Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geen appeltjes


RobO

Aanbevolen berichten

Beste allemaal

 

We hebben hier een laagstam Lombards Calville appelboompje van +/- 25 jaar oud dat altijd veel vruchten gaf. Ze ziet er gezond uit, maakt gewoon haar nieuwe blad en takjes en bloeit prachtig.

 

Sinds een paar jaar komen er geen appeltjes aan en verdrogen de bloempjes na de bloei. De andere appeltjes, Gala, doen het wel goed. Iemand een tip?

 

Dank alvast

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Janine

 

dat zou kunnen, maar volgens de boekjes is het ook een zelfbestuiver, ongeveer 5%, dus met 250 bloempjes verwacht je toch meer dan de 3 appeltjes van nu...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongeveer 5%....da's dan 12 appels, dan mis je er inderdaad nog 9....wel goed geteld?

 

Oke, ff serieus:

http://www.bongerdgrooteveen.nl/appels/Witte_Winter_Lombarts_Calville/Witte_Winter_Lombarts_Calville.php

Hierop staat nuttige info, ik las al iets van goed uitdunnen, anders beurtjaren, en een zelfbestuiving van 2,8% (da's al weer wat dichter bij die drie appels ). Lees maar eens, denk wel dat je er wat wijzer van wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie site, dank!

 

Klopt, als ik alles naloop helpt alleen vruchtdunnen nog, maar ja...

 

Ik zet er maar een elstarretje of coxje naast van de week, zien we volgend jaar weer verder want dat appeltje smaakt heerlijk. Ik ga m wel een beetje vorm-snoeien, voor later als ie groot is.....

 

 

 

stoel79301339048033.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik zet er maar een elstarretje of coxje naast van de week, zien we volgend jaar weer verder want dat appeltje smaakt heerlijk. Ik ga m wel een beetje vorm-snoeien, voor later als ie groot is.....

 

en weer een jaartje verder: er staat een coxje naast, beide appels hebben goed en tegelijk gebloeid...de Lombarts heeft weer bijna geen vruchten...zucht...

oorzaak anyone?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de achtertuin 2 flinke poelbomen staan, een rode vn boskoop en een onbekende kruising junami en gala aan uiterlijk en smaak die het overweldigend goed doen. Maar de rode van boskoop, golden delicious en granny smith in de voortuin hebben samen 4 appels dit jaar en andere jaren ook enorm veel opbrengst gehad. Heel vreemd dus, wel bestuivings mogelijkheden, volop bloesem en toen hield het OP.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een Calville die echt helemaal bom vol hangt / hing; want ik heb 2/3 deel weggeknipt. Ook de andere appels hangen vol. Naar mijn idee, was het tijdens de bloei niet echt te koud voor bijen / hommels. Ze hebben wel extreem lang gebloeid allemaal. ( droog geweest ? ) Zó lang dat echt bijna alle soortjes gingen overlappen.

 

Waarom jouw Calville gestopt is met vrucht dragen kan ik me niks bij bedenken RobO. Sorry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja we lopen echt 2 weken achter met het middenvan het land en met het zuiden 3 weken.

 

Niemand wilt het geloven,moet je maar eens in de lente naar het noorden rijden,is het bij jullie uitgebloeid komt het nog bij ONS in de bloei.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...