Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb 4 soorten spinazie
Earyl Giant Leaf

Viking

Malabar

Winter Giant (winterreus)

Moet ik deze allemaal eerst een nacht voorweken? Of kunnen sommige direct de bak in?

Geplaatst:

Ik week alles voor.

De Viking is toch de Nores?

Die moet in de week, net zoals de Malabar (staat op mijn zakje).

De ene soort wel en de andere niet, om dat ook weer uit te gaan zoeken, daar heb ik geen zin in en geen tijd voor, dan maar alles in de week.

Geplaatst:

Malabar is een subtropisch gewas. En een heel verre verwant van de gewone spinazie.

Ik heb nog nooit spinazie voorgeweekt. 

Geplaatst:
3 minuten geleden, woldistel zei:

Malabar is een subtropisch gewas. En een heel verre verwant van de gewone spinazie.

Ik heb nog nooit spinazie voorgeweekt. 

Ik vraag me ook wel eens af, of het strikt nodig is.

Maar het staat vaak wel op de zakjes en zo gevorderd ben ik nou ook weer niet...😁

Geplaatst:

Ik heb het op spinazie nog nooit gelezen. Scherpzadig of rondzadig, maar niks met voorweken.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik lees het eigenlijk nooit, alleen die van de MM moest weken, die heette (Nores type Viking), die heb ik niet meer. In het najaar deed het niets.
Vandaar dat ik nu alle spinazie zo veel mogelijk wil zaaien. 

Ik heb pas morgenmiddag laat tijd om ze te zaaien en om ze dan zo lang in het water te laten?

Geplaatst:

Als de aarde vochtig genoeg is, hoef je niet voor te weken. 

Geplaatst:

Kijk, dat hoor ik nou graag!😄

Geplaatst:
  • Auteur

Thanks Arja! Nu kijken hoeveel ik er in de aarde moet doen. Want afgelopen winter was een ramp.

Geplaatst:

Op mijn zakje malabar staat niet alleen dat je het moet voorweken, maar zelfs, dat je met schuurpapier aan de slag moet.😳

Maar ik ben om, ik doe ze gewoon in de grond, met even extra sproeien.

aangepast door Rookie

Geplaatst:
  • Auteur

En mijn aarde is altijd vochtig, met zo'n vochtige tuin, kijk maar naar mijn minis die ik eergisteren toonde. Zelfs de minis en de tafel zit vol mos.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, veel bomen. Vandaag was het b.v. wel zonnig. Het ligt aan de stand van de zon. Ik neem regelmatig per uur de zon op om te kijken wat ik waar kan neerzetten, maar dat valt niet altijd mee. Want veel groente heeft zon nodig.

Geplaatst:

Ook een boel groente niet.

Geplaatst:

Ik heb de eerste spinazie buiten al boven staan.

Eerst een laag compost, gieten voor het zaaien anders spoelt het zaad weer weg, breedwerpig zaaien en afdekken met een paar cm grond.

Na een week onder open glas staat het boven.

20250213_151310.jpg

20250213_171746.jpg

Een andere manier is mengen met zand, zodat zaaien op afstand makkelijker wordt.

Het zand gemend met zaad nat maken en wachten tot het witte kiempje tevoorschijn komt,

Dan zaaien en afdekken met een laagje grond.

Muizen en ratten zijn dol op spinazie zaad tot het kiemt, daarna hoeven ze het niet meer.

Maar in een week eten ze zo alles op.

Je ziet de zaadjes dan liggen met een open geknaagd hoekje.

Nog wat tips van de site van Bolster:

Standplaats

De ideale standplaats hangt natuurlijk af van wanneer je de spinazie gaat zaaien. Als je kiest voor zomerteelt, kun je de spinazie het beste op een stukje grond zaaien dat wat koeler is, en dus enigszins in de schaduw ligt. Een winterteelt vereist dat je zaait op een beschut plekje. In het voor- en najaar kan spinazie prima buiten in de zon staan, vanwege de wat lagere temperatuur. De groente zal dan minder snel doorschieten, en heeft over het algemeen ook minder last van insecten. Wil je in februari al spinazie voorzaaien, dan raden we aan dit in een kas of tunnel toe doen. Eind februari zou ook goed buiten kunnen op een lichte grond, zonder wateroverlast.

Bodem en bemesting

Spinazie stelt best wat eisen aan de bodem: de bodem moet voldoende vocht kunnen vasthouden, maar ook luchtig zijn. Spinazie kan niet tegen natte voeten. Daarnaast vraagt spinazie veel bemesting, omdat de groente snel groeit. Gebruik het liefst goed verteerde compost, want spinazie kan slecht tegen verse mest. Op een wat zuurdere grond kun je beter wat kalk strooien, omdat spinazie over het algemeen niet van zure grond houdt (pH boven de 6,5).

Verzorging

Omdat spinazie snel groeit is het vaak niet nodig om te wieden, en moet je alleen even schoffelen. Regent het een periode wat minder? Geef spinazie dan vaak water, het liefst in de ochtend onder glas, zodat het gewas tijdens de dag kan opdrogen. Houd de grond verder onkruidvrij, dat zorgt ervoor dat je later ook gemakkelijker oogst.

Mooie spinazie kweken is best wel een kunstje, je zal er dicht op moeten zitten als je niet helemaal de juiste omstandigheden hebt.

20240515_151226.jpg

Malabar wordt verkocht al spinazie maar is net als N-Z spinazie een warmte minnende plant die alleen de naam deelt met spinazie.

Het heeft verder een totaal ander kweekwijze.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:
  • Auteur

Malabar doe ik vanaf a.s. zaterdag, het wordt dan wat warmer.

Geplaatst:
4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Malabar

Ik heb vorig seizoen Malabar gekweekt, met succes. Zelfs zaden kunnen oogsten. Misschien een tip: de zaden heb ik voorgeweekt, per ongeluk een dag of 5 i.p.v. 24 uur. Toch gezaaid en ze kwamen erg snel op. Normaal kan dat wel 3 weken duren. Dus ik zou ze zeker voorweken, en dus langer dan normaal. Daarna heb ik ze binnen voorgezaaid en pas eind mei buiten uitgeplant in de volle grond. Verder: ik had de Malabar op 2 plaatsen in de tuin staan. De eerste plek (op Oost) had ongeveer een halve dag zon. Dat werd niets. Gelijktijdig op plek 2 op Zuid uitgeplant, veel zonuren, die deden het geweldig. Ze hebben dus echt veel zon en beschutting nodig.

aangepast door Dahli

Geplaatst:
  • Auteur

@Dahli hoeveel zaai jij dan uit?

Geplaatst:

Ik had uiteindelijk 3 planten die het goed deden, meer dan genoeg. Er is trouwens topic over Malabar:

Geplaatst:

Ik heb afgelopen weekend winterreuzen en vroeg reuzenblad gezaaid. Ik heb ze allebei een dag voorgeweekt in een glas water. 

Geplaatst:

Ik ga volgende week de spinazie die ik nog van mm heb zaaien. Ik week die wel altijd 24 uur voor. 

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb een Viking van andere fa, want die van MM is helemaal opgegaan, omdat die niet werkte. Deze heb ik in de week gezet. Die ga ik morgen zaaien.

De Early Giant Leaf en de Winter Giant heb ik direct gezaaid.
En de Malabar ga ik ook voorweken, maar dat doe ik dan 1 nacht, omdat het bij ons vrij vochtig is. Ik moet alleen een andere groente opgeven die tegen een rek groeit of via stokken. Ik heb namelijk alles al ingedeeld. Een mens komt altijd ruimte te kort.
Ik zag van de week een andere grote hochbeet, maar eerst kijken hoe het dit jaar gaat en volgend jaar er iets bijzetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic