Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Grootste biologische plantenkweker voor groente stopt

Featured Replies

Geplaatst:

Nieuws van vandaag. Zou dat ook impact hebben op onze zaden? De biologische groentes in de supermarkten zijn al peperduur, die worden nog duurder.

No image preview

Grootste biologische plantenkweker voor groente stopt, al...

In de sector wordt met zorg gereageerd op het onverwacht stoppen van de plantenkweker. Het is onduidelijk wat de reden is.
Geplaatst:

Hoop niet dat het duurder wordt, maar er zullen wel wat kwekers last van gaan hebben.

Per mail antwoordde een medewerker toen dat er "geen sprake is" van een faillissement, maar zegt ook te hopen "dat er zo snel mogelijk een faillissement volgt". Er zou nog geen sociaal plan zijn voor de medewerkers.

Dus is nog net niet failiet.

Mijn ervaring is, als ze nog niet failiet zijn maar wel snel worden. Dat zo'n actie met stopzetten van leveringen ervoor zorgt dat het in de publiciteit komt. Dan heb je nog kans dat er investeerders komen of iemand die het kan gaan overnemen voordat het failiet gaat.

Geplaatst:
  • Auteur
4 minuten geleden, rorror zei:

dat er investeerders komen

Personeelskosten te duur stond er ook. Ik ben benieuwd. Misschien heb je gelijk, dat het gelijk een promotiestunt is.

Geplaatst:

Ik denk dat de kans groter is dat er eerst faillissement wordt uitgesproken en dat er (hopelijk) een doorstart kan worden gemaakt. Met een marktaandeel van 80% zal daar best interesse in zijn. Nadat er gesneden is. Dat is over het algemeen lucratiever dan voor faillissement overnemen. Sowieso een heel trieste zaak, voor de ondernemers én hun personeel.

Geplaatst:
  • Auteur
2 minuten geleden, Dahli zei:

voor de ondernemers én hun personeel.

Soms wordt het personeel meegenomen, dat is dan maar te hopen.

Geplaatst:

Daar zijn ze meestal héél selectief in. Maar goed, mogelijk dat een vakbond hier nog iets in kan betekenen.

Geplaatst:

Ik ken Jongerius alleen als leverancier aan de glastuinbouw. Ik zie in het artikel niet of ze ook leveren aan andersoortige bedrijven.

Geplaatst:

Ik begreep ook de bio planten in persblokjes die je als particulier kan kopen bij tuincentra en nog veel meer.

Het komt nu ineens groot in het nieuws maar dit is 31 oktober al bekend gemaakt:
https://www.ekoland.nl/artikel/1391206-bedrijfsactiviteiten-plantenkwekerij-jongerius-per-1-november-gestopt/

Achter de schermen zijn al meerdere reddingsacties bezig maak ik op uit dit nieuwsbericht van 5 en 7 november:
https://www.ekoland.nl/artikel/1393611-plantenkwekers-bundelen-krachten-om-klanten-plotseling-gestopte-jongerius-te-helpen/

https://www.ekoland.nl/artikel/1394671-to-big-to-fail-het-stoppen-van-jongerius-is-echt-alarmfase-1/

aangepast door loes

Geplaatst:

Oei slecht nieuws. Hopelijk komen er goede oplossingen.

Geplaatst:

De groentenplantjes op de markt in Utrecht kwamen altijd van Jongerius, dus werden ook verkocht aan particulieren. Stonden altijd van die grote trays met hun naam erop en verkoper heeft een keer verteld dat zij ze kopen in Houten. Ben benieuwd komend seizoen.

Geplaatst:
No image preview

Inboedel van plantenkweker Jongerius vrijdag gedwongen on...

Bedrijfsauto's, machines, opkweekpotten en ook de voorraad bamboestokken. Een groot deel van de inboedel van plantenkweker Jongerius BV in Houten gaat vrijdag gedwongen onder de hamer. Onlangs stopte

Lijkt erop dat ze failliet zijn of anders wel binnenkort.

(Bijna?) Alles gaat vrijdag weg.

Geplaatst:
  • Auteur

Tja, erg dit. Ga maar op zoek weer naar zo'n bedrijf.

Geplaatst:

Volgens het AD van gisteren is in een brief aan leveranciers waarbij het stoppen is aangekondigd, uitdrukkelijk aangegeven dat er geen sprake zou zijn van een faillissement. Het staat ook nog niet in het faillissementsregister.

Wat ik het ergste vind, is dat het personeel geen idee heeft waar het aan toe is. Verschrikkelijk dat zij niet worden geïnformeerd. Echt heel erg.

Ook de vakbond is niet geïnformeerd, terwijl dat in geval van stopzetting wel moet.

Geplaatst:
  • Auteur

Het blijft maar een duistere zaak. Voor het personeel het ergste. Die gaan intussen ander werk zoeken en trouwens voor zo'n baas wil je toch niet meer werken als hij gewoon de deuren sluit, ook al is het tijdelijk? Openheid naar je werknemers is het belangrijkst. Ik heb ook faillissementen meegemaakt, dan kun je je erop voorbereiden.

Geplaatst:

Afschuwelijk voor het personeel! Ik hoop dat het bedrijf een doorstart kan/zal maken met nieuw bestuur. Maar ik vrees. Niettemin is dit niet alleen voor het personeel een enorme slag. De off-spin is niet te overzien. Met name de (kleine) kwekers en natuurwinkels maar ook een belangrijk deel van de rest van het MKB zal hierdoor getroffen worden. Maar ook wij als consumenten. Als er zo’n enorm gat valt in een branche, is het resultaat én schaarste én (veel) hogere prijzen. Ons eigen ‘bio’ dat we zelf kweken wordt instant belangrijker als je hecht aan schoon eten, omdat het maar de vraag zal zijn of en hoeveel biologisch eten er in de winkels beschikbaar zal komen. Wij kopen zelf veel bij de Landwinkel en de natuurwinkel. De landwinkel overleeft het wel, die haalt toch al heel veel uit eigen kweek. Maar de natuurwinkel? Veel te klein om gezond te kunnen concurreren met de Lidl (die met bio stunt) te kunnen concurreren. Nu al hoge gun-factor. De vraag is wat daarvan overblijft als er steeds dingen níet zijn.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Diep triest. Ik hoop toch op een wonder...

Geplaatst:
  • Auteur

In en intriest. Er spelen ook andere zaken waarop de eigenaar misschien achterloopt in zijn administratie. En het grote deel van het personeel wat ik las wil toch blijven, ook al omdat zij de kennis in huis hebben, maar niet weten wat exact de reden is dat de deuren gesloten worden.

Ik hoop het beste voor hen.

aangepast door Petrasmoestuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.