Persica († december 2016) Geplaatst: 2 mei 2015 Geplaatst: 2 mei 2015 Dennis mijn complimenten ! Geweldig Quote
Bubbels Geplaatst: 2 mei 2015 Geplaatst: 2 mei 2015 Geweldig gedaan dennis! Geeft me goed hoop dat het mij ook een keer gaat lukken. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Bit Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Ja héél leuk. Allemaal toch goed gegaan. Beetje geluk, beetje véél goede zorgen en liefde, interesse en toewijding en dan is dit het resultaat. Helemaal goed.Ding nu in pot willen houden wordt wel lastiger en lastiger. Overweeg je hem nu wel in de tuin te zetten ? Quote
RobO Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 En toen kwam de roos na 3 jaar terug op z'n normale uiterlijk; een mooie rechte snijroos zijn super! mij was verteld dat je zonder kas geen lange snijrozen kon kweken maar het kan dus wel! Quote
dennislp Geplaatst: 16 mei 2015 Auteur Geplaatst: 16 mei 2015 Dank voor de complimentjes Aftellen is begonnen Ben ontzettend benieuwd. De knoppen waren vorig jaar flink kleiner. @Rob0, een lange rechte snijroos blijkt inderdaad zonder kas goed te lukken. Echter is het me wel opgevallen dat het blad vrij slecht tegen harde wind kan, vergeleken met struikrozen. Maar als je in pot kweekt is dat geen enkel probleem: bij harde wind kan je de pot gewoon even beschut (bijv. binnen/schuur) wegzetten @Bit, deze gaat voorlopig nog niet de tuin in Het is de bedoeling om dit jaar 4 á 6 stekken te nemen van deze 'moederplant'. Zodra die stekken aangeslagen zijn nadert het project weer een nieuwe fase; kijken hoe deze onbekende soort op zaken als vorst reageert. Dus wat betreft denk ik dat deze nog 1 á 2 jaar in pot zal blijven, wil namelijk geen enkel risico nemen. Probeer wel in de pot o.a. een goed bodemleven te stimuleren, zodat hij wat dat betreft geen nadelen zal ondervinden. Nu staat hij in een 14 liter pot, waar hij denk ik sowieso dit jaar het nog wel mee red, hoop ik. Een grotere diepe pot vinden zal lastig zijn denk ik. Maar in ieder geval zie ik de plant nu zo goed als elke dag, dus zodra hij achteruitgang toont zit ik d'r bovenop Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Roseapple Geplaatst: 17 mei 2015 Geplaatst: 17 mei 2015 Ik heb met plezier je 'avontuur' gelezen. Wat een mooie roos is dat geworden! Quote
dennislp Geplaatst: 27 september 2016 Auteur Geplaatst: 27 september 2016 Ondertussen is het alweer 4 jaar geleden dat dit project begon, wat gaat de tijd hard! De stek/plant doet het onwijs goed. Vorig jaar bloeide de rozenstek/plant maar één keer met zo'n drie bloemen. Dit jaar heeft hij al twee keer gebloeid en er komt nog een derde bloei aan, ik gok in totaal op 15 á 20 rozen. Of dat komt doordat de plant nu 'volwassen' is, weet ik niet. Ik heb hem de laatste maanden ook véél (organische/biologische) plantenvoeding gegeven (gewoon van de Action), dat zou ook wel eens een groots effect gehad kunnen hebben. Volgende uitdagingen: de plant snoeien & stekken. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
hansm Geplaatst: 30 november 2017 Geplaatst: 30 november 2017 Wonderlijk ik heb bewijs nu gezien ik geloof nooit in rozen stekken, de rozen die ik heb zijn ge ent, vanochtendPaar takken in de grond gestopt.Maar nu vraag ik mij af of de rozen doe niet ge ent zijn alleen stekbaar zijn, ik kan ,me zo voorstellen dat een rambler misschien niet op onderstam hoeft omdat ze supergroei krachtig zijn en daardoor te stekken.Weet iemand hier iets over. Quote Players only love you when they're playing.
Bit Geplaatst: 1 december 2017 Geplaatst: 1 december 2017 Jawel. Eigenlijk vrijwel álle rozen zijn te stekken. Het hangt er soms vanaf of het wel een succes kan worden.Waar hangt dat vanaf ? Rozen kunnen een heel diverse herkomst hebben. Dan bedoel ik vér terug naar hun oorspronkelijke herkomst, dus op diverse plekken van de wereld; hun wilde herkomst. Winterhardheid, groeiwijze, bloemvorm, kleur, geur, maat etc.Een roos, oorspronkelijk uit Iran, heeft hier zomaar gepoot een probleem.Veel van onze huidige rozen hebben hun voorouders in China. Daar is eeuwen lang aan gekruist en geselecteerd om de roos te bekomen die je nu ziet. Sommige zijn van zichzelf heel zwak kwa groei bv, of kwa ziektebestendiheid.Rozen zetten ze op onderstam om de groeikracht te regelen ( verhogen of verkleinen ) en voor ziektes, winterhardheid etc. Veel rozen worden trouwens tegenwoordig ook helemaal niet meer op onderstam gezet ( weefselkweek ), bepaalde soortjes zijn daar geschikt voor. Je kan het altijd proberen. Soms valt dus het resultaat tegen, omdat de roos bv nauwelijks wil groeien, soms wordt het een lelijke giga grote struik zonder veel bloemen. Meestal zie je nauwelijks verschil.Vroeger heel veel rozen gestekt, nu nog maar af en toe. Ik zweer bij de simpelste manier : winterstekken. Quote
hansm Geplaatst: 1 december 2017 Geplaatst: 1 december 2017 Bedankt, ja ik denk ook maar gewoon proberen kost niks en weinig moeite dus waarom ook niet.Speciaal david austin witte rozen hebben mijn belangstelling, dat lijken ,ij niet bijzonder sterke rassendus ben benieuwd. Quote Players only love you when they're playing.
Bit Geplaatst: 1 december 2017 Geplaatst: 1 december 2017 Jawel. Dat zijn redelijk sterke rozen hoor, op een paar na, eigenlijk álle D.A. rozen zijn goed te stekken. ( zelf doe ik dat ook ) Quote
hansm Geplaatst: 1 december 2017 Geplaatst: 1 december 2017 Extra leuk, ik heb nog geen ervaring met de rozen van DA, zelfs op onderstam leken zij me moeilijk. Quote Players only love you when they're playing.
Moestuintjie Geplaatst: 12 juni 2018 Geplaatst: 12 juni 2018 Hoihoi! ik sluit mij even aan bij dit topic, ik heb een vraagje. vorige week heb ik een roos van bloemist in stekpoeder gedoopt. en in een potje gevuld met potgrond. nu begint deze roos weer uit te lopen wat moet ik nu doen? de uitlopers er af snoeien of door laten gaan. want vorige keer toen ik de uitlopers niet eraf snoeide gingen uiteindelijk mijn rozen dood en ze hadden ook nog geen wortels. ps andere tips over rozen stekken ook welkom! bij voorbaat dank! ik hoor graag van jullie!groetjes Quote
Bit Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Zelf vind ik dit wel een lastig moment in het seizoen om rozen te stekken, maar wie weet. Belangrijk: voldoende vochtig houden, maar niet te nat, uit de zon, uit de wind. Mag pas ( eerst een beetje, later wat meer ) de zon in, als de roos echt goed aan de groei is en er dus wortels verschijnen onder de pot. Dit is het kritische moment ook. De roos loopt nu uit met wat nieuw blad, op de krachten die de tak zelf heeft. Hij maakt eerst wat blad en daarna pas de wortels. Dat is echt lastig, vandaar dus wat hierboven staat. Vergelijk het met een roos op de vaas; bij voldoende vocht blijft hij leven, gaat niet dood, maar heeft nog geen wortels.Ook belangrijk: wel in het licht houden. die blaadjes moeten het werk doen nu, in het donker doen ze niks. Er zijn mensen die er een ruim zakje overheen doen, om de verdamping tegen te gaan. Dat kan, maar geeft ook gevaar op teveel vocht en rot. Duurt een paar weken, de roos met rust laten, niet laten uitdrogen en wachten tot er wortels onder het potje uit komen, dan is je poging gelukt.De komende winter de roos beschut buiten houden en bij een echte vorstperiode van overdag ook vorst, dan in de garage ofzo: koel houden. Mag wel vorst hebben, maar niet te veel zijn 1e winter. Quote
Moestuintjie Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Super bedankr voor je reactie! ik heb de roos in mijn kas staan met een flesje eroverheen welke aan de bovenkant open is staan. dus eigenlijk kan ik hem het beste tegen een beschutte zuidmuur of in de kelder zetten? en wat moet ik nu doen met de jonge uitlopers(bladeren) deze het beste er af halen of lekker laten zitten en doorgroeien, want als ik ze nu laat doorgroeien dan is er de kans dat de bladeren/zijtakjes tegen het flesje aangroeien. moet ik deze dan verwijderen en er een zakje overheen trekken? ik ben echt een leek op gebied van rozen stekken. vorig jaar met mijn gele theeroos en een aantal witte rozen, geprobeerd overigens wel zonder stekpoeder, deze liepen ook uit en toen gingen ze opeens dood, bladeren vielen af etc. en dees had ik dan in een schuur staan waar ze wel ochtendzon en de hele dag licht hadden. Groetjes Quote
Bit Geplaatst: 14 juni 2018 Geplaatst: 14 juni 2018 Ik snap je vraag niet eigenlijk, want in de zon dus vooral niet. Dus nee, juist niet tegen een zuidmuur. Ook noet in de kelder. Vol in het licht zetten, zonder zon dus. Beschut tegen de wind. Die open fles is prima, die zou ik er dan misschien nu af halen als de plant echt al verder groeit. Niks snoeien of weghalen nee. De plant heeft al het blad nodig wat het maar heeft. Is het in jouw kasje niet veels te warm denk je ? Je hebt toch wel een schaduwplekje ( zonder zon ) waar het wel licht is ? Maar goed, wat ik hierboven al beschreven heb dus. Laat je het over een maandje nog weten met een foto hoe het gaat ? Quote
Moestuintjie Geplaatst: 14 juni 2018 Geplaatst: 14 juni 2018 Super bedankt voor je reactie!ik snapte het eerst even niet. maar nu is het helder. bedankt! over een maandje zal ik hier nog even een fototje posten. dus niet snoeien niks. gewoon voldoende wster zodat de grond niet uitdroogt en een beschutte plek. Thanks! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.