Geplaatst: 3 januari3 Jan In het desemtopic ben ik de weg kwijt over het onderhoud van de starter..en mijn geheugen zit blijkbaar zo vol dat ik geschreven tekst als reminder nodig heb . In het desemtopic is het behoorlijk zoeken, laten we dat voor de recepten houden en hier de starter behandelen inclusief de recepten die je kunt bakken met je desem restant.Zo las ik bij de ene bakker op het net dat die de restjes desem invriest en dan als er genoeg restant is er iets van bakt, een andere bakker verzamelt het in een pot in de koelkast. Het zal er net aan liggen hoevaak je bakt natuurlijk. Hoe doen jullie dat? Roer je het door als je bijvoegt bv? Doe je verschillende desems bij elkaar?Wie bakt er met restant crackers/ pannekoeken/bananenbroodjes etc?Van @Anna3 kreeg ik de tip om desem dat ik langer niet zal gebruiken flink te mengen met de verhouding 1:5:5 ( één deel desem vijf delen water vijf delen meel/bloem) en dat heeft behoorlijk goed gewerkt: na twaalf dagen in de koelkast is de desem zo snel weer op stoom.Ik hoop dat jullie hier nog wat meer tips wil zetten over het weer snel aan de praat krijgen van het desem bijvoorbeeld. 3 januari3 Jan aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 februari7 Feb Euj Appeltje! Leuk topic 👍 Met desemrestant maak ik of pannenkoeken, of een soort crumpets. (Ik kan me voorstellen dat dit geen nieuwe info is? Maar ik vind ze heel lekker. En zag de recepten nog niet hier in dit topic. En dus post ik ze toch :)Afijn.Eerst de makkelijkste. De crumpets: 250 gr zuurdesemstarter (ongevoerd)1 theelepel suikerSnuf zoutIets grotere snuf (1/2 theel) bakpoeder of baksoda.That's it!Alles door elkaar roeren behalve de baksoda / -poeder.Want zodra je die toevoegt begint t zooitje te bubbelen en wil je meteen gaan bakken. Ik voeg in dit stadium vaak wat geraspte oude kaas toe en / of rozijntjes. Niets zuurs zoals appel. Da's niet lekker. Eea is al fors zurig.Dan baksoda / -poeder toevoegen en roeren. En met een soeplepel schep je hoopjes / rondjes deeg in een grote, verhitte, ingevette koekenpan. Omdraaien wanneer bruin aan de onderkant. Officieel moet dit in van die mooie bakringen. Maar die heb ik niet (en ik kook ook liefst uit de vrije pols, dus zou ze denk ik sowieso niet gebruiken 😊)Let op: je mag het beslag niet door de pan laten "rollen" zoals je bij pannenkoeken wel doet. Want dan verdwijnen die lekkere gaatjes in je crumpets. En die zuigen daarna zo mooi de honing of jam op mmmm. Smakelijk!Dan de pannenkoeken.Iets meer voorwerk, maar wel de lekkerste ooit (vind ik dan)Voordeeg: 240 gram zuurdesem (ongevoerd)270 gram tarwebloem15 gram suiker 480 gram (plantaardige) melkIk maak dat de avond van te voren, als ik ook mijn zuurdesembrood ga maken. Het pannenkoekbeslag zet ik in een kom onder een douchemuts in de koelkast om te rijpen. Kan gerust 12 uur staan. Op het aanrecht laten staan kan ook, dan uur of 5 rijpen - afhankelijk van de temperatuurBeslag:Het voordeeg4 eieren50 gram olie of gesmolten boter (ik doe gewoon een scheutje)goede snuf zoutEvt: rozijnen, stukjes gedroogde abrikoos of vijg, geraspte kaas, gedroogde of verse stukjes appel, beetje vanillesuiker en / of kaneel, beetje pompoenpitjes... De mogelijkheden zijn eindeloos dus leef je uit! EN 1 theel baking sodaAlles roeren en bakken zoals je gewone pannenkoeken bakt. Als je het beslag niet (te veel) rolt door de pan, worden ze super luchtig en fluffy. Echt meer Amerikaans dan Franse crêpe. Ik vind ze heerlijk. Ze bewaren prima in de koelkast. (Ik rol ze op, met soms n klein beetje suiker. En kan ze ook koud heel goed wegkrijgen. Heel handig voor als je weer eens bent vergeten te lunchen en overvallen wordt door "IK MOET NU ETEN"-trek) Enjoy!Oh. Extra info voor de leuk. Wij zijn dus 3 mnd op reis. Ik heb mijn starter meegenomen en voer em steeds kleine beetjes en bewaar em in de koelkast. Af en toe bak ik dan dus pannenkoeken of crumpets. Zo kan ik straks in NL toch met mijn eigen starter verder. En kan ik later zeggen: we hebben zoveel meegemaakt samen... Hahaha. (Nee maar echt, ik heb een hele fijne. Doet nooit moeilijk over mijn zeer treurige voerbeleid en bubbelt altijd weer vrolijk mee na wat TLC 😄) wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 9 februari9 Feb Auteur Ha dank! Crumpets..klinkt als lekkers.Wat grappig dat je desem mee mag op reis.Ik zal het recept van bananenbrood met discard later even zoeken.Dat was van de site van zuurdesemrecepten, Daar had ik gisteren het laatste van uit de vriezer..bewaard goed en ik had snel iets te serveren bij de thee met onverwachte visite. Boter en kweeperenjam erop toch een beetje een gebakje. Wel heel veel ingrediënten dat vind ik jammer.De crackers die ik gebakken had waren niet erg gelukt..te donker en te weinig smaak. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.