Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Terra-preta


kustlijn

Aanbevolen berichten

Mijn verloofde en ik hebben besloten een proef te doen met Terra-preta.

Terra-preta is het Portugees voor "zwarte aarde".

Een procedé waarin koolstof met humus een reactie aangaat.

Dit procedé werdt door de indianen van het Amazone gebied gebruikt om vruchtbare akkers te te creëren in het verbazingwekkende onvruchtbare Amazonebodem.

De grond in het Amazone gebied bestaat hoofdzakelijk uit zandgrond waar de voedingsstoffen snel uitspoelen.

 

Door nu mengels van fecaliën, akkerafval, en houtskool te mengen en deze in potten te laten rotten, ontstond er een zeer vruchtbaar mengsel.

Deze werdt of door de aarde verwerkt, of gewoon over de aarde uitgestort.

Hierover bestaat onenigheid.

 

Overigens werden deze Terra-preta velden door de Nederlandse wetenschapper Wim

Sombroek in 1950 ontdekt.

 

Momenteel is er veel onderzoek hier in Duitsland gaande over deze "black earth".

Er zijn grote verbeteringen aangetoond in vruchtbaarheid en vochtopslag van de akkergronden.

Men heeft uiteraard wel de samenstelling aangepast aan de Europese omstandigheden.

 

Prof. Bruno Glaser, Terra-preta expert zegt hier over:„Bei der Mischung von Kohle und Kompost im Freiland kommt es auf das

Mischungsverhältnis an. Wir mischen hier zwei Teile Kompost und einen

Teil Biokohle. Und das Ausgangsmaterial für den Kompost muss natürlich

auch nährstoffreich sein. Pferdemist oder stickstoffreiche Abfälle

sind besser als holzige oder Strohabfälle.“

 

De biokoolstof, men neme hiervoor bijvoorbeeld fijngemaakte houtkool voor, moet eerst door de compost chemisch geactiveerd worden.

 

"Sie muss durch Kompost chemisch aktiviert werden. Dann kann sie aufgrund ihrer porösen Struktur das Wasser wie ein Schwamm speichern. Außerdem sorgen Milliarden von Kompostmikroben dafür, dass die Kohle im Boden viele Nährstoffe halten kann und der Humusanteil stabil bleibt. Dauerhumus entsteht. Fruchtbare ´Terra preta". Aldus Prof. Bruno Glaser.

 

We willen nu in verschillende bakken gaan experimenteren, door wel of geen Terra preta te gebruiken.

Eens kijken of we significante verschillen kunnen meten.

 

Heeft èèn der uwe ervaring met deze "zwarte aarde"?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...
Een procedé waarin koolstof met humus een reactie aangaat.

Dit procedé werdt door de indianen van het Amazone gebied gebruikt om vruchtbare akkers te te creëren in het verbazingwekkende onvruchtbare Amazonebodem.

 

De houtskool fungeert als een spons.Er is sprake van een uiterst langzaam rottningsproces.

Vermoedelijk is het zo dat indianen dezelfde methoden gebruikte die nu gebruikt worden,afbranden van bos ,maar de indianen dekte het vuur af met zand waardoor het stikte en zo onstond er houtskool.

de niet al te vruchtbare grond daar werd zo vruchtbaar.

Neem een zak houtskool,stamp het fijn,tot blokjes van ca 1 cm3,leg de inhoud in een emmer met water en voedingsstoffen(macro en micro elementen in de juiste verhouding)na een dag of twee is de houtskool verzadigd,meng deze door de grond(om uitdrogen te voorkomen) en het effect is na zeer korte tijd zichtbaar.

De grond is dus niet vruchtbaar geworden ,de houtskool houdt de voedingsstoffen beter vast en geeft deze langzaam af.

Zelfde als bij slow release mestkorrels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier vorig jaar ergens wat over gelezen en zit ook te denken over een experiment.

 

Ik vraag me alleen af of gewone houtskool wel zo'n goed idee is. Ik weet namelijk niet wat ze er allemaal nog bij doen voordat het in de zak gaat. Brikets zijn zowiezo uit den boze door het bindmiddel.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de DHZ ers: zelf houtskool maken:

 

Droge takken zoeken (minimaal 6 cm doorsnee + kleintjes om vuurtje te starten)

vuurtje maken (op een plek waar dat mag) , ff goed laten laaien,

 

ondertussen vlakbij kuil graven en onbrandbaar deksel zoeken dat bovenkant kuil afdekken kan ...(metalen plaat is beste)

 

met zand schop de boel in kuil werken, deksel erop en de randen bedekken met aarde die je net uit die kuil hebt gegraven. Door de hitte smeult het hout door en door en de dag erna heb je houtskool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

En kustlijn, hoe is de uitslag van je test?

 

Deze test is in Sieben Linden een ecodorp ook gedaan.

 

Ze hadden 2 testbedden, met als enige verschil Terra Preta. Daar werden komkommers op gezet. Het was een goede zomer met zon en regen en de planten stonden er in beide bedden goed bij en gaven mooie vruchten, geen verschil zichtbaar. Daarna schrijft hij dit:

 

"Autum had come. After the harvest the leaves withered and were removed. The naked

sand appeared again exactly as in the spring. Somewhat disappointed and resignated a

cut was made with the spade. The left bed revealed yellow sand. The right bed also

revealed its sand; although greyed from the charcole. But in the sand was something

new. It was all over crisscrossed with thin threads of fungus; giving the impression of

the moist forrest soil. Surposedly this were the first signs of humus formation."

 

Dit was de verwachting: "Charcole should equalize nutients and water in the soil and thereby prevent

dehydration and washout".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja die test.

Begonnen ben ik er wel mee, maar de uitkomst weet ik niet.

Wij zijn later dat jaar verhuisd*, en Terra Preta is juist in de jaren na de aanmaak interessant, omdat je het niet zou behoeven te bemesten.

Het onttrekt zelf de voedingsstoffen o.a. uit de lucht, en houd dat vast.

Dit zou onder andere gebeuren door de aktieve koolstof.

 

De aarde die ik had aagemaakt was in dat jaar productief, maar ik kan (nog) niet zeggen dat het significant beter was.

De test zal ik hier zeker gaan herhalen, echter heb ik op dit moment andere prioriteiten.

 

 

*De reden dat wij verhuisd zijn : alte-gartnerei-gekauft-t3006.html

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...