Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Teeltwedstrijd 2026.. Sperzieboon Purple Queen

Featured Replies

Geplaatst:

Ze zijn wel donkerder groen dan gewone groene sperziebonen. Dus toch nog fraai voor in een potje denk ik.

Ik doe ook graag mee. Eens kijken hoe deze zijn. Blauhilde zet ik al elk jaar, andere paarse bonen zijn zeker welkom.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
Just now, hazeltje said:

Blauhilde zet ik al elk jaar

Ook zo tevreden van @hazeltje ?

De bloemen worden hier druk bezocht door hommels en solitaire bijen,en mijn vrouw vind het ook geweldig dat dit ras geen draden heeft,dus je hoeft ze niet te plukken voor de jonge peul,maar je kan echt wachten tot er een volle boon inzit.

'Best of both worlds',lekkere peul én lekkere boon,zónder ellende.👍

Geplaatst:

Ik heb ze ook voor het eerst dit jaar, de Blauhilde @Bernaar en ik heb nog een andere paarse stokboon. Dit jaar dus ook veel paars. (gelukkig zit ik niet in de politiek).

Geplaatst:
5 minutes ago, Petrasmoestuin said:

Ik heb ze ook voor het eerst dit jaar, de Blauhilde

Oh,leuk om te lezen @Petrasmoestuin !👍

En ik wil niet te nieuwsgierig overkomen,maar hoe en waar ben jij bij deze boon uitgekomen?

Ik heb ze online gevonden doordat ik geen zijdraden wil én doordat dat ras best wel 't een en ander verdraagt,ik was niet specifiek op zoek naar de paarse groeikleur.

Geplaatst:
7 uren geleden, Bernaar zei:

hoe en waar ben jij bij deze boon uitgekomen

Via dit forum gelezen toen besteld.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

De Ik heb vorig jaar ook de blauhilde gehad die beviel goed, ga ik dit jaar weer zetten. Goeie oogst van gehad. Heerlijke boon ook. Ik heb niet zoveel ruimte om ook met de wedstrijd mee te doen helaas.

aangepast door Moestuinpassie

Geplaatst:

De Blauhilde had ik vorig jaar ook. Was ik erg tevreden over.

Ik doe graag mee met de wedstrijd. Een paarse stamboon erbij dit jaar lijkt me perfect.

Geplaatst:

Ik doe ook graag weer mee, aangemoedigd door vrouwlief….

Daar waar ik zelf geen liefhebber van bonen ben (camoufleer ze al van jongs af aan met appelmoes) is vrouwlief er dol op en dus hebben we er jaarlijks divers soorten stam en stok staan. De eerder genoemde Blauhilde is ook bij ons een vaste klant.

Ik ben benieuwd naar de wedstrijdcriteria en welk digitaal meetgereedschap ik moet aanschaffen om voor de overwinning mee te kunnen strijden 😅

Geplaatst:
  • Auteur
18 hours ago, Bernaar said:

Dus voor mij alleen maar stokbonen....😉

Kan ook in een hoge pot

Geplaatst:
2 uren geleden, Lia56 zei:

Kan ook in een hoge pot

@Bernaar En dan op de regenton. Zo kweekte ik de golden eggs. Geen één keer hoeven bukken 😉.

Geplaatst:

Hoeveel zaden krijgen we?

Geplaatst:

Wat een kleurtje! Ik doe mee 😃

Screenshot_20260103_201437_Chrome.jpg

Geplaatst:

ach.... bij nader inzien moet ik gewoon meedoen 🤣 gooi ze wel ergens in een pot. Want anders mis ik de superleuke verpakking 🤩

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:
5 hours ago, Lia56 said:

Kan ook in een hoge pot

Klopt,en dat doe ik al voor verschillende planten.zoals sommige struiktomaten en ui-achtigen.

Maar dit jaar voor de 1ste keer geprobeerd met een paar Blauhilde's in m'n tuinkas,omdat ik wat voorsprong wilde,en dat werd geen succes.

De planten buiten droegen meer vrucht én bleven langer dragen.

Op de foto kan je zien dat m'n pompoenen en tomaten al veel hoger stonden dan m'n bonen begin juli.

De kleinste bonenpot was 7.5 l,alle andere 10l of meer,dat zou normaal toch plaats genoeg moeten zijn voor 5 boontjes....

Daarom heb ik eigenlijk niet veel vertrouwen meer in bonen planten in potten,want die kan je,zoals bijv. bij tomaten,geen meststof 'bijvoeren' om de beperking van een pot op te vangen.

Dit terzijde,het verrast me hoeveel leden Blauhilde kennen én telen,had ik niet verwacht.😉

serre.jpg

Geplaatst:

Ik heb Blauhilde bijna elk jaar. Hoort bij mij samen met Neckargold en Neckarköningin tot het Wagneriaanse opera trio van de spekbonen.

Maar Purple queen is een stamboon, dus die heeft het in potten wat gemakkelijker.

Ik doe niet mee, trouwens. Ik heb dit jaar nog wat andere stambonen.

Ik ga wel weer juichen langs de zijlijn 👏👍

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Zet mij ook maar op de lijst.

Ik doe graag weer mee. Een paar stokken extra zetten, dan draaien ze mee in de verzorging van de spekstokbonen.

Wel wat extra tegen praten, daar groeien ze beter van.

Geplaatst:
1 uur geleden, Veldjesgraaf zei:

Zet mij ook maar op de lijst.

Ik doe graag weer mee. Een paar stokken extra zetten,

Voor stam bonen? 😇😂

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Klein stokje of dergelijks erbij is vaak wel fijn @Kruidenvrouwtje Ook stambonen gaan erbij liggen na een flinke regenbui of als ze veel dragen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
5 uren geleden, Kruidenvrouwtje zei:

Voor stam bonen? 😇😂

Oh, ik was zo maar vanuit gegaan dat het om stokbonen ging. Maar stamboontjes is ook prima. Daar is altijd wel ruimte voor te vinden.

Geplaatst:
Op 2-1-2026 om 22:28, Bernaar zei:

Dus voor mij alleen maar stokbonen....😉

Zelfs nist een páár wedstrijdboontjes?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik lees hier over bonen in potten. Dat heb ik echt serieus nooit bedacht als optie. Hm. Dat schept mogelijkheden. Ook om raszuiver zaad te oogsten. Ik zou de pot op onze campingplek kunnen zetten, daar is veel zon en zijn zeker geen andere bonen waar ze mee kunnen kruisen….

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
19 uren geleden, Bernaar zei:

geen meststof 'bijvoeren'

Vloeibaar is mogelijk. En geef jij ze tussendoor dan voeding? Doe ik niet. Voordat ik bonen zet doe ik wat in de bak/pot. Ik ga 18 en 25 liter bakken kopen i.p.v. de stoffen zakken (ellende dingen, worden helemaal groen en ga maar krabben).

Geplaatst:

Ik geef bonen eigenlijk geen meststoffen @Petrasmoestuin .

Bij degene die ik dit jaar in potten gezet had,werd ongeveer 10% compost gemengd met gewone tuingrond.

Degene in volle grond krijgen nooit iets,ik gooi in 't najaar wat afgevallen bladeren op de plaatsen waar ik ze in mei wil planten,laat de winter erover komen om te verteren en daar moeten ze 't mee doen.

aangepast door Bernaar

Geplaatst:

Oh ik dacht gelezen te hebben dat je daarom niet in potten teelt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.