Erny Posted July 9, 2012 Posted July 9, 2012 INGELEGDE RODE BIETEN(Uit: Inmaken van Hans Gerlach - ISBN: 9789044712247) Bereiding: 1,5 uurRusttijd: 4 wekenHoudbaarheid: 12 maanden Ingredienten:(voor 2 glazen potten van ½ liter met schroefdeksel) 750 g kleine rode bieten 100 g ui1 aromatische appel2 onbespoten sinaasappelsap200 ml rode wijn azijn20 g zout1 el suiker 1 tl peperkorrels1 tl pimentkorrels of 2 kruidnagels¼ kaneelstokje1 laurierblaadje 1.Verwarm de oven voor op 180 gr Celsius (hete luchtoven op 160 gr). Was de rode bieten zorgvuldig, snijd wortels en steeltjes tot op 2 cm af en wikkel elke biet apart in aluminiumfolie. Laat ze op een bakplaat in de oven in 45-60 minuten zacht en gaar worden. Voel met een rolladepen (of sateprikker) of ze gaar zijn. 2.Pel de uien en snijd ze in ringen. Was de appel, snijd hem in vier stukken, maak hem schoon en snijd hem dan in plakken. 3.Schil de grote rode bieten en snijd ze in plakken, leg ze afwisselend met de kleinere, ongeschilde bieten, de appel en de uit in de gesteriliseerde glazen potten. Was de sinaasappels, schil de helft dun (om schilletjes toe te voegen????), pers ze uit en vul dit sap met water aan tot 400 ml. Breng aan de kook met azijn, zout, suiker en specerijen.Vul de glazen tot de rand met de kokend hete vloeistof en sluit ze onmiddellijk. Laat 4 weken lang op een koele en donkere plaats trekken. Variant:Respecteer altijd de verhoudingen tussen de suiker, het zout, de azijn en het water zoals in de recepten beschreven, omdat anders de houdbaarheid zou kunnen veranderen. U kunt echter wel experimenteren met de keuze van de kruiden en specerijen. Gebruikelijk zijn bijvoorbeeld: Dille, daragon, munt, rozemarijn, bonenkruid, mosterdzaad, koriander, komijn, piment, venkelzaadjes peper en ook mierikswortel en gember. Quote
meekje Posted July 9, 2012 Posted July 9, 2012 lijkt me erg lekker...heb nog bieten zat dus Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
appelvrouw Posted July 9, 2012 Posted July 9, 2012 Lekker! vandaag heb ik ruim 1 kilo bieten ingemaakt, en ik had 3 potten van een halve liter. Dit zou dus 2 potten kunnen geven. Ik kreeg de tip de bieten e.d. nog even 1 minuut mee te verwarmen in het sap, dat zou het vacuüm positief beïnvloeden.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Posted July 9, 2012 Author Posted July 9, 2012 Goeie tip Nu ik het nalees is me in het recept het gedeelte met de sinaasappels wel wat onduidelijk... Je moet de helft dun schillen... waarom?? Vandaar ook het stukje tussen haakjes...Want kan nergens in het recept terugvinden wat er dan met die dungeschilde sinaasappelschillen moet gebeuren... Quote
Recommended Posts