Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Peulvruchten 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb via VELT verschillende zaden besteld en één ervan is de erwt/peul Ambrosia.

Heeft iemand die al eens gehad?

Hier is het topic van 2025 nog:

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weken later...
Geplaatst:

@fruitliefhebber ik gebruik wat stambonen betreft 'Record', een rijk dragend ras. Ik ben er erg tevreden mee.

Verder ga ik dit jaar weer boterboon 'Minidor', Chinese stamslabonen, stokboon 'Blauhilde', Stokslaboon 'Sunshine', de wedstrijd stamboon en spekboon 'Neckarkönigin' zaaien.

Ik ga ook nog tuinbonen 'Driemaal wit', doperwten 'Kelvedon wonder', sugarsnap 'Jessy' en peultjes 'heraut' zaaien

Geplaatst:

@appelvrouw nee, niet bekend mee. Wij zaaien dit jaar doperwt Kelvedon Wonder (saai he) en met een beetje mazzel een tweede lichting maar dan met het erwtje van Scheemda. Verder sugarsnaps Jessy (eigen oogst) en kapucijners Blauwschokkers. Niet bijzonder, wel lekker veel opbrengst. De peulen gaan er later in, moet nog ff kijken welke. Liefst een beetje grote.

Ik ontdekte vandaag het enorme verschil in ontkiemen tussen iets (!) meer of minder licht. Drie bakjes met diverse erwten staan op hetzelfde kastje, eentje met iets meer licht vanaf de vensterbank dan de andere twee. In dat ene bakje hebben alle erwtjes al worteltjes, binnen drie dagen. In de andere twee bakjes hebben alleen de erwtjes aan de rand (meer licht!) al worteltjes. Wauw. Waardevolle les. Ik heb nu de rest van de dingen op het kastje verplaatst en alle bakjes meer in het licht gezet.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Goed om te weten @Tanja65 . Ga ik daar ook rekening mee houden.

Geplaatst:

Ik was echt verrast dat dat zo veel verschil maakt!

• 4 weken later...
Geplaatst:

De sugarsnaps Delikett komen inmiddels lekker boven. 10 dagen geleden gezaaid. Ze staan in de vensterbank van een zeer koele slaapkamer bij het open raam. Je ziet goed dat het rijtje dat het dichtst bij de opening van het raam staat, het langzaamste is. Bijzonder om te zien dat die paar centimeter, qua temperatuur denk ik, toch uitmaakt. Ik hoop ze over een week of 2 op hun definitieve plek buiten te kunnen uitplanten.

IMG_9263.jpeg

aangepast door Dahli
Toevoeging

Geplaatst:
Op 24-1-2026 om 13:10, Tanja65 zei:

eentje met iets meer licht

Ik zocht het gisteren ook op omdat ik een paar bakjes met sugar snaps en erwten heb neergezet. Ik las donkerkiemers.
Grappig dat jij het tegenovergesteld zegt, ik had het eerst verkeerd gelezen van jou. Nu weet ik het ook niet meer.
Ik zet dit jaar helaas niet veel, omdat ze in bakken staan waar pompoenen komen. Ik heb een aantal MM rekken, daar zet ik ze alleen achter en een paar rekken door mijn man gezet en daar kunnen ze alleen voor staan. Vlak ervoor, want later via stokjes leid ik de pompoenen naar het rek.
Vorig jaar had ik ze ook nog in het midden van de bakken staan, vroegtijdig weg moeten halen.
Nu misschien ook. Maar beter iets minder dan helemaal niets.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ik heb gisteren de peultjes, erwten en sugarsnaps tussen vochtig keukenpapier gelegd om voor te kiemen. Ze komen dit jaar bij het klimrek te staan. En dan hetzelfde als bij jou @Petrasmoestuin . De courgette, pompoen en 2 soorten komkommers komen daarna bij het klimrek. Dus ook ik eerst met stokken leiden. We gaan het zien, dan maar iets minder oogst van de peulvruchten. Keuzes maken als je weinig moestuin hebt.

Geplaatst:

Jij zet ze erachter en ervoor? Ik heb bij de grijze bakken op erachter gepland. Op de helft van de 120 staat ook al kapucijners, het voorste gedeelte erboven, het achterste gedeelte later (was ik vergeten uit bakjes te halen) en die zitten nog onder de grond, waarschijnlijk beschimmeld door de vorst en kou. Want eigenlijk moet het van de MM 9 stuks in 1 vak, dat heb ik een paar keer gedaan, maar dat is een ramp met losse rekjes er steeds op plaatsen en ze zaten de groente ernaast in de weg.

Geplaatst:

Ik heb die losse rekjes van de mm nooit gebruikt. Lijken mij zo onhandig. Ik doe dan een tipi maken met een raster van stevig touw. Dat werkt prima voor mij.

Ik ga de planten inderdaad 8 voor en 8 achter het klimrek plaatsen. Even wat makkelijker voor mezelf gemaakt aan het begin van het seizoen. Dan maar wat minder oogst door eerder eruit halen. Dat zijn gewoon keuzes die je soms moet maken.

Geplaatst:

Helemaal gelijk Gitta, zo denk ik er ook over.

Geplaatst:

Gewoonlijk zet ik alleen Blauhilde's,maar dit topic boeit me zo,dat ik waarschijnlijk weer veel meer besteld heb dan de plaats die ik ervoor heb.....😂

Staakbonen 'Blauhilde',Xotica 'Kousenband-zwartzadig',Sugar Snap 'Nairobi',Pronkboon 'Lady Di'.

Dat gaat weer een gepuzzel worden om alles een plaatsje te geven,áls het al lukt....😁

Geplaatst:

Ja, zo herkenbaar. Dat is met mij ook zo gegaan. Niet alleen dit topic hoor, heel het forum. Ik heb kunststof plantenbakken gekocht om die vreselijke mosbakken te vervangen, maar ik vrees dat ik ze allemaal moet gebruiken en dat ik daar zelfs niet genoeg aan heb. Want ik heb ook een hele lijst staan met nieuwe zaden om te zaaien. Wie het eerst komt, het eerst maalt moet ik maar denken. Vol is vol of iets eruit halen als het volgende interessanter is.
Maar achteraf denk ik ook: waar begin ik in hemelsnaam aan? Net nog gekeken. Alle bakken, echt alles! Nog stijf bevroren. En 3 en 2 dagen geleden tig doperwten en sugarsnaps in de deno gelegd met het idee morgen of overmorgen in de bakken te doen. Gaat niet lukken. En ik moet alles nog voorbereiden als voeding erin doen.

Dat wordt straks weer rollen @Vrouw Holle en mijn kast en de vensterbank staat al vol. En ik heb nog niet eens alles voorgezaaid, daar wacht ik nog maar even mee.

Geplaatst:

Ik doe geen deno, maar zaai de kapucijners, doperwten en tuinbonen voor in p9 met potgrond. Als ze een cm of 10 lang zijn gaan ze de volle grond in. Moet ook wel kunnen met jouw deno spul, dan kun je een beetje tijd rekken om je permafrostbakken voor te bereiden.

Geplaatst:

Ik leg ze altijd in doosjes. 140 P9 potjes dat doe ik niet. En die zak met aarde moet dan eerst naar binnen, want buiten is te koud. Zoveel P9 heb ik ook niet. Er staan al 32 potjes en andere bakjes en rollen.
Bij elkaar zetten doe ik ook niet, maar dan nog te veel vind ik. Max is 4 of 5 in P9. Kapucijners kunnen later in verse aarde in kweekbak en de tuinbonen staan voorgezaaid in potgrond.

Geplaatst:

Situatie nu @Arja Al een beetje druk.

20260220_145152.jpg 20260220_145206.jpg

Geplaatst:

Ik denk eerlijk gezegd eerder dat de plek met meer licht gewoon een andere temperatuur heeft. Als de erwten nog onder de grond zitten dan heeft licht weinig meerwaarde.

Geplaatst:
On 2/18/2026 at 2:33 PM, Petrasmoestuin said:

Ik zocht het gisteren ook op omdat ik een paar bakjes met sugar snaps en erwten heb neergezet. Ik las donkerkiemers.
Grappig dat jij het tegenovergesteld zegt, ik had het eerst verkeerd gelezen van jou. Nu weet ik het ook niet meer.

Zaden die 1 cm of meer diep gezet moeten worden kunnen voor mij eigenlijk nooit lichtkiemers zijn....😉

Geplaatst:
4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

een beetje druk.

Volle bak inderdaad Petra!

Wat heb je daar in de vensterbank staan, voor de bieslook? Dat lijkt wel een vijgenbladpompoen-zaailing.…. Maar dat zal toch nog niet denk ik?

Staan je peulvruchten-zaailingen hier ook tussen? Degene die je al een tijdje geleden had gezaaid?

Geplaatst:

De eerste partij tuinbonen die staan in de tuin met die zak erop, weet je nog? Een bakje doperwten heb ik verwerkt in gebakken ei. De andere staat nog in de werkplaats.

Achter de bieslook (ik moet die later nog splitsen) staat vijgenstekken.

Ik heb nog een tweede partij tuinbonen gezaaid en kapucijners, de laatste komt tussen 2 tomaten in mijn grote kweekbak te staan.

Nee pompoenen zaai ik niet eerder dan half april. Dan wordt het ook super druk, want die komen uiteindelijk allemaal in P11 potten te staan.

5142cd1a-b75c-47ee-959a-8bcd5ee70b97 (1).jpg

Geplaatst:
3 uren geleden, sygys zei:

de erwten

Die zitten in de witte bakjes en de lampen erboven zijn niet aan, dat kan ik regelen. Nu staan ze weer bovenin de kast. Maar daar is het veel warmer. Warmte gaat naar boven, daar doe ik niets aan, de verwarmingsknop die ernaast zit zet ik dan vaak weer uit 's avonds. Sommige bakken rouleer ik regelmatig, ook naar de vensterbank. Daar is het ook donkerder voor degene die geen licht nodig hebben.

Geplaatst:

Gisteren in de week gelegd, heb ik eigenlijk nooit eerder gedaan, ik plemp ze altijd direct in een potje met aarde.

PXL_20260220_133115739.jpg

En vandaag dus in de aarde. Ze staan buiten, het voelt als het perfecte moment om voor te zaaien. Binnen, aan de andere kant van het raam, staan de pe/pa. Gezellig.

PXL_20260221_121714573.jpg

Hoeveel? Een handjevol van elke soort. En bij het uitplanten duw ik er soms nog wat zaden tussen als backup, of om gaten te vullen.

Geplaatst:
23 minutes ago, Arja said:

Gisteren in de week gelegd, heb ik eigenlijk nooit eerder gedaan

Ik doe dat nooit.Ik doe het nog steeds op opa's manier.

Even in eetolie deppen en dan de grond in.

Geplaatst:

Eetolie? Willekeurig welke? Nog nooit hiervan gehoord maar ga het zeker proberen. Stuk makkelijker dan weken, schimmelend papier etc.

Geplaatst:

Weken is vrij simpel hoor. Erwten in bakje, water in bakje. Nachtje weken. De volgende dag in de aarde.

In olie ken ik ook niet. Wat zou daar het voordeel van zijn, de huid zacht maken zodat de kiem er gemakkelijker door kan?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.