Helly Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 (aangepast) Kruidenthee Ingrediëntenlijst: • Aardbeiblad• Agrimonia eupatoria• Anijs• Appelschil • Basilicum (anijs of kaneel)• Bergthee (Gaultheria procumbens)• Berkenblad (jong en ongedroogd)• Bonenkruid• Boragebloemen • Bosbessenblad• Braamblad• Brandnetel• Camellia sinensis• Citroeneucalyptus • Citroenkruid • Citroenmelisse• Citroenschil• Citroenverbena• Dille• Framboosblad• Goudsbloem• Griekse bergthee • Guldenroede • Heemst• Heermoes• Hondsdraf (bloeistengel)• Hortensiablad (Serrata var. Oamacha)• Jasmijn • Kaasjeskruidbloem• Kaneel • Kamille• Kardamompeulen • Kersensteeltjes • Klaver• Klein hoefblad• Koningskaarsbloemen • Korenbloem • Lavendel • Maarts viooltje• Madelief• Marjolein • Meidoorn• Melde • Muntsoorten• Muur • Onsterfelijkheidskruid• Paardebloem & blad• Perzikblad & bloem• Rozebottel• Rozemarijn • Salie • Sleutelbloem• Tijm • Vlierbloesem• Weegbree • Zevenblad • Zwarte besblad & jong hout• Zonnebloemblad Ingrediënten waar je (enigszins) mee uit moet kijken bij gebruik hiervan:• Aardbeibeiblad = diarree, maag- en darmproblemen (spijsvertering), ontgiftend• Agrimonia eupatoria = voedselallergie, stimuleerd maag- en darmsappen• Anijs = spijsvertering, koliek, verbeterd lactatie• Basilicum = verbeterd de weerstand, krampstillend, spijsvertering• Bonenkruid = zweetafdrijvend, bij te lage bloeddruk (!), spoelwormen (drinken op nuchtere maag), darmwerking• Boragebloemen = opbeurend, koortsverlagend, bij premenstruele spanning• Bosbessenblad = verbeterd gezichtsvermogen en bloedsuikerspiegel, blaasontsteking• Brandnetel = artritis en reuma, bloedarmoede, roos (afgekoeld uitwendig)• Camellia sinensis = DE theeplant• Citroenkruid = spijsvertering, menstruatiepijn• Citroenmelisse = antivirale en bacteriedodende werking, bij paniekaanvallen• Citroenschil = antivirale en bacteriedodende werking• Dille = misselijkheid, spijsvertering, koliek, stimuleert lactatie• Goudsbloem = maagzweren en ontstekingen, menstruatiepijn• Heemst = maag- en darmontstekingen en zweren, luchtwegen• Hoefblad (klein), in zeer kleine hoeveelheden! = slijmoplossend, vastzittende hoest• Jasmijn = menstruatiepijn, opbeurend• Kaneel = bacteriedodende werking, vermoeidheid• Kamille = kalmeert zenuwen, menstruatiepijn, neusverkoudheid• Koningskaarsbloemen = droge- en kriebelhoest, slijmoplossend, ontstekingsremmend• Lavendel (alleen officinalis) = tegen stress• Madelief = vochtafdrijvend (afgekoelde thee, spoelen bij aften)• Meidoorn (vrucht) = versterkt hartslag, verlaagt bloeddruk• Muntsoorten = krampstillend, (ochtend)misselijkheid, ontstoppend• Paardebloem & blad = stimuleert lever en galblaas, vochtafdrijvend, bloeddruk verlagend• Rozemarijn = stimuleert bloedsomloop, antidepressiva, hoofdpijn/migraine• Salie = vruchtbaarheid, overgang, vermindert lactatie, antiseptisch en ontstekingsremmend• Tijm = verkoudheid, antiseptisch en ontstekingsremmend, luchtwegen• Vlierbloesem = neusverkoudheid, griep, verhoogt temperatuur• Weegbree = (grote) diarree en darmontsteking• Zoethout = onregelmatige cyclus, ontgiftend, menopauze Ingrediëntenmixen:* Mix van: ¾ brandneteltopjes, ¼ zevenblad, paardebloemblad, jong berkenblad. Van deze mix 20 gram in een theepot/theezeef doen en overgieten met een ½ liter kokend water, 5 min. laten trekken en zeven. Drink hiervan 3 koppen per dag gedurende 3 weken.Werking: zuiverend, reinigend, versterkend en vernieuwend. De periode van begin april tot half mei is het meest geschikt om de ingrediënten te verzamelen.* Verkoudheidsmix: gelijke delen van salie, tijm, kamille en munt. Gezoet met honing of paardebloemenstroop.* Keelpijnmix: salie, rozemarijn, eucalyptus, kamille en munt. * Als je keelpijn hebt kun je ook gorgelen met een sterke salie thee. Droogmethodes:• Hang het in bosjes op zolder met een raampje open.• Leg het op een droogrek (voor truien ed.)• Hang het in de auto te drogen bij zonnig weer, daar gaat de auto ook lekker van ruiken.• In de magnetron, tussen keukenpapier of in een bak(je). Niet te veel en niet te lang achter elkaar drogen, want dat kan een magnetron niet aan (Hansm heeft daar helaas de ervaring mee).• In een droge ruimte in een bakje of op een rooster. Boeken over thee & kruiden:• Thee uit eigen tuin – Peter Bauwers• Kruiden – Marcus A. Webb 28 juni 2012 aangepast door Gast Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 toppie! Dit is zeker een topic om te onthouden! Ik weet niet of het de bedoeling is dat we aanvullen? Voor algemene verkoudheid gebruik ik thee van:Salie, tijm, kamille en munt (gelijke delen) en honing (of paardenbloemenstroop) om te zoeten. Om te gorgelen tegen keelpijn sterke saliethee (afgekoeld) (nb. mijn geneeskrachtige kruiden kennis komt uit verschillende boekjes, en ik maak eigen mengsels, die nuttig maar ook zeker lekker moeten zijn, dus als iemand op- of aanmerkingen heeft...) Helly, wellicht handig om naast de verschillende ingrediënten ook de werking te noteren??? Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Leuk! Meestal pluk ik m'n mengels op gevoel, gewoon van welke planten ik het idee heb dat er ze erdoor moeten. Maar bij bijvoorbeeld keelpijn gaat er salie, rozemarijn, eucalyptus, kamille en munt door. En drogen die ik altijd op een rooster of bakje in een slaapkamer. Dat gaat prima. In het bericht staat alleen ophangen, maar de meeste kruiden/bloemen kun je geen eens ophangen. Net heb ik dit geplukt voor de thee: Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Mooie lijst gemaakt Helly, al twijvel ik aan enkele plantsoorten hun ""veiligheid"" ik neem aan dat je deze lijst bedoeld meer algemeen als Lekker gezond thee te maken ?Bv klein hoefblad, Onsterfelijkheidskruid de hortensia volgens mij moet je bij deze eerst meer verdiepen in de werkng. @Dennis droog je dit eerst of zet je van de verse blaadjes thee?en vindt jij het echt lekker ? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Ja ik gebruik de verse blaadjes En ik vind het lekker ja! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 22 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 22 juni 2012 Eva, ik denk dat we nog veel aan te vullen hebben. Maar je moet wel weten wát.Ik zal er jouw 'verkoudheidsmix' aan toevoegen, net als de 'keelpijnmix' van jou en Dennis. Ik kan de werking er wel bij zetten, maar vraag me af of de lijst dan niet heel erg lang wordt Dennis, jouw thee van vandaag ziet er eehm.. best spannend uit Ja er zijn vele manieren, en kruiden gaan toch makkelijk op de kop op zolder? De rest kan idd in een bakje, of op een rooster of... noem t maar op. Hans, bij twijfel gevallen moeten we dat er idd achter neer zetten. Dat heb ik immers ook gedaan bij het hoefblad.Mocht jij meerdere ingrediënten in de lijst zien die je niet al te vaak of veel moet gebruiken, noem het dan pas ik het aan. We willen allemaal wel een lekker én gezond bakkie kruidenthee drinken Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Iets kort en kracht achter elk kruid, bijv. bij Salie = antibacterieel, keelpijn, bevordert spijsvertering Is natuurlijk niet alles, maar wel wat info die je eruit kunt pikken om een thee samen te stellen... Op internet zijn veel sites waar pagina's vol wordt geschreven over één kruid, maar ik zo voorkeur hebben gewoon een thee samen te stellen met dingen die ik goed kan gebruiken op dat moment. Bij darmkramp, verkoudheid, misselijkheid... Kun je snel in het lijstje zien wat er tegen helpt, en een mix maken. (of is dat te simpel gedacht???) Ik wil ook wel helpen hoor! (pak ik ff mn boekjes erbij ) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Tja, al die kwaaltjes die al die kruiden kunnen verhelpen... is het ook lekker? Lijkt me ook niet onbelangrijk. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dutchess Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Ik herken het hoor, over ieder kruid valt zoveel te vertellen maar dan nog probeer ik altijd een korte omschrijving te zoeken. Toch blijkt dat in de praktijk lastig omdat je ook te maken hebt met waarschuwingen ed. wat Hansm terecht opmerkt. Ik heb daarvoor een goed boek: Tuinliefhebbersgids Kruiden van Könemann. Daar staat het meeste wel in. Maar dus ook weer niet alles, er is immers ook zoooveel! Een basis begrip van fytologie is dus wel nodig eer je zelf kruidenthee wilt maken. Zelf vind ik het heerlijk om verse thee te maken. Ik ga nu eerst maar eens met die verkoudheidsmix aan de slag want ik voel me zo katsberoerd... Misschien ook maar eens eucalyptus halen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Nou, dat vind ik dus ook belangrijk! Als het niet lekker is ga ik het echt niet gebruiken (of ik moet echt erge last hebben) Dus ik zoek uit wat er werkt, en daarvan pak ik de lekkere dingen (maar met tijm, munt, salie, kamille, e.d. kun je niet snel fout gaan...) Brandnetel thee vind ik echt (zo'n groene smaak...)Maar toch gebruik ik het geregeld, mix het dan met iets wat een uitgesproken smaak heeft, zo heb ik wel de voordelen van de plant, maar hoef ik het niet met mn neus dicht te drinken! Ik heb snel last van blaasontsteking bijvoorbeeld, brandnetel helpt goed bij blaasproblemen, en werkt vochtafdrijvend, om het lekkerder te maken knijp ik dan citroensap in de thee (vitamine C maakt je urine zuurder, dus verhelpt (beginnende) blaasontsteking). Ik zoet het nog wat bij, en klaar is kees! (oké er zijn wel lekkerdere mixen, maar het helpt!) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 22 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 22 juni 2012 Ok Eva, pak je boekje(s) er maar bij. Kort en krachtig dat houdt het nog leesbaar. Geen ellenlange zinnen achter elk ingrediënt, want dan ben je na 5 ingrediënten al je concentratie kwijt Je kan t overigens voor jezelf drinkbaar maken, net wat er al is gezegd, honing erdoor, (lading) suiker, stevia, citroenschil, sinaasappelschijfje.. wat t maar lekker maakt. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dutchess Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Zo dacht ik laatst: lekker, verse vlierbloesemthee lol Gedroogd smaakt ie een stuk beter en in combi met kamillethee zeker lekker te noemen! Bij het drogen stinkt ie alleen nogal de eerste dag/twee dagen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Helly ik pm je het lijstje als ik t af heb, kun jij t aanpassen in t eerste bericht, goed? ik kan alleen niet beloven dat ik alles vind... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gem Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Dit is een topic waar ik helemaal blij van word Quote ~I believe in God, only I spell it Nature~ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Persoonlijk heb ik liever topic voor gewoon lekkere thee en de werking hoeft voor mij niet, liever niet zelfs,dat vindt ik juist het nadeel over info op internet overal de werking terwijl ik gewoon leuk zou vinden als je mensen gewoon lekker soorten thee voorzet verder niks bijzonder, nu drijft het topic weer af naaar soort alternatieve geneesdingen Tenzij jij dat wil hoor Helly en ik verkeerd begrijp waarom het je gaat. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Het is een win-win situatie hans! Lekkere thee combi's, en mocht je nou graag iets lekkers drinken wat helpt bij je verkoudheid, zit je hier ook goed! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Ja en ik straks thee drinken wat goed is bij menstruatie pijn Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 En ik vind juist de combi,s, hoewel ze best lekker kunnen zijn, "gevaarlijk". Wanneer elk kruid zijn werking heeft, moet je wel heel goed op de hoogte zijn om ze te gaan vermengen, zodat ze elkaar zullen versterken, en dan vooral niet tegenwerken. Dát kan ook. Zelf drink ik geen samengestelde theetjes. Gewoon puur, /of kamille, ofsalie of brandnetel.Suiker toevoegen, vermindert de werking. Honing kan, maar dan alleen bloesemhoning. Dát is wat ik heb geleerd, hoewel daar de meningen ook verdeeld over zullen zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 22 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 22 juni 2012 Jet drinkt veel combinatie thee en die ziet er nog gezond uit hoor, net als Dennis Maar het is idd wel handig te weten wat je juist niet moet combineren. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greetje Geplaatst: 22 juni 2012 Share Geplaatst: 22 juni 2012 wat kruidenthee drinken betreft moet je (denk ik) onderscheid maken of je een lekkere thee wil of een kruidenthee die gezond is bij bepaalde kwaaltjes saliethee bij keelpijn drink je puur en ga je niet zoeten met iets omdat het dan lekkerder is!ben het dus wel eens met hansm...... "zo'n koppie thee.....daar help je de man niet meewant hij zit niet te wachtenop onze menstruatie klachten" Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 23 juni 2012 Share Geplaatst: 23 juni 2012 saliethee bij keelpijn drink je puur en ga je niet zoeten met iets omdat het dan lekkerder is! Jazeker, honing helpt ook tegen keelpijn en is nog eens lekker ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
helena Geplaatst: 23 juni 2012 Share Geplaatst: 23 juni 2012 hoewel, de liefde van de man gaat door de maagvindt hij alternatieve geneesdingen maar vaagziek zwak en misselijk wordt hij ervanté vaak kwam hij ze tegen, deze manhet laatste wat we willen is hem op de kast te jagenmet info van al die vagenlékker, dat is waar het in dit topic over gaaten die geneesdingenthee horen in een andere draad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 23 juni 2012 Share Geplaatst: 23 juni 2012 Misschien moeten we een apart topic maken voor geneeskrachtige kruidenthee? En een aanrader voor mensen die lekkere thee willen zetten is 'thee uit eigen tuin' van Peter Bauwens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 23 juni 2012 Share Geplaatst: 23 juni 2012 Jet drinkt veel combinatie thee en die ziet er nog gezond uit hoorHoezo nog ? We hebben al verschillende thee-topics met discussie over werking..iets met geneeskrachtige planten etc. e.e. volgens mij was het de bedoeling dat hier alleen komt te staan welke kruiden je kunt drogen voor een dagelijkse kruidenthee?Dat mengen van thee met een achtergrond dient met voorzichtigheid te gebeuren..kruiden kunnen een heftige werking hebben als je er gevoelig voor bent...zelfs een enkel kruid, dat kan niet vaak genoeg gezegd worden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.