Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Veel koolsoorten voor gezaaid, ook snijbiet, bieten, andijvie, tatsoi en kapucijners! Alles staat in de kas dus kn rustig aan kiemen….

Geplaatst:

Goed bezig. @jootje !👍

Doe je met de snijbiet ook aan weeuwenteelt,of maak je je kas leeg in het najaar?

Geplaatst:

Oude zaden in een bakje gelegd om een kiemtest te doen.

Geplaatst:

Bernaar, nee geen weeuwenteelt gedaan. Misschien komende winter eens kijken…

Geplaatst:

Tijd voor een kiemtest, van zeekraalzaad eigen oogst. Dat viel niet tegen: kieming in 2 x 24 uur.

20260301_Zeekraal_Kiemtest.jpg

Vorig jaar had ik 1,3 kilo opbrengst. Dit jaar (3x meer teeltoppervlak) wellicht bijna 4 kilo?

Maar dat duurt nog even, de echte zaai is ingepland midden april.

Meer info over de 2026-teelt: https://www.moestuinforum.nl/topic/17374-zeekraal-in-de-moestuin-een-nieuw-projectje/page/10/#findComment-573960

Geplaatst:

Gisteravond een halve zaaitray gevuld met diverse soorten sla en kruiden. De bloemen moeten wegens tijdgebrek nog even wachten. Ik denk dat ik er ook gewoon op vertrouw dat op de plekken van vorig jaar de calendula, de oost-indische kers en de cosmea zichzelf hebben uitgezaaid. Ik ben te laat met echinacea vermoed ik, of ik moet haar nog stratificeren in de koelkast. Wel prachtig. En zonnebloemen, die moeten wél gezaaid!

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Tanja, ik heb echinacea vandaag geplant….plantjes gekocht bij de Lidl……tis een optie!

IMG_2055.jpeg

Geplaatst:
6 uren geleden, Tanja65 zei:

Ik ben te laat met echinacea vermoed ik,

Ik ook. Ik heb ook aan de koelkast zitten denken. Maar ik denk niet dat mijn man daar mee eens is. Dus dan maar een jaartje later. Genoeg andere bloemen zaden om te zaaien met prachtige bloemen.

Verder heb ik vandaag de volgende groente gezaaid: mini Kropsla, reuze radijs, franse radijs, raapstelen, lente-ui, pluksla, en spinazie.

Geplaatst:

Vandaag een hoop gedaan weer.Tuin is wel soort van klaar voor de start nu. Op de grote tuin wat bloemenplantjes geplant . Thuis spinazie en Parijse worteltjes gezaaid. En uitgelopen gember geplant. Ook wat dahlias opgepot. Happy Jo

Geplaatst:

@Petrasmoestuin dan ga ik dinsdag toch maar zaaien. En dan potjes buiten zetten. 'S nachts krijgen ze dan nog wel een koude periode. Hopelijk is dat genoeg. Beter was een week of 2 a 3 eerder te zaaien. En hopelijk nog bloemen dit jaar. 🤞🏻

Geplaatst:

Aji mango en Black pearl verplant naar tussenstation P11-achtig iets. En de laatste Biquino’s van deno naar tray.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Echinacea kiemt beter na een koude periode (stratificatie). Optie is om ze dikker te zaaien, dan heb je wellicht toch nog opkomst. Of je bakje met zaad en aarde in de koelkast te doen voor een week of 2

Geplaatst:

@Gitta Maar eigenlijk kan ik ze dan toch beter gelijk in de aarde zetten? Wat heeft het zin dat ze in een potje buiten staan als ze toch de grond in gaan?

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@Petrasmoestuin heb je het over je tuinbonen en erwten enzo? Of heb je zelf ook Echinacea gezaaid en heb je al een plantje?

Geplaatst:

@Gitta jij zei dat je de Echinacea zaadjes in potjes buiten ging zetten, waarom? Dan kan het toch gelijk de grond in? Ik heb zaadjes ervan.

Geplaatst:

Wel een beetje erg laat, maar ik heb nog uien voorgezaaid in een diep kwarkbakje, gewoon een stuk of twintig bij elkaar.

Ik had ze al voorgezaaid in een ondiep kweekbakje, met in elk bakje twee zaadjes, maar nu kan ik hopelijk het verschil in groei gaan zien tussen diepe en ondiepe zaaibakjes.

Ik vroeg me al een poosje af, of er enig verschil zou zijn.

aangepast door Rookie

Geplaatst:
1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:

@Gitta jij zei dat je de Echinacea zaadjes in potjes buiten ging zetten, waarom? Dan kan het toch gelijk de grond in? Ik heb zaadjes ervan.

De tulpen staan er nu nog. Dus alle bloemen zaai ik altijd voor en als de tulpen uitgebloeid zijn, komen de zomerbloeiers erin. Dus vandaar. Ik heb helaas niet zo'n grote tuin als jullie.

Geplaatst:

Ik zaai ook meestal (vrijwel alles) voor, ook omdat het altijd al zo kriebelt terwijl het nog koud is. Bovendien is de kans dat de slakken eea opeten dan een stuk kleiner. Maar inderdaad, daar moet je de ruimte voor hebben. Wij hebben een deel van onze kleine achtertuin opgeofferd voor een oude foliekas. Daar gaat voorzaaien vanaf nu, zeker met erwten, kolen, bieten etc. prima in. En ik zaai uiteraard de pepers, paprika’s en tomaten voor, p&p op warmte matjes. Geeft me ook wat ruimte om de moestuin wat beter voor te bereiden.

Geplaatst:

Gisteren een heleboel voorgezaaid. Diverse soorten raapjes en wat knolvenkels in wc rolletjes (dat kan met rolletje en al in de grond, wordt niet verstoord), en een tray vol diverse soorten bietjes waarvan ik maar enkele zaadjes had, om de soorten uit te proberen. Manlief loopt hard en doet de bieten rauw door de slowjuicer. Ik kan ze serieus niet aanslepen. Ik denk elke twee weken een nieuwe tray dit seizoen.

Geplaatst:
Op 1-3-2026 om 20:29, Gitta zei:

En dan potjes buiten zetten. 'S nachts krijgen ze dan nog wel een koude periode. Hopelijk is dat genoeg.

Gitta, dit bedoelde ik, dat ze in het begin koud moeten staan volgens jou en jij zet ze dan buiten in potjes en ik zei: waarom niet direct in de grond, maar dat komt omdat jij geen ruimte hebt snap ik. Hier ook niet hoor. Wel een grote tuin, maar die staat al vol met bloemen, dus hier een daar een gaatje waar ik het tussen kan zetten en waar de hond dus niet doorheen galoppeert.

Geplaatst:

Vandaag begonnen met het voorzaaien van een aantal bloemen: Zinnia Peruviana, goudsbloem, cosmea, coreopsis en een onbekende soort die 2 jaar geleden in een gemengde zakje zat wat de gemeente uitdeelde als je het afval correct scheid. Ik vond dat een mooi bloem en heb er zaden van geoogst. Vorig jaar niet gezaaid (ik had er toen spitskool staan). Dit jaar wel, hopelijk komen ze uit.

Geplaatst:

Kleine boompjes in potten gezet, walnoot hulst en mahonie.

2 rijtjes butterflay spinazie gezaaid.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.