Geplaatst: 2 uren geleden2 u 49 minuten geleden, driepinter zei:Dan kun je beter wat "speciaals" neerzetten, en misschien maar een heel klein stukje uien.Hoe staan jullie daarin?Ik teel al verschillende jaren geen uien meer. Bij de Lidl zijn ze bijvoorbeeld 2 per jaar in de aanbieding voor een prijs waar je amper de pootuitjes voor kunt kopen die binnenkort wel weer verkrijgbaar zijn. Wél teel ik ieder jaar sjalotten die aromatischer zijn dan gewone ui en ook nog eens veel langer houdbaar. In het nieuwe jaar stop je gewoon wat sjalotjes in de grond die het afgelopen jaar geoogst zijn . Mits die sjalotten netjes gedroogd zijn wacht je dan een vrijwel probleemloze oogst. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Mee eens @Jorieke123 Ik heb ook rode ui en sjalot en die zijn best prijzig vind ik en die eet ik veel.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 3 minuten geleden, Frans zei:bijvoorbeeld 2 per jaar in de aanbieding voor een prijs2 x per jaar maar? Bij onze LIdl in Duitsland nooit gezien en 2 x per jaar is toch te weinig voor ons. Uien kan ik trouwens niet langer dan 2 weken bewaren hier, zeker de zoete uien niet, die zijn extra waterig.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 3 minuten geleden, Frans zei:In het nieuwe jaar stop je gewoon wat sjalotjes in de grond die het afgelopen jaar geoogst zijn . Mits die sjalotten netjes gedroogd zijn wacht je dan een vrijwel probleemloze oogst.D3 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Ik heb ook rode ui en sjalot en die zijn best prijzig vind ik en die eet ik veel.Dan weet je dus nu hoe je goedkoop sjalotten kunt telen @Petrasmoestuin -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 28 minuten geleden, Frans zei:hoe je goedkoop sjalottenEerst maar zien of deze lukken, want de poot sjalotten waren helemaal niets vorig jaar, anders gewoon duur kopen. 😉
Geplaatst: 58 minuten geleden58 min Ik heb afgelopen najaar drie zakjes pootuien de grond ingedaan : Rode ui, gele ui en witte ui. Die witte ui heb ik, samen met wat knoflook in mijn kasje geplant. Want na de tomaten stond de kas toch leeg,Die andere uien heb ik in een verhoogd moestuinbed geplant. Die ook weer leeg was gekomen na de sperziebonenoogst en het verwijderen van bamboestokken.Uien en knoflook kun je prima in november planten, maar veel meer opties om dan nog iets te planten zijn er niet. Daarnaast is het ook een makkelijke teelt, na het planten heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar , behalve een beetje onkruid weghalen misschien, of bij erge droogte een beetje water geven. Dus wat dat betreft is de ui eigenlijk wel een blijvertje. Maar ik heb ook een klein stukje moestuin opgegeven en ik heb nog maar 100 vierkante meter over. En daar staat dus ook nog een kasje op en een opberghok, en tussen de moestuinbakken heb ik ook nog vrij brede looppaden waardoor ik effectief maar ongeveer 50 vierkante meter teelgrond heb. En dan is het toch zonde als er al een heel moestuinbed maandenlang bezet is met alleen maar ui .Volgend jaar zal ik iets berekender te werk gaan : door rekening te houden met andere gewassen die ik wil zetten. Als ik bijv mijn tomatenplanten in de grond wil zetten dan zijn de uien nog niet oogstklaar. Maar ik weet wel dat die tomatenplanten minimaal 40 cm van elkaar af komen te staan. Dus alvast bepalen waar ongeveer de tomatenplanten zullen komen, en daartussenin gewoon de uitjes poten. En dan misschien idd wat sjalotjes of rode ui of iets dergelijks ipv gewone uien.Bedankt voor de reacties. Zo leer ik steeds weer wat bij.
Geplaatst: 22 minuten geleden22 min 3 hours ago, driepinter said:Dan kun je beter wat "speciaals" neerzetten, en misschien maar een heel klein stukje uien.Hoe staan jullie daarin?Ik zet Egyptische en Sint-Jans ui (Utrechtse ui) omdat die simpel te vermeerderen zijn door de broedbolletjes,eigenlijk is dat een soort 'permacultuur'' voor uien.en als extra vooral knoflooksoorten voor hun mooie bloei,zodat bestuivertjes er óók iets aan hebben.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.