Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wie kan en wil eens met mij meedenken? De oudste roos die ik heb begint alweer uit te lopen. Jaren geleden (ongeveer 13 jaar) min of meer gered uit een tuintje met achterstallig onderhoud. Een aantal keer verpoot en verhuisd, en hij blijft goed. Juni 2024 sterroetdauw gekregen. Rigoureus terug gesnoeid, en 5 week later zaten de eerste bloemen er al weer in. Hij is ontzettend taai, en, voor zover je zoiets kunt zeggen over een plant, ik ben er ontzettend aan gehecht.

Maar nu zijn de laatste bloemen (echt waar) er nog niet eens uit, en snoeien moet eigenlijk tussen eind februari en eind maart, als de knoppen beginnen op te komen. Maar de knoppen komen nu al op. En het zijn er ook niet een paar, maar tientallen. Maar nu zit er ook nog wat vorst aan te komen. Wat is wijsheid? Toch maar terugsnoeien? Of toch wachten tot eind februari?

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Rozen idd voor de vorst terug gesnoeid. Ze hebben er geen last van. De laatste dagen beginnen ze als een malle uit te lopen. En ook de rozenstekken groeien een paar mm per dag. Het lijkt erop dat ik met ruim 30 struikjes de zomer in ga.

• Like 2
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Leuk een mede rozengek..😁

Hier door omstandigheden sommige rozen nog niet gesnoeid, rest van mijn rozen collectie al wel. 120 Engelse rozen is best veel, 20 daarvan zijn nog jonge struiken ( net aangeplant) dus net wat minder onderhoud nodig. 

De achterblijvers ga ik alsnog snoeien. Je kunt beter wel en wat later snoeien als helemaal niet. Rozen zijn taai en kunnen wel wat hebben. Rozen kunnen prima tegen vorst, mits niet al te streng. Natte grond en flinke vorst is bij verzwakte rozen ( toentertijd verhuisd en rozen verplant) vaak funest. Ik ben die jaren misschien 3 rozen kwijtgeraakt. Rest doet het hier goed in de klei.

Verwaarloosde rozen snoei ik rigoureus terug. Oppotten en verwennen met voeding. Rozen die op het punt staan om om te vallen, stek ik of ent ik op wilde onderstammen.  Zo heb ik ook wel rozen vermeerdert ( ook snijrozen🤫)

Dat het een mooi rozenjasr mag worden..

• Like 3
Geplaatst:

Ik moet mijn rozen ook nog snoeien. Vanwege de verhuizing nog geen tijd gehad. Vorig jaar nieuw gekochte, staan nog in pot in de moestuin 🫣

Vandaag wel 4 stukjes van Soul geënt op een zaailing. Hopelijk lukken die. Wat overgebleven takjes in een bekertje water buiten in de moestuin gezet. Soul stond in de achtertuin van het huis wat verkocht is.

Auguste Louise had ik rond oktober geënt, ook op zaailing. 3 van de 4 zijn aangeslagen en zijn begonnen te groeien.

Geplaatst:

@acpronk Momenteel erg super blij ei met succes van het stekken van betreffende snijrozen....1 geent, is al van vorig jaar zomer en al een hele struik aan het worden. (Zie mijn andere topic) 1 gestekt en geworteld en nu nog 1 soort waarbij zich al callus vormt...gaat vast ook lukken...

Ikke happy happy😁

Maar goed het topic gaat over snoei...

zal pas volgende week worden dat ik rest kan gaan snoeien...rozen zijn super flexibel...stuiteren eigenlijk altijd wel terug met een beetje tlc

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...