JPkes Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Beste, We weten niet goed hoe juist te beginnen: wij zouden kortelings willen starten met moestuinieren. Maar alles is heden nog gras (staat sinds vorig jaar mei). 1) Leg ik er karton over zoals ik hier wel op verschillende plaatsen lees? Maar is dat dan binnen week of 5 wel in orde? Zo niet, wanneer dan wel ongeveer? 2) of schraap ik best de bovenste 3-5cm van het gras weg en dan er alsnog karton op? 3) of schraap ik best de bovenste 3-5cm van het gras weg en dan geen karton maar compost erop? 4) bovenop het karton best ophogen met bladeren of compost of bladeren en compost of ...? Ik vraag dit maar in functie van "het snel klaar willen zijn om te kunnen zaaien/planten" 5) en welk soort compost is aangeraden zonder daar heel dure varianten van te willen zoeken? 6) en ik meen ook te verstaan dat je grond wel genoeg "vitamientjes" moet hebben om de plantjes aan te stuwen. Dus moet je grond om de x tijd aangesterkt worden. Toch niet telkens met dure te kopen compost mag ik hopen? 7) zelf compost maken: ik heb eigenlijk quasi geen groenoverschotten. Onze tuin is nog kaal en dus puur gras. Ik heb dus ook enkel maar gemaaid gras, wat precies niet ideaal is om alleen te laten composteren. Wat doe ik er dan nog wel bij? alvast dank voor deze misschien onnozele vragen Jeroen Quote
driepinter Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Persoonlijke zou ik die graslaag afschuimen met een schep en dan de grond omspitten en meteen zoveel mogelijk worteltjes verwijderen. Of op zijn minst de grond beluchten door gaatjes te prikken met een vork. En pas daarna eventueel het karton neerleggen. Ik zeg eventueel, omdat ik denk dat het niet heel veel meer zou doen dan de komende 5 weken wat duisternis bieden aan achtergebleven wortels als je er geen laag schone grond/compost of mulch opdoet. Als dat te prijzig wordt kun je het ook allemaal achterwege laten, en dan gooi je straks alleen wat compost of potgrond in de gaten waar je straks je planten wil neerzetten . Je hebt dure compost maar vaak hebben gemeenten ook 1x per jaar een dag waarom je gratis compost kunt halen. En bemesten is belangrijk en kun je doen op allerlei manieren,ook afhankelijk van wat je wil kweken, maar je kan dus ook prima een flesje goedkope voeding kopen of een pakje mest kopen bij de Action. Als het je eerste keer is zou ik er vooralsnog niet al te veel geld in investeren en als je het leuk vind kun je altijd nog dingen beter aanpakken. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Het kan ook zonder karton en compost. Een voortje spitten en daar gooi de de grasplag in die je naast het voortje afsteekt . Daarna spit je het afgeplagde randje en zo maar door. Ook kan je eventueel mest inwerken. De grond die er dan keurig gespit ligt kan je nu gelijk gebruiken. 5 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.