Geplaatst: 23 juni23 Jun Zaaien jullie alle groenten zelf (voor)? Of hebben jullie een adres waar je echt aankunt van goede en leuke kiemplanten?
Geplaatst: 23 juni23 Jun Groenten zaai ik meestal zelf voor. In bio zaden heb je veel meer keus dan in bio plantjes. In niet-bio trouwens ook.
Geplaatst: 23 juni23 Jun Ik zaai ook alles voor, maakt groot deel uit van het plezier dat ik eruit haal. En het maakt ‘het seizoen’ ook langer. Heerlijk om in januari al met peperzaden bezig te zijn bijvoorbeeld. En het daarvoor al uitzoeken wat je gaat proberen, ook zo fijn. Zoals Arja zegt, zoveel meer keuze.
Geplaatst: 23 juni23 Jun Auteur Ja,…. Daar hebben jullie gelijk in. Ik denk dat ik het voorzaaien beter moet organiseren; alles op voorraad, plek om te werken, een goede plek om te kiemen met de juiste omstandigheden. Daar ontbreekt het nog wel eens aan en dan ben ik te laat en dan had ik wel een kant en klaar plantje willen hebben.Scheelt toch wel een hoop tijd.
Geplaatst: 23 juni23 Jun Klopt, ook dat is een leerproces. Bij mij gaat ook daarin elk jaar nog van alles mis. Te vroeg voorzaaien, te laat, te laat verspenen, te weinig ruimte in huis, geen goede potgrond, te weinig licht. Maar het wordt elk jaar een stukje beter. En wat Dahli zegt, met het voorzaaien begint de voorpret. Zaden verkrijg ik veel via ruilen met andere moestuiniers, en op bio-evenementen zoals die van Velt. Dan heb je aanmerkelijk meer keuze dan wanneer je naar de lokale plantjeswinkel gaat, waar meestal maar 1 type tomaat staat, ras onbekend, niet bio.
Geplaatst: 23 juni23 Jun En laten we de factor ‘voldoening’ niet vergeten! Ik heb in het eerste jaar dat wij in dit huis wonen, met ruimte om groenten (& bloemen) te kweken, een St. Pierre tomatenplantje gekocht bijvoorbeeld. Superblij met deze productieve tomaat destijds, maar de voldoening die ik de jaren daarop voelde als je kunt oogsten van zelf gezaaide planten is echt heel anders. Ook al was de opbrengst soms minder dan van die allereerste gekochte tomatenplant.
Geplaatst: 23 juni23 Jun Ik zag laatst bij de Welkoop een en ander bio staan aan plantgoed.Verder ben je denk ik afhankelijk of er in de buurt een bio-tuinderij is die ook plantgoed verkoopt. Een lijstje maken wat hier in debuurt is, is wellicht niet zo nuttig, omdat ik geen idee heb waar je woont.Bij plukkers.com verzenden ze ook een en ander aan pootgoed. 23 juni23 Jun aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 23 juni23 Jun @hazeltje "omdat ik geen idee heb waar je woont" (quoten werkt nog niet).@CJodokus heeft zijn locatie niet ingevuld, en @hazeltje woont in De Moestuin 🤭Wat ook een optie is, ruilen op de voorjaars MTFD. Die vindt rond april plaats. Wel in Zelhem, dus ik weet niet of je in de buurt woont maar er komen mensen uit heel het land (NH, ZH, Zeeland, Drenthe) en ook België. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 23 juni23 Jun Auteur CJodokus heeft háár locatie niet ingevuld (Mijn alias Jodokus is afgeleid van de tuinman in mijn kabouter-poppenhuis dat ik als klein meisje had), maar ze woont aan de oostkant van Rotterdam en tuiniert in bakken in een kleine tuin.Er zijn hier jammer genoeg weinig bio kwekerijen, wel een stadstuinwinkel, een stadskas, dagen op het arboretum en op volkstuinen. Welkoop is best ver weg voor me, maar ik denk dat ik daar toch snel eens moet gaan kijken.
Geplaatst: 23 juni23 Jun Sorry, neem me niet kwalijk. Ik ken nog niet iedereen. In Boskoop en omgeving heb je wel een aantal kwekerijen, zoals Den Hertog, Zorgkwekeriij Smaak, Esveld, Schouten's Kruiden. En voor fruit fruitbomen.net.Maar welke bio zijn weet ik niet. Voor jou 20-30 minuten rijden, afhankelijk van waar in Rotterdam je woont.Zelf woon ik nnuin Bodegraven, maar de moestuin heb ik nog steeds in Boskoop. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 23 juni23 Jun Ik zaai eigenlijk alles zelf voor. Toevallig dit jaar een bio chilipeper plant en bio dille plant gekocht. De een omdat mijn man sneller al wat pepers wilde oogsten en de andere omdat ik er achter kwam dat ik daar toch geen zaad meer van had. Oeps, niet goed gekeken in het najaar. De dille staat inmiddels op de lijst voor komend najaar om te bestellen. Dus ook hier gaat weleens iets mis of lukt iets niet. Ik had ook bijna courgette planten moeten kopen. Maar uiteindelijk na 3x proberen, kwamen er toch 2 klimcourgettes op. Deze heb ik afgelopen week op hun definitieve plek gezet. Allemaal wat later dan gepland. Maar komt goed. Maar je kunt ook bij Plukkers.com kijken. Daar hebben ze ook leuke biologische planten.
Geplaatst: 23 juni23 Jun Ik ben echt een voorzaai fan..; zo zonde zo’n “ leeg” vak waar het mega lang lijkt te duren voordat dat beetje gevuld is.😅Ik lees dan begin van het jaar dat moestuinders niet kunnen wachten tot ze weer aan de slag kunnen en ik ben dan gewoon lekker al aan het zaaien binnen op de keuken tafel in mijn warme keuken… 😍 een heel “ doorschuif systeem” heb ik inmiddels…Wat @Dahli zegt.. heerlijk die voorpret en zoveel verwondering wat er allemaal uit zo’n klein zaadje komt…😍Zoveel trots en voldoening dat ik alles zelf gezaaid heb… onbetaalbaar vind in dat!🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 23 juni23 Jun Auteur Ook wel eens leuk om wat meer in Boskoop te neuzen, ik kom nooit verder dan Esveld. Waar trouwens heel veel te zien en te vinden is. Maar ik heb nooit gekeken of ze groenten hebben.Maar ik denk dat ik toch uiteindelijk uitkom op zaaien en voorzaaien. Zolang ik geen buurvrouw heb die het voor me doet 😉. Een kwekerij die alle leuke bio plantjes op elk moment dat ik het wil op voorraad heeft bestaat toch ook niet.Dank jullie wel.
Geplaatst: 24 juni24 Jun Zag ik pas niet ergens een overzicht van leveranciers van biologische planten? Was dat hier op het forum of elders? Wie weet wat ik bedoel?
Geplaatst: 24 juni24 Jun Ook een kwekerij/tuincentrum die alles op ieder moment heeft zou ik wel willen…steeds als ik denk dan ga ik bv maar naar intratuin dan heb ik in een keer alles… blijkt zelden te lukken… ik heb geen rijbewijs dus mijn lief die niks met tuin of plantjes heeft…😅 afijn jullie snappen het vast ….😊Dus dan is voorzaaien ook gewoon handig…😊Als ik jouw buuf was Jodo dan deed ik het voor jou… maar ja…..😏🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 24 juni24 Jun Bij onze Welkoop verkopen ze een groot aantal verschillende soorten bio plantjes.Ze krijgen bijna elke week wel weer nieuwe soorten binnen.
Geplaatst: 24 juni24 Jun Auteur Ja @Rookie , ik ga toch eens bij Welkoop kijken, want ze hebben daar nog meer dingen waar ik plezier van kan hebben.Heel lief van je @Vrouwholle , en ik zie je er nog voor aan ook, maar misschien maar goed dat ik het me gewoon even goed eigen moet maken. Zodat het sneller gaat. Ik vind ook voorzaaien als je weinig ruimte hebt veel leuker. En ik kijk ook uit naar leuke saladesoorten en zo. 🤗 Dus aan de slag! 27 juni27 Jun aangepast door CJodokus
Geplaatst: 24 juni24 Jun 6 minuten geleden, CJodokus zei:Ik vind ook voorzaaien als je weinig ruimte hebt veel leuker.Let wel: van voorzaaien ontstaat sowieso te weinig ruimte 😉. Mensen, waaronder ikzelf, bouwen hele stellages om extra vensterbank-ruimte te creëren. Maar ook dat is weer leuk. Vooral als je vensterbanken weer een beetje leeg zijn.
Geplaatst: 24 juni24 Jun Voor mezelf, ik zaai ook liever voor. Dan heb je meer keuze maar het kost wel iets meer ruimte en tijd en vergt planning. Zelfde met fruit. Als je kunt stekken of enten, dan heb je meer keuze. Vijgen bijvoorbeeld, daar kun je stekhout van veel verschillende rassen kopen terwijl er niet zo veel rassen in de winkel staan. Of appels en peren, van liefhebbers kun je speciale rassen bemachtigen die je niet vaak ziet. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 24 juni24 Jun 16 uren geleden, acpronk zei:woont in De MoestuinMooie plek toch!En ontopic: op deze webiste https://biotuinwijzer.nl vind je hier https://biotuinwijzer.nl/overzicht/ allerlei bio-tuinwinkels. Wie weet is er ook iets in de buurt te vinden.En Boskoop is inderdaad een aanrader, zoveel verschillende dingen heel dicht bij elkaar. Ik kwam er regelmatig (mijn ouders woonden daar jaren). En over het algemeen ook een heel stuk goedkoper dan dicht bij huis (in mijn geval het midden van het land). A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 24 juni24 Jun Auteur 4 uren geleden, Dahli zei: 4 uren geleden, CJodokus zei:Ik vind ook voorzaaien als je weinig ruimte hebt veel leuker.@Dahli , ik bedoel eigenlijk: als je weinig ruimte in je moestuin hebt. Dan levert voorzaaien meer op per m2.Maar inderdaad, in huis of kas neemt het ruimte in. En ik kan natuurlijk ook geen teveel gekweekte plantjes weggooien, en als ik er niemand voor heb dan komt dat weer in een potje…..Dus ja, op die manier neemt het meer ruimte in. 🙄
Geplaatst: 26 juni26 Jun Op 24-6-2025 om 17:05, CJodokus zei:En ik kan natuurlijk ook geen teveel gekweekte plantjes weggooien,Dat is een heel algemene aandoening onder moestuinvolk, hoor, niet alleen bij kabouters 😉
Geplaatst: 27 juni27 Jun Auteur Dank je @grote zomer . Ik heb wat tegen Intratuin, omdat ze zo lang doorgaan met dingen verkopen waarvan we allang weten dat ze slecht zijn. En omdat ze zo weinig aanbieden om ons de goede richting op te helpen.Ik heb het over Roundup en andere heftige bestrijdingsmiddelen, veen in aarde en compost, zwarte plastic potjes en zo. Ik denk dat ze best wat meer hadden kunnen doen voor het milieu, zonder daar zelf erg op achteruit te gaan. Bij mij was het klaar toen ik las dat ze “bijenplanten” verkochten die stijf stonden van de bestrijdingsmiddelen. 😡 . Bijenbestrijdingsplanten dus. Denkt de goedwillende Nederlander goed te doen voor de bij 🐝……Ik moet hier oppassen. Nou weet ik opeens niet meer zeker of dat echt wel Intratuin was, dat laatste verhaal. Zo heb ik het onthouden en ik weet het háást wel zeker, maar niet helemaal.Maar goed, dat alles bij elkaar is wel de reden waarom ik liever meteen naar een bio winkel of leverancier ga.Mooi, geef jij heel aardig een tip, krijg je zo’n verhaal over je uitgestort😉.Maar ik ga je tip wel gebruiken hoor, en in noodgevallen toch sóms over mijn wroeging heenstappen.Ik heb gister gelukkig nog wat plantjes kunnen kopen bij een bio winkel. En verder ga ik me wat meer toeleggen op voorzaaien.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.