Tanja65 Geplaatst: 6 februari Geplaatst: 6 februari (aangepast) Wij hebben een moestuin waar we nog een houten bak hebben staan waarin de vorige eigenaren blijkbaar alles hebben gegooid dat niet op de composthoop kon, zoals zieke planten, kweekwortels, onkruid enz. Wij hebben er zelf ook nog wel wat bijgegooid, maar dat is minimaal 2 jaar terug. Vandaag besloten we de bak op te heffen en de troep af te voeren, omdat we de plek wilden gebruiken voor iets anders (en het hout aan het vergaan was). Tot onze niet geringe verrassing bleek de bak vol te zitten met prachtige, rulle compost. Alleen in de bovenlaag zaten een paar kweekwortels, die we er moeiteloos uit trokken. Aangewaaid. Mijn vraag is nu: kunnen we deze compost zo veilig gebruiken? Ik durf bijna niet, omdat ik weet wat er allemaal ingegooid is aan zieke planten en onkruid en zo. Tegelijk: het ziet er zó mooi uit. En Charles Dowing, wiens filmpjes ik momenteel steeds kijk, geeft aan dat de angst voor ziektes bij een goede (!) composthoop onzinnig is, en dat hij al zijn onkruid, zieke planten etc. gewoon zo op de composthoop gooit, en nooit problemen heeft, mits voldoende gecomposteerd. Wel, goed gecomposteerd is dit alles zeker. Wat zouden jullie doen? Gebruiken? Of het zekere voor het onzekere nemen en toch afvoeren? 6 februari aangepast door Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 7 februari Geplaatst: 7 februari Bij vakkundig composteren wordt in de hoop een redelijk hoge temperatuur bereikt. Dan worden zaden van diverse onkruiden al zodanig aangetast dat ze niet meer kiemen. Als je gewoon groenafval op een hoop gooit dan vergaat dat langzaam maar wordt in die hoop zelden een hoge temperatuur bereikt. Een uitzondering hierop is als in de hoop veel gazonmaaisel zit, dat gaat broeien en wordt je composthoop redelijk warm. Onkruidzaden zijn echter maar een ding. Veel belangrijker zijn de onzichtbare schimmels die ziektes veroorzaken. Bij een moestuin moet je dan denken aan bijv. Phytophthora en Phytium. Deze schimmels leggen het loodje bij een temperatuur van minimaal 70 graden, liefst nog wat hoger. Wordt in een composthoop niet zo snel gehaald. Probleem is dat je niet weet wat er allemaal op die composthoop is gegooid aan ziek plantenmateriaal. Daarom zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de compost, hoe mooi er die ook uitziet, niet gebruiken. 1 Quote
hoekman Geplaatst: 7 februari Geplaatst: 7 februari Ik zou het gewoon gebruiken en gewoon onderspitten. Je weet nl niet of er ziek materiaal op gekomen is. wortelonkruid heb je geen last van. Als er veel onkruidzaad inzit is dat jammer. Maar dan zal de rest van de tuin ook wel vol zitten met onkruidzaad. Schimmels kunnen ook goede schimmels zijn. phytophtora zit voornamelijk op levend aardappelmateriaal. Knolvoet zou nog erger zijn, maar dan is je tuin toch al besmet. 3 Quote
EdelSpint Geplaatst: 8 februari Geplaatst: 8 februari Ik kan me niet voorstellen dat er in het compost sporen zitten wat niet in de tuin zit. Als het prachtig mooi gecomposteerd is, zou ik het zeker gebruiken. Bij twijfel ga je voor de veilige weg: bijv in je aardbeienbed ofzo. Of een ander meerjarig bed waarbij geen gevreesde tuinziektes. 4 Quote
Tanja65 Geplaatst: 15 februari Auteur Geplaatst: 15 februari Tnx allemaal. We hebben besloten het toch te gebruiken, met name in de kruidencirkel die we nog gaan bouwen en inderdaad bij de aardbeien. Tuinziektes ontkom je niet aan en het ziet er echt geweldig uit. Tnx voor de input. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
donaldk Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Of door wormen laten gaan. Worden er ook nog alle essentiele micronutrienten toegevoegd door de wormen ingewanden. 2 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.