Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schimmel zwarte bes


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Mijn zwarte bessenstruik die inderdaad wat gepropt tussen beekje en andere struiken/bomen staat zit wel vol met bessen, maar de toppen ( bovenste 4 tot 6 blaadjes) zitten vol met witte schimmel, meeldauw misschien. kan ik deze toppen zonder gevaar voor de oogst van volgend jaar weghalen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt echte meeldauw is... Dan ontkom je niet aan het weg halen van de toppen: aangetaste delen herstellen niet meer.

Ik zou zelf wel spuiten ter preventie op die struikjes.. de kans dat er op andere bladeren schimmelsporen zitten of komen is erg groot.. tenminste, dat is mijn ervaring.Ik gebruik daarvoor ECOstyle Silinal. Werkt goed.

Jajajajaja, ik weet het, spuiten is niet populair..

 

Maar als er nu bessen aanhangen ofzo, dan zou ik niet spuiten. Ik zou alleen spuiten als je de komende maanden niks eet van de struik.

Ecostyle zelf zegt op de verpakking dat er géén wachttijd is tussen bespuiting en oogst.

Meeldauw is te herkennen aan een witte, poederachtige laag bovenop bladeren, bloemknoppen of vruchten. Delen van de plant die aangetast zijn met meeldauw herstellen niet meer. Silinal stopt echter de verdere aantasting wel.

 

ECOstyle Silinal is effectief in de bestrijding van echte meeldauw en is gebaseerd op waterglas. Waterglas is een mengsel van zouten en silicium, deze zorgen voor bestrijding van de meeldauw en het aanbrengen van een beschermlaag op het blad tegen de schimmel. De verpakking bevat tevens een informatieboekje over ziekten en plagen.

 

Werkzame stof: Natriumsilicaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen flauw idee of het echte meeldauw is, maar het ziet er vies uit, het wordt ook een beetje zwartig. de struik is erg groot en kan wel wat hebben. Ecostyle zou ik misschien willen proberen Dennis als het vroeger was ( ze hangen goed vol) en als ik het hier kon krijgen..nee dus, het dichts bij is België. Dan ga ik die toppen maar knippen.

Volgend jaar ga ik een nieuw bessenveld aanleggen dus misschien wordt de struik met een jaar of twee vervangen. Ik ga meteen een topic openen over meeldauwresistente zwarte en andere bes.

Hans ik wil je wel wat opsturen, maar je het zelf uitproberen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel. Gewoon toppen. bovenste 20 cm eraf.

 

Wat je ook daarnaast zou kunnen doen , is nu, of met de oogst, een paar oudste takken heel diep wegsnoeien. Liefst zo diep mogelijk. De struik zal nog nieuwe takken maken , fris en fruitig, en die dragen volgend jaar al weer. ( na de snoei iets mulchen en voeden van de struik, helpt wel. )

 

Dan. Misschien wat takken die over de stuik heen hangen ( je zegt dat de stuik wat staat weggepropt ) van omliggende bomen eventueel weghalen. : Om de stuik wat open snoeien en naar het licht openen, als dat te realiseren is tenminste. De spiegel van de stuik wieden ( met de hand, niet te diep gaan , bessen wortelen oppervlakkig ) en daarna mulchen dus.

 

foto ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ze mij hebben geleerd: ieder jaar in de winter alle oude takken (> 1 jaar) volledig wegsnoeien. Dus alleen de jonge scheuten laten staan (maximaal 9-10 per plant). Ook in de winter de top van die takken afknippen die aangetast is (is een beetje droger)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winter ? Mij hebben ze geleerd de snoei in / tijdens de oogst te doen. Wat nog voldoende nwe groei geeft.

 

Bij in de winter snoeien, heb je toch wel ook meer kans op dat larve-ding die zich in de wond naar binnen vreet. Weet even niet hoe dat heet. ( Een mot ? / vlinder )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto`s:

De struik is de achterste die niet is afgedekt met vitrage of gaas, Achter de bes is een boom met rozen en daarachter de beek. Niet echt een omgeving om goed op te drogen dus. Ik zal eens rigoureuzer snoeien na de oogst.

En morgen die aangetaste toppen eruit..

img678623391340311002.JPG.

img679162421340310926.JPG

img678924341340310952.JPG

img678813401340310969.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Valt wel mee, hoe vrij de struik staat. Maar spiegel op de grond dus onkruidvrij maken , mulchen met compost, wat koemestkorrels erover of doorheen , en afdekken met schors of houtsnippers. ( de Koemestkorrels compenseren de stikstofname van het hout/schors ) De struik is een Cassis de Bourgogne uit fr ? Die zijn wat gevoeliger voor dit soort aantastingen dan de boskoopse. Maar verder geen ramp hoor. Wegsnoeien.

En ik zou een takkenschaar nemen, en minstens de helft van de oudste takken diep weghalen. Nu. Neee... niet eerst een bakkie leut... NU.

Dan krijg je vrij veel nwe groei. dan kan je in september nog een deel van de oude takken weghalen. Struik is echt veels te vol. En neem wat stekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...