RobO Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Beste allemaal We hebben hier een laagstam Lombards Calville appelboompje van +/- 25 jaar oud dat altijd veel vruchten gaf. Ze ziet er gezond uit, maakt gewoon haar nieuwe blad en takjes en bloeit prachtig. Sinds een paar jaar komen er geen appeltjes aan en verdrogen de bloempjes na de bloei. De andere appeltjes, Gala, doen het wel goed. Iemand een tip? Dank alvastRob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Sinds een paar jaar. Is er een goede bestuiver in de buurt, of is er een paar jaar geleden toevallig een boom gerooid (wat de bestuiver zou moeten zijn....)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 5, 2012 Author Share Posted June 5, 2012 (edited) Hi Janine dat zou kunnen, maar volgens de boekjes is het ook een zelfbestuiver, ongeveer 5%, dus met 250 bloempjes verwacht je toch meer dan de 3 appeltjes van nu... Edited June 7, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Ongeveer 5%....da's dan 12 appels, dan mis je er inderdaad nog 9....wel goed geteld? Oke, ff serieus: http://www.bongerdgrooteveen.nl/appels/Witte_Winter_Lombarts_Calville/Witte_Winter_Lombarts_Calville.phpHierop staat nuttige info, ik las al iets van goed uitdunnen, anders beurtjaren, en een zelfbestuiving van 2,8% (da's al weer wat dichter bij die drie appels ). Lees maar eens, denk wel dat je er wat wijzer van wordt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 mooie site, dank! Klopt, als ik alles naloop helpt alleen vruchtdunnen nog, maar ja... Ik zet er maar een elstarretje of coxje naast van de week, zien we volgend jaar weer verder want dat appeltje smaakt heerlijk. Ik ga m wel een beetje vorm-snoeien, voor later als ie groot is..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Geweldige foto!! Waar heb je die vandaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 7, 2012 Author Share Posted June 7, 2012 uit mijn achtertuin natuurlijk...... .....geintje..... http://plantedspace.com/howto/grow/item/28-introduction-to-plant-grafting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Ik zet er maar een elstarretje of coxje naast van de week, zien we volgend jaar weer verder want dat appeltje smaakt heerlijk. Ik ga m wel een beetje vorm-snoeien, voor later als ie groot is..... en weer een jaartje verder: er staat een coxje naast, beide appels hebben goed en tegelijk gebloeid...de Lombarts heeft weer bijna geen vruchten...zucht...oorzaak anyone? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Ik heb in de achtertuin 2 flinke poelbomen staan, een rode vn boskoop en een onbekende kruising junami en gala aan uiterlijk en smaak die het overweldigend goed doen. Maar de rode van boskoop, golden delicious en granny smith in de voortuin hebben samen 4 appels dit jaar en andere jaren ook enorm veel opbrengst gehad. Heel vreemd dus, wel bestuivings mogelijkheden, volop bloesem en toen hield het OP. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Hier net zo,Het was te koud voor de hommels en bijen Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Hier een Calville die echt helemaal bom vol hangt / hing; want ik heb 2/3 deel weggeknipt. Ook de andere appels hangen vol. Naar mijn idee, was het tijdens de bloei niet echt te koud voor bijen / hommels. Ze hebben wel extreem lang gebloeid allemaal. ( droog geweest ? ) Zó lang dat echt bijna alle soortjes gingen overlappen. Waarom jouw Calville gestopt is met vrucht dragen kan ik me niks bij bedenken RobO. Sorry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Hier ook een goed appeljaar. Ik heb zelfs éénjarige geplant en helemaal teruggesnoeid (voor de productie van wat oudere fruitbomen dus) en daar zit al volop fruit in. Bijna zonde om er allemaal uit te halen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Hier vrijwel geen enkele appel ( 3 bomen, alle 3 Elstar ).De peren daarentegen hangen helemaal nokkie vol. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Ja we lopen echt 2 weken achter met het middenvan het land en met het zuiden 3 weken. Niemand wilt het geloven,moet je maar eens in de lente naar het noorden rijden,is het bij jullie uitgebloeid komt het nog bij ONS in de bloei. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts