadden het jarenlang op die manier gedaan. Gaat best.  Je krijgt geen kilo’s zaad, maar wel weer net genoeg voor het volgende seizoen. In je bakken heb je toch niet zoveel nodig. 

Geplaatst:
5 minuten geleden, Tanja65 zei:

Je krijgt geen kilo’s zaad, maar wel weer net genoeg voor het volgende seizoen. In je bakken heb je toch niet zoveel nodig. 

Maar wat ik ervan begrepen heb, is MM vooral voor produktie, dus als een vak geen eetbare groenten meer produceert, gaat het vak leeg om weer gevuld te worden met een nieuwe groente. Dus geen tijd om af te rijpen., lege vakken te onderhouden.

• Like 2
Geplaatst:
19 minuten geleden, woldistel zei:

Bij mij gaan vaak de paprika's en/of tomaten erin. Ligt een beetje aan de temperatuur. Ik heb wat meer potten en zakken gekocht voor de zekerheid vorig seizoen en ik heb ze op 1 na allemaal gebruikt. Want de peulvruchten bleven er toch langer in staan. We gaan het zien dit jaar. 

• Like 1
Geplaatst:

@woldistel dat is maar net hoe je het zelf invult. Ik liet (en laat!) altijd wel wat peultjes staan om zaad af te laten rijpen. Die plantjes beslaan maar een half vakje bij het rek. Je kunt dan sowieso de andere helft van het vak gebruiken voor andere zaken, bijvoorbeeld voor een paar kleine kropjes sla. En je hebt maar weinig zaad nodig, hoeft niet de hele rij te doen. Enkele planten is voldoende voor zaad voor volgend jaar, tenminste, als je alleen zaad voor de MM nodig hebt. Het is allemaal lekker kleinschalig. Ik deed (doe) hetzelfde met de vakken waarin stokken staan in een wigwam voor stoksnijbonen of stokslabonen. Daardoor is een kwart vak bezet (stok met plantjes er omheen). Driekwart van het vak is dan over voor andere plantjes, het makkelijkst zijn dan kleine plantjes als rucola, veldsla, mizuna enz. Tuinieren met MM is vooral slim je vakken gebruiken. Dat er in een vak een klimplantje staat af te rijpen belet je niet om uit de rest van het vak opbrengst te krijgen. 

ik vind het grootste verschil tussen MM en nu de ‘gewone moestuin, dat ik veel meer moet nadenken en plannen. Met de MM gooide ik er gewoon iets willekeurigs nieuws in als een vak leeg was, zij het uit een andere gewasgroep (en soms zelfs dat niet). Nu in de grote moestuin vind ik dat niet de handigste strategie, daar moet ik echt veel meer plannen en vooruitdenken. Niet erg. Wel anders. 

• Like 2

Geplaatst: (aangepast)

@Gitta die op de foto heb ik dus nog nooit gezaaid, dit jaar voor het eerst. Ik heb peulen gehad van de MM, die liet ik iets dikker worden en de Sugarsnaps zo veel mogelijk plat. En ik vond beide lekker. Zowel geroerbakt als gestoomd en zelfs door een salade, even 1 minuut blancheren en dan kun je ze eten. Ik moet ze alleen in het voorjaar zetten, in het najaar komt er niets aan.

Hier de eerste foto van mijn Sugarsnaps eind september 2023. Toen lukten ze wel in het najaar.

De tweede foto van mei 2024 en de peulen er naast.

Ik kijk er echt weer naar uit. Een leuke plant die zijn best doet en je ziet dus ook echt wat en het zoeken op alle kanten waar ze zitten is altijd een uitdaging. Nog 2 weekjes, dan ga ik ze weer voorzaaien.

20230922_110918 22 sep.jpg

22 mei gaat goed.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2
Geplaatst:

De Sugarsnaps is ook een peul, alleen zoeter van smaak. En in de peul zit een erwt.  Iedereen heeft gelijk. Alleen het verschil (volgens mij) is de smaak en bij de zoete variant, dus de Sugarsnap kun je platter houden, want misschien dat suiker ervoor zorgt dat ze eerder gaar zijn? Gewoon een idee van mij hoor.

Leuke discussie hier trouwens. 

• Like 1
Geplaatst:

@Petrasmoestuinwij kijken er ook weer naar uit hier in huis. Ik ga ook over ongeveer 2 weken beginnen met voorkiemen. 

Je peultjes en sugarsnaps van voorgaande jaren zien er lekker uit en vergelijkbaar met die van ons. Wij houden alleen de peultjes dun en de sugarsnaps huist ietsje dikker. Zo vinden wij ze het lekkerste.

• Like 1
Geplaatst:

Zo dacht ik ook dat het was, peultjes plat en sugarsnaps iest dikker. Maar wat maakt het uit - als ze maar lekker zijn! 

• Like 1

Geplaatst:
25 minuten geleden, Gitta zei:

Ik ga ook over ongeveer 2 weken beginnen met voorkiemen. 

Ik ook Gitta, ook de siererwten trouwens 😃

• Like 1
Geplaatst:

Ja @Gitta dat klopt Ik schreef het net andersom. Maar ik volg de app en die geeft het dan aan. Ik heb zo veel groente gehad afgelopen jaar dat ik het niet meer kan onthouden.  Alles verslagen, hoewel ik toch wat info mis af en toe volgens mij. Ik heb een keer problemen met de computer gehad, misschien dat er toen wat verdwenen is.

• Like 1
Geplaatst:

Kan je erwten laten drogen aan de stam, om volgend jaar weer te gebruiken?

Ik lees ook wel eens iets over droogbonen, zijn dat dan speciale bonen?

• Like 1

Droogbonen zijn bonen die worden gekweekt om na het rijpen te worden gedroogd en daarna lang houdbaar te zijn. Je haalt ze uit de peul na het drogen, en eet dus de erwten/zaden.  De bekendste zijn misschien wel bruine bonen en kapucijners. Als je ze wilt eten, moet je ze eerst een aantal uren weken, zodat ze weer vocht opnemen, en daarna bereiden. Sommige soorten sperzie/slabonen kunnen zowel worden gegeten met schil, als boon dus, als als droogboon. Maar van de meeste droogbonen is de schil niet te eten. Dus je zoekt de soort uit op hoe je ze wilt eten, als peul/slaboon of als droogboon. 

aangepast door Tanja65
  • Like 2

Geplaatst:

Ze voorspelden hier steeds dat het beter weer zou worden met 7 en 8 graden overdags en 's nachts geen vorst meer. Dit is weer omgedraaid en aan het eind van de week geven ze weer -4 aan voor 's nachts en overdag 2 - 3 graden, brrrr.
Ik denk dat ik morgen maar weer de mutsen over de grote bakken ga doen, dan kan de aarde ontdooien. Moet nog wortels weghalen en omscheppen en mest erin. Eigenlijk wou ik rond 15 februari ook daar Peulen en Sugarsnaps gaan zetten, die moeten op tijd eruit zijn voordat ik de pompoen erin wil zetten. Ik wil de pompoen niet te laat erin, want ik wil ze niet te laat in het jaar eruit hebben. Afgelopen jaar pas eind september 1 pompoen gehad, omdat het met het voorzaaien niet goed ging en het steeds opnieuw moest doen. Dit jaar ga ik er meer voorzaaien, maar dan moeten ze wel op tijd de bakken in kunnen gaan. Maar de peulen wil ik ook niet missen.

Ik heb de keukenbakken gereserveerd waar rekken staan en ik kan daar de mutsen tegen de rekken vastzetten en de aarde is niet meer bevroren. Bij 2 grote Heros heb ik nu de mutsen gedaan om de aarde warm te houden. De peulen en de sugarsnaps staan er al gedeeltelijk. Er komt nog meer.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1
Geplaatst:
4 hours ago, Gitta said:

In bevroren grond kun je niet zaaien. 

Zijn dit geen dingen die je kunt voorzaaien in potten? Dat doe ik iig met mijn tuinbonen en kapucijners enzo. Die wil ik morgen in potten zaaien, gewoon allemaal dicht op elkaar. Als ze een centimeter of tien boven de grond zijn voorzichtig van elkaar lospeuteren en uitplanten. Ze kunnen tegen kou en volgens mij ook wel tegen een beetje vorst. 

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik wilde dit weekeind de kapucijners eigenlijk zo in de grond gooien. Misschien iets te vroeg. Ik had vorige keer stokken, wat niet schijnt te kunnen. Maar het ging prima. Iets meer plantjes per stok, en wat grotere afstanden. 

Geplaatst:

Kan prima hoor. Ik moet de bedden nog voorbereiden, en er zitten hier nogal muizen en knaagdieren, daarom bevalt het voorzaaien mij ook goed. 

• Like 2

Ja, hier ook. Ik heb het bij de peulen eerder opgelost op met yoghurtemmertjes (zonder bodem) rond de stokken, zijn de zaden ook direct beschermd tegen de vogels. Beetje wol er in en er is ook extra isolatie en anti-slak. Dacht weer zoiets te doen, maar dan nu met de kapucijners. Inmiddels heb ik weer voldoende emmertjes verzameld en gekregen. Als de peulen uitgebloeid zijn schep  ik wat over is van de wol gewoon door de bak, het is rechtstreeks van een geschoren schaap (ik neem niet eens de moeite het schoon te maken).  De doperwten heb ik overigens deze keer wel voorgezaaid in wc-rolletjes, die gaan straks rechtstreeks tegen het gaas. Maar voorlopig zijn ze nog niet eens boven gekomen, ruim 4 dagen verder, ik dacht dat dat sneller zou gaan, had ze nu na het weken in de grond gezet met een zichtbare start van de wortel. Eerder liet ik er een flinke wortel aan kiemen tussen keukenpapier, dat werkte prima en vind ik eigenlijk prettiger. De peulen dan maar weer op de oude manier voorzaaien. Maar eerst de kapucijners weken vannacht. 

aangepast door Tanja65
  • Like 2

Geplaatst:

@Arja goed idee, kan ik proberen. Ze kiemen al bij 5 graden staat er en kunnen evt beschut buiten staan, maar het gaat deze week vriezen, dus zal ze toch binnen moeten zetten. 
Ik heb wel een overdekt gedeelte op het terras achter de woonkamer, maar is dus wel open aan voor- en zijkant. Maar ik kan de eerste week de pot binnen zetten natuurlijk.

Geplaatst:
3 uren geleden, Arja zei:

voorzaaien in potten?

Dus dat zou ik ook buiten in potten voor kunnen zaaien? Of kan ik ze beter in de tuinkamer zetten. Ik heb ze alleen nog maar voorgekiemd. Als ze dan een klein worteltje hebben, gaan ze de grond in. Maar dit valt ook te proberen, ik denk dan beter in de tuinkamer, dan komen ze makkelijk op. Daar vriest het niet. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...