Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Om het koolwitje te misleiden (door de geur) ?  edit :  Ik ben benieuwd of het werkt, ooit nog valse geprinte koolwitjes geplastificeerd, een ander zou geen eitjes leggen als er al een vlinder aanwezig is.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:
4 uren geleden, redzebra zei:

ooit nog valse geprinte koolwitjes geplastificeerd, een ander zou geen eitjes leggen als er al een vlinder aanwezig is.

En? Werkte het?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Tja, dat was heel lang geleden😁, ik dacht dat ik er toen geen last van had maar of dat door die fake vlinders kwam is natuurlijk de vraag, mede door dit nieuwe topic van @aalterse-willy  dacht ik er terug aan, ik ga het eens opnieuw proberen.

• Like 1
Geplaatst:

Aangezien een vlinder vrij klein en dun is... En ik vanavond 4kg wit printmateriaal binnenkrijg, wil ik wel een proefje starten met 3d geprinte vlinders. Mimicry schrikt in de natuur af, dat zoiets ook met een neppert zou moeten kunnen werken, lijkt me logisch. Maar, dan komt wel de rest van de natuur in zicht- wat lust wel een koolwitje?

Terug on-topic- Met Tagetes hier alleen maar goed resultaat tegen mieren gek genoeg. Bij de kiwibes (Assai, in pot, direct op gras staand), werden de potten overgenomen door mieren, die bladluizen op de planten sjouwden. Tagetes om de potten heen, gaf een duidelijk verschil.

Tagetes Filifolia niet. Die smaakt naar drop. Maar dat is weer offtopic. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@Dashbro het koolwitje als vlinder lust zelf die planten niet, het zoekt gewoon de planten (waaronder ook brandnetel) waar haar/zijn nageslacht als rups kan op floreren. Het principe hier zou zijn, als een plant al bezet is door een ander is er minder kans op een goed nageslacht door concurrentie en daardoor zou die plant vermeden worden. Mimicry is iets heel anders, daarbij gaat bv een insect visueel een ander nadoen om veel gevaarlijker of minder smakelijk over te komen.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

Ik bedoelde meer een vorm van "plaats bezet" dan mimicry inderdaad. Beetje te enthousiast gereageerd. Ik ga het eens proberen op de mierik, daar was een koolwitje zo druk bezig op met leggen, dat terwijl ik de eitjes weghaalde, ze nog nieuwe legde.

Om on topic te gaan, waarvoor de Tagetes?

Geplaatst:

Vorig jaar gingen we 5 weken met verlof in augustus september,  bij terugkeer bleven er van de kolen enkel de nerven en een beetje blad over.

Totaal geen opbrengst natuurlijk, op een vuistgroot bloemkooltje na.

Moet er wel bij vermelden dat ik de enige ben in de wijde omtrek die tuiniert! Alle beestjes komen dus bij mij hun buikje vullen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
Op 26-2-2025 om 00:19, Dashbro zei:

Bij de kiwibes (Assai, in pot, direct op gras staand), werden de potten overgenomen door mieren, die bladluizen op de planten sjouwden.

Dat mieren bladluizen op de planten sjouwden is zeer bijzonder😛

Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. De mieren komen op die luizen af die op de plant zitten. Die luizen zijn daar niet door de mieren naar toegesjouwd (dat gebeurt alleen op 1 april!). De luizen komen uit eitjes die op de plant aanwezig zijn of er worden levende luizen via ongeslachtelijk voortplanting gebaard door de vrouwelijke luizen. Een deel van de luizen is gevleugeld en kan zo naar andere planten vliegen.

Bladluizen produceren een plakkerig goedje genaamd honingdauw. Mieren zijn hier verzot op en 'melken' de luizen zodat deze meer honingdauw gaan produceren. In ruil daarvoor beschermen de mieren de luizen tegen vijandige insecten.

• Like 2
Geplaatst:

Het versjouwen/ verplaatsen naar jonge knopjes heb ik met mijn eigen ogen zien gebeuren ;)

Letterlijk optillen en neerzetten op nieuw blad. Maar het is onderdeel van gevolg, niet de oorzaak inderdaad.

Fascinerende beestjes die mieren..

• Like 1
Geplaatst:
Bepaalde tagetes werkt tegen aaltjes als je er heel veel van zet gedurende een lange tijd, eerder dan als voor/na teelt als ontsmetting van grond , bij kolen zou het eerder gaan om de geur.

https://velt.nu/tip/het-nut-van-tagetes-afrikaantjes-jouw-moestuin

De geur houdt ook olifanten op afstand. Ik was ooit in Thailand waar ze het als natuurlijke afschrikking tegen olifanten gebruiken op het platteland. 10 m afrikaantjes. Nou, ik wilde ook wel weg hoor. Die geur staat mij zo tegen maar wel heel lollig.
  • Like 5
Geplaatst:

@Brabantse Tuinprins er bestaat wel degelijk soms een symbiose tussen bepaalde luizen en mieren en niet alleen op 1 april, sommige mieren helpen bv zelfs luizen overwinteren. Symbiotic Ants and Aphids Have a Strong Relationship ,  verspreiding door gevleugelde luizen op naburige planten lijkt me evenwel voorlopig hier in België  wel de meest voor de hand liggende met het type mieren dat we hier nu hebben.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...