Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kruidenthee: ingrediëntenlijst, mixen en droogmethodes

Helly

Aanbevolen berichten

Kruidenthee

Ingrediëntenlijst:

• Aardbeiblad

• Agrimonia eupatoria

• Anijs

• Appelschil

• Basilicum (anijs of kaneel)

• Bergthee (Gaultheria procumbens)

• Berkenblad (jong en ongedroogd)

• Bonenkruid

• Boragebloemen

• Bosbessenblad

• Braamblad

• Brandnetel

• Camellia sinensis

• Citroeneucalyptus

• Citroenkruid

• Citroenmelisse

• Citroenschil

• Citroenverbena

• Dille

• Framboosblad

• Goudsbloem

• Griekse bergthee

• Guldenroede

• Heemst

• Heermoes

• Hondsdraf (bloeistengel)

• Hortensiablad (Serrata var. Oamacha)

• Jasmijn

• Kaasjeskruidbloem

• Kaneel

• Kamille

• Kardamompeulen

• Kersensteeltjes

• Klaver

• Klein hoefblad

• Koningskaarsbloemen

• Korenbloem

• Lavendel

• Maarts viooltje

• Madelief

• Marjolein

• Meidoorn

• Melde

• Muntsoorten

• Muur

• Onsterfelijkheidskruid

• Paardebloem & blad

• Perzikblad & bloem

• Rozebottel

• Rozemarijn

• Salie

• Sleutelbloem

• Tijm

• Vlierbloesem

• Weegbree

• Zevenblad

• Zwarte besblad & jong hout

• Zonnebloemblad

Ingrediënten waar je (enigszins) mee uit moet kijken bij gebruik hiervan:

• Aardbeibeiblad = diarree, maag- en darmproblemen (spijsvertering), ontgiftend

• Agrimonia eupatoria = voedselallergie, stimuleerd maag- en darmsappen

• Anijs = spijsvertering, koliek, verbeterd lactatie

• Basilicum = verbeterd de weerstand, krampstillend, spijsvertering

• Bonenkruid = zweetafdrijvend, bij te lage bloeddruk (!), spoelwormen (drinken op nuchtere maag), darmwerking

• Boragebloemen = opbeurend, koortsverlagend, bij premenstruele spanning

• Bosbessenblad = verbeterd gezichtsvermogen en bloedsuikerspiegel, blaasontsteking

• Brandnetel = artritis en reuma, bloedarmoede, roos (afgekoeld uitwendig)

• Camellia sinensis = DE theeplant

• Citroenkruid = spijsvertering, menstruatiepijn

• Citroenmelisse = antivirale en bacteriedodende werking, bij paniekaanvallen

• Citroenschil = antivirale en bacteriedodende werking

• Dille = misselijkheid, spijsvertering, koliek, stimuleert lactatie

• Goudsbloem = maagzweren en ontstekingen, menstruatiepijn

• Heemst = maag- en darmontstekingen en zweren, luchtwegen

• Hoefblad (klein), in zeer kleine hoeveelheden! = slijmoplossend, vastzittende hoest

• Jasmijn = menstruatiepijn, opbeurend

• Kaneel = bacteriedodende werking, vermoeidheid

• Kamille = kalmeert zenuwen, menstruatiepijn, neusverkoudheid

• Koningskaarsbloemen = droge- en kriebelhoest, slijmoplossend, ontstekingsremmend

• Lavendel (alleen officinalis) = tegen stress

• Madelief = vochtafdrijvend (afgekoelde thee, spoelen bij aften)

• Meidoorn (vrucht) = versterkt hartslag, verlaagt bloeddruk

• Muntsoorten = krampstillend, (ochtend)misselijkheid, ontstoppend

• Paardebloem & blad = stimuleert lever en galblaas, vochtafdrijvend, bloeddruk verlagend

• Rozemarijn = stimuleert bloedsomloop, antidepressiva, hoofdpijn/migraine

• Salie = vruchtbaarheid, overgang, vermindert lactatie, antiseptisch en ontstekingsremmend

• Tijm = verkoudheid, antiseptisch en ontstekingsremmend, luchtwegen

• Vlierbloesem = neusverkoudheid, griep, verhoogt temperatuur

• Weegbree = (grote) diarree en darmontsteking

• Zoethout = onregelmatige cyclus, ontgiftend, menopauze

Ingrediëntenmixen:

* Mix van: ¾ brandneteltopjes, ¼ zevenblad, paardebloemblad, jong berkenblad. Van deze mix 20 gram in een theepot/theezeef doen en overgieten met een ½ liter kokend water, 5 min. laten trekken en zeven. Drink hiervan 3 koppen per dag gedurende 3 weken.

Werking: zuiverend, reinigend, versterkend en vernieuwend. De periode van begin april tot half mei is het meest geschikt om de ingrediënten te verzamelen.

* Verkoudheidsmix: gelijke delen van salie, tijm, kamille en munt. Gezoet met honing of paardebloemenstroop.

* Keelpijnmix: salie, rozemarijn, eucalyptus, kamille en munt.

* Als je keelpijn hebt kun je ook gorgelen met een sterke salie thee.

Droogmethodes:

• Hang het in bosjes op zolder met een raampje open.

• Leg het op een droogrek (voor truien ed.)

• Hang het in de auto te drogen bij zonnig weer, daar gaat de auto ook lekker van ruiken.

• In de magnetron, tussen keukenpapier of in een bak(je). Niet te veel en niet te lang achter elkaar drogen, want dat kan een magnetron niet aan (Hansm heeft daar helaas de ervaring mee).

• In een droge ruimte in een bakje of op een rooster.

Boeken over thee & kruiden:

• Thee uit eigen tuin – Peter Bauwers

• Kruiden – Marcus A. Webb

aangepast door Gast

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

toppie! Dit is zeker een topic om te onthouden!

Ik weet niet of het de bedoeling is dat we aanvullen?

Voor algemene verkoudheid gebruik ik thee van:

Salie, tijm, kamille en munt (gelijke delen) en honing (of paardenbloemenstroop) om te zoeten.

Om te gorgelen tegen keelpijn sterke saliethee (afgekoeld)

(nb. mijn geneeskrachtige kruiden kennis komt uit verschillende boekjes, en ik maak eigen mengsels, die nuttig maar ook zeker lekker moeten zijn, dus als iemand op- of aanmerkingen heeft...)

Helly, wellicht handig om naast de verschillende ingrediënten ook de werking te noteren???

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk!

Meestal pluk ik m'n mengels op gevoel, gewoon van welke planten ik het idee heb dat er ze erdoor moeten.

Maar bij bijvoorbeeld keelpijn gaat er salie, rozemarijn, eucalyptus, kamille en munt door.

En drogen die ik altijd op een rooster of bakje in een slaapkamer. Dat gaat prima.

In het bericht staat alleen ophangen, maar de meeste kruiden/bloemen kun je geen eens ophangen.

Net heb ik dit geplukt voor de thee:

22-juni-2012-005-(small)60721340359173.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie lijst gemaakt Helly, al twijvel ik aan enkele plantsoorten hun ""veiligheid"" ik neem aan dat je deze lijst bedoeld meer algemeen als Lekker gezond thee te maken ?

Bv klein hoefblad, Onsterfelijkheidskruid de hortensia volgens mij moet je bij deze eerst meer verdiepen in de werkng.

@Dennis droog je dit eerst of zet je van de verse blaadjes thee?

en vindt jij het echt lekker ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eva, ik denk dat we nog veel aan te vullen hebben. Maar je moet wel weten wát.

Ik zal er jouw 'verkoudheidsmix' aan toevoegen, net als de 'keelpijnmix' van jou en Dennis.

Ik kan de werking er wel bij zetten, maar vraag me af of de lijst dan niet heel erg lang wordt

Dennis, jouw thee van vandaag ziet er eehm.. best spannend uit

Ja er zijn vele manieren, en kruiden gaan toch makkelijk op de kop op zolder? De rest kan idd in een bakje, of op een rooster of... noem t maar op.

Hans, bij twijfel gevallen moeten we dat er idd achter neer zetten. Dat heb ik immers ook gedaan bij het hoefblad.

Mocht jij meerdere ingrediënten in de lijst zien die je niet al te vaak of veel moet gebruiken, noem het dan pas ik het aan. We willen allemaal wel een lekker én gezond bakkie kruidenthee drinken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets kort en kracht achter elk kruid, bijv. bij Salie = antibacterieel, keelpijn, bevordert spijsvertering

Is natuurlijk niet alles, maar wel wat info die je eruit kunt pikken om een thee samen te stellen... Op internet zijn veel sites waar pagina's vol wordt geschreven over één kruid, maar ik zo voorkeur hebben gewoon een thee samen te stellen met dingen die ik goed kan gebruiken op dat moment. Bij darmkramp, verkoudheid, misselijkheid... Kun je snel in het lijstje zien wat er tegen helpt, en een mix maken. (of is dat te simpel gedacht???) Ik wil ook wel helpen hoor! (pak ik ff mn boekjes erbij )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het hoor, over ieder kruid valt zoveel te vertellen maar dan nog probeer ik altijd een korte omschrijving te zoeken. Toch blijkt dat in de praktijk lastig omdat je ook te maken hebt met waarschuwingen ed. wat Hansm terecht opmerkt. Ik heb daarvoor een goed boek: Tuinliefhebbersgids Kruiden van Könemann. Daar staat het meeste wel in. Maar dus ook weer niet alles, er is immers ook zoooveel!

Een basis begrip van fytologie is dus wel nodig eer je zelf kruidenthee wilt maken.

Zelf vind ik het heerlijk om verse thee te maken. Ik ga nu eerst maar eens met die verkoudheidsmix aan de slag want ik voel me zo katsberoerd... Misschien ook maar eens eucalyptus halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat vind ik dus ook belangrijk! Als het niet lekker is ga ik het echt niet gebruiken (of ik moet echt erge last hebben)

Dus ik zoek uit wat er werkt, en daarvan pak ik de lekkere dingen (maar met tijm, munt, salie, kamille, e.d. kun je niet snel fout gaan...) Brandnetel thee vind ik echt (zo'n groene smaak...)

Maar toch gebruik ik het geregeld, mix het dan met iets wat een uitgesproken smaak heeft, zo heb ik wel de voordelen van de plant, maar hoef ik het niet met mn neus dicht te drinken!

Ik heb snel last van blaasontsteking bijvoorbeeld, brandnetel helpt goed bij blaasproblemen, en werkt vochtafdrijvend, om het lekkerder te maken knijp ik dan citroensap in de thee (vitamine C maakt je urine zuurder, dus verhelpt (beginnende) blaasontsteking). Ik zoet het nog wat bij, en klaar is kees! (oké er zijn wel lekkerdere mixen, maar het helpt!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok Eva, pak je boekje(s) er maar bij. Kort en krachtig dat houdt het nog leesbaar.

Geen ellenlange zinnen achter elk ingrediënt, want dan ben je na 5 ingrediënten al je concentratie kwijt

Je kan t overigens voor jezelf drinkbaar maken, net wat er al is gezegd, honing erdoor, (lading) suiker, stevia, citroenschil, sinaasappelschijfje.. wat t maar lekker maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk heb ik liever topic voor gewoon lekkere thee en de werking hoeft voor mij niet, liever niet zelfs,

dat vindt ik juist het nadeel over info op internet overal de werking terwijl ik gewoon leuk zou vinden als je mensen gewoon lekker soorten thee voorzet verder niks bijzonder, nu drijft het topic weer af naaar soort alternatieve geneesdingen

Tenzij jij dat wil hoor Helly en ik verkeerd begrijp waarom het je gaat.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik vind juist de combi,s, hoewel ze best lekker kunnen zijn, "gevaarlijk". Wanneer elk kruid zijn werking heeft, moet je wel heel goed op de hoogte zijn om ze te gaan vermengen, zodat ze elkaar zullen versterken, en dan vooral niet tegenwerken. Dát kan ook. Zelf drink ik geen samengestelde theetjes. Gewoon puur, /of kamille, ofsalie of brandnetel.

Suiker toevoegen, vermindert de werking. Honing kan, maar dan alleen bloesemhoning. Dát is wat ik heb geleerd, hoewel daar de meningen ook verdeeld over zullen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat kruidenthee drinken betreft moet je (denk ik) onderscheid maken of je een lekkere thee wil of een kruidenthee die gezond is bij bepaalde kwaaltjes

saliethee bij keelpijn drink je puur en ga je niet zoeten met iets omdat het dan lekkerder is!

ben het dus wel eens met hansm......

"zo'n koppie thee.....

daar help je de man niet mee

want hij zit niet te wachten

op onze menstruatie klachten"

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoewel, de liefde van de man gaat door de maag

vindt hij alternatieve geneesdingen maar vaag

ziek zwak en misselijk wordt hij ervan

té vaak kwam hij ze tegen, deze man

het laatste wat we willen is hem op de kast te jagen

met info van al die vagen

lékker, dat is waar het in dit topic over gaat

en die geneesdingenthee horen in een andere draad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jet drinkt veel combinatie thee en die ziet er nog gezond uit hoor

Hoezo nog ?

We hebben al verschillende thee-topics met discussie over werking..iets met geneeskrachtige planten etc. e.e. volgens mij was het de bedoeling dat hier alleen komt te staan welke kruiden je kunt drogen voor een dagelijkse kruidenthee?

Dat mengen van thee met een achtergrond dient met voorzichtigheid te gebeuren..kruiden kunnen een heftige werking hebben als je er gevoelig voor bent...zelfs een enkel kruid, dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...