Jooze Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Hi allemaal Even een vraagje over verspenen van zaaisels. Ik las net ergens dat als je verspeend dit tot de bladoksels in nieuwe grond kan zetten. Kan dit bij alle soorten?Daarnaast waarom verspenen we eigenlijk ik doe het braaf, maar volgens mij heeft het meer redenen dan alleen ruimte gebrek. Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Wat er nog meer goed is aan verspenen weet ik ook niet. maar als je ze steeds tot hun okseltjes in de grond zet krijgen ze in ieder geval meer wortels (ook daar waar eerst het steeltje zat) en worden ze niet slungelig. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Daarnaast waarom verspenen we eigenlijk ik doe het braaf, maar volgens mij heeft het meer redenen dan alleen ruimte gebrek. Als ik een bepaalde groente binnen voorkweek dan heb ik een bakje met zaaigrond van 15 bij 20 CM. Daar komen bij wijze van spreken 20 andijviezaadjes in te liggen. Als er daar 15 mooie van opkomen, zet ik ze stuk voor stuk over (verspenen) in een eigen turfpotje. In het zaaibakje zouden ze niet kunnen wortelen en daardoor voedingsstoffen tekort komen. Maar het kan zijn dat er nog meer aspecten zijn die ik over het hoofd zie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted February 6, 2011 Author Share Posted February 6, 2011 @Jorieke, oke dat ga ik dit jaar ook maar eens doen, kijken wat er gebeurd.@Kamilla,Dat bedoel ik met ruimte gebrek, je zou ook per zaadje in een potje kunnen doen, maar dat kost meteen veel ruimte. En ik zou daar dus nooit voor kiezen, behalve bij planten waarvan ik er maar 1 van zou willen hebben. Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 @Kamilla,Dat bedoel ik met ruimte gebrek, je zou ook per zaadje in een potje kunnen doen, maar dat kost meteen veel ruimte. En ik zou daar dus nooit voor kiezen, behalve bij planten waarvan ik er maar 1 van zou willen hebben. Behalve het ruimtebegrip dat jij noemde, komt hier een selectiemogelijkheid bij om de meest kansrijke plantjes te blijven handhaven. Zeker met een kleine tuin zoals ik hier achter het huis, wil ik die ruimte met zoveel mogelijk "succesnummers" beplanten. Een ander voordeel dat me te binnen schiet, is dat zaadjes gezaaid worden in zaaigrond. Dit is voedingsarme grond waar het jonge plantje snel tekorten mee oploopt. Het turfpotje waar de zaailing na 1 of 2 weken heen verhuist, vul ik onderin met een klontje klei uit de tuin, een paar sliertjes mest, daarbovenop een laagje potgrond en in het midden zaaigrond voor rondom de worteltjes. Hij krijgt dan z'n toekomstige voedingsbodem in een notendop voorgeschoteld. Ook als ik ergens maar 1 plant van zou willen bijvoorbeeld courgette, zaai ik er 2 om de beste eruit te kiezen. Misschien heb je er wat aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Volgens mij is de stevigheid van de plant het belangrijkste om te verspenen, zou je niet verspenen is dat stukje tot de eerste blaadjes een zwak punt waardoor de plant later gaat scheefgroeien of minder stevig is.Denk maar aan sla zou je niet verspenen zou je eerst een stukje steel hebben en dan pas de krop, dat is natuurlijk niet handig.Maar 1x verspenen is wel genoeg sommige doen het meer maar dat vindt ik niet nodig. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted February 6, 2011 Author Share Posted February 6, 2011 Als ik inderdaad 1 plantje zou willen deed ik er 2 in 1 potje en haalde de slechtste eruit. Maar de grond daar heb je gelijk in. Door te verspenen krijg je nieuwe grond en dus meer/ andere voedingsstoffen! slim trouwens om aarde uit eigen tuin te gebruiken ik deed altijd potgrond. Maar eigen aarde lijkt me beter is de plant alvast wat gewend. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted February 6, 2011 Author Share Posted February 6, 2011 Goede combi, stevigheid en nieuwe grond. Is beide natuurlijk goed voor de plant! Bedankt voor de info, snap het nu een stuk beter. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts