Geplaatst: 1 februari1 Feb Gevraagd:De volgende het liefst zaailingen of plantjes:BergbasilicumBospindaMaarts viooltjeMarjolein/ Majoraan/ wilde oreganoRoomse Kervel ( Gitta?)Heemst (Wortel)Kardoen ( zaad van Arja)Kleine pimpernelMariadistelGevraagd Zaailingen:Tetragon ( Nieuw Zeelandse spinazie)( Gitta )Milde pepertjes ( Loraine)Hete peper voor zoon (Loraine)Kleine pompoensoort ( zaadjes Tanja)Kleine komkommer ( Loraine, Gitta)Gevraagd zaad:winterpeenzaadGekleurde wortelsBospindaAangebodenAangeboden planten:Rankspinazie jonge zaailingen (als de zaailingen willen blijven leven, net boven de grond) (Jorieke,..)( Update 25/2: de zaailingen uit de koelkast doen gewoon helemaal niks en lijken eerder af te sterven. Ik heb nog twee verschillende manieren van zaaien in de wacht, hopelijk geven die wat plantjes anders hebben we pech.)3 x zaailing hulst1 x zaailing mahoniestruik6 plantjes nepeta ( 2 x voor Ciska, Bouwvrouwe..)Dwergtomaten verschillende soorten ( worden gezaaid 1 maart en na opkomst komen hier de aangebodenen)Hopelijk gewortelde stekken olijfkruid x 3..Walnotenzaailingen ( voor Wortel)Vers gekochte zaden (bio van de Velt samen aankoop najaar 2025)Het zijn allemaal onaangebroken zakjes en dus te delen met een ander persoon of meerderen afhankelijk van het aantal zaden:Pastinaak True and Tender (Jorieke, Loraine, Anna)Kool Romanesco ( Jorieke,..)Pompoen trompe d’AlbengaRoodlof Pintone TT ( Jorieke, Loraine, Gitta…)Spinazie Butterflay (Tanja)Biet Formanova ( Jorieke, Tanja, Loraine…)Basilicum Rode sel.Rubin ( Ikzelf,…)Kervel Verena (ikzelf,..)Andere zadenZaden Guatemala’s Green Ayote PompoenWinterveldsla mâche ronde maraichėre ( Gitta)Keuken:Voor de bakkers onder ons meerdere porties nigella/uienzaad/zwarte kummel van bv 50 gram ( Tanja,…)Krijg:Pimiento de padrón en jalapeño plantje van Loraine. Rawit. KomkommerRoomse Kervel/ Tetragon van Gitta. komkommerHerfstaster van WortelOregano en kardoenzaadjes van ArjaHeemst van WortelAardbeiplantjes van CiskaAster en ooievaarsbek van Bouwvrouwe Maandag om 22:011 d aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 4 februari4 Feb Ik zou die rankspinazie wel weer willen proberen. Ik heb wel eens een plantje gehad maar dat is ook verdwenen helaas. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 4 februari4 Feb Zo weinig wensen maar, @appelvrouw ? Ik zou bietje formanova wel willen proberen. Manlief haalt de bieten door de sapcentrifuge en ik eet (gedroogd en gemalen) de pulp. We zoeken nog naar de lekkerste biet. Ps met bietensap kun je ook geweldig aquarelleren. Helaas niet lichtecht. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 februari4 Feb Auteur O ja dat aquarelleren doe ik al regelmatig met bietensap..bij voorkeur op mijn witte t-shirt 😉. Er komen meer wensen bij hoor, kijk maar. We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 6 februari6 Feb 😜 @appelvrouw . Dan wél lichtecht zeker? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 februari6 Feb Ik kan kijken of ik onze roomse kervel kan scheuren. Ik zie wel 3 verschillende scheuten boven komen. Dus kan er waarschijnlijk 3 planten van maken.
Geplaatst: 6 februari6 Feb Auteur Klinkt goed. Er is nog tijd om de scheuten nog wat te laten ontwikkelen om zeker te weten of dat ok is. We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 9 februari9 Feb Ik heb wel interesse in de volgende zaden:Biet FormanovaPastinaak True and TenderRoodlof Pintone TT
Geplaatst: 9 februari9 Feb Auteur Prima Loraine!Zojuist het pastinakenzakje even opengemaakt er zit behoorlijk wat in. Er kunnen dus nog wel twee mensen meedelen denk ik. We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 9 februari9 Feb Auteur Is er nou niemand die zag dat ik met een lijst voor vorig jaar bezig ben😜Dank Anna! We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 9 februari9 Feb On 2/1/2026 at 1:01 PM, appelvrouw said:wildeIk heb wilde oregano voor je.
Geplaatst: 9 februari9 Feb 4 minuten geleden, appelvrouw zei:vorig jaar nee, was mij niet opgevallen. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 9 februari9 Feb Auteur 2 minuten geleden, Arja zei:wilde oreganoHeel graag. Ik wil mijn bomenparkje vol met kruiden zetten dus alle kruidenplantjes zijn welkom.Jorieke ik denk dat het komt omdat de dag ook 25 is. En anders zijn we allemaal nog half in winterslaap We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 9 februari9 Feb Op 1-2-2026 om 13:01, appelvrouw zei:Tetragon ( Nieuw Zeelandse spinazie)Ik moet deze nog beginnen met zaaien. Maar zal extra zaaien. Hoeveel kan ik extra zaaien?(Ik had niet gemerkt dat je met een lijst van vorig jaar bezig was) 9 februari9 Feb aangepast door Gitta
Geplaatst: 9 februari9 Feb @appelvrouw ik kan ook kijken of ik nog genoeg zaad heb van de kleine komkommers die je vraagt en milde pepers heb ik eventueel ook voor je. Ik kan nog extra voor je zaaien wat pepers betreft. Zal morgen even kijken welke soorten ook alweer.
Geplaatst: 9 februari9 Feb Auteur Dank je wel Gitta. Milde pepers krijg ik twee van Loraine dat is genoeg, ik zal eens zoeken hoe is deze vraag opdracht kan doorstrepen. Heb je genoeg zaden voor zo’n 4 plantjes NZS/ tetragon? We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 9 februari9 Feb 1 minuut geleden, appelvrouw zei:Heb je genoeg zaden voor zo’n 4 plantjes NZS/ tetragon?Ja, dat moet goed komen volgens mij. Ik ga het op mijn lijstje zetten.Kan ik je ook nog klein maken met een komkommer plant? Dan kijk ik voor het zaad. 9 februari9 Feb aangepast door Gitta
Geplaatst: 9 februari9 Feb Auteur O ja, graag. Heel graag zelfs, afgelopen jaar heeft de komkommer het niet gedaan. Lie vind het heerlijk een komkommertje weg te knagen voor de maaltijd. We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 9 februari9 Feb Auteur Mooi zeg! Ik hoop ook aan jouw potjes te komen, als het is gelukt laat ik het weten. We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 9 februari9 Feb Op 1-2-2026 om 13:01, appelvrouw zei:BergbasilicumHeeft niemand die meer, ook @Jorieke123 niet? Og @Goldfish ? Ik heb nog wat stekhout van vijgen voor hem, moet binnenkort iets afspreken, anders kan ik misschien wat ongewortelde takjes erbij doen die Vincent gaat stekken. Ik weet niet of ik naar de MTFD ga komende keer.Op 1-2-2026 om 13:01, appelvrouw zei:Tetragon ( Nieuw Zeelandse spinazie)Ik heb heel veel zaden, wel wat ouder zaad maar vorig jaar kwam er nog wat op. Kan ik ook wel geven, wij eten het eigenlijk niet. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 februari9 Feb 6 uren geleden, appelvrouw zei:Prima Loraine!Super!Ik zie ook je vraag voor '1 x hete peper voor zoon'Ik heb ook enkele hetere pepers. Zie onderstaand tabelletje voor de scoville units. Kleine komkommer krijg je ook al van Gitta zie ik, maar ik ga ook nog de snackkomkommer 'Monika' zaaien, als je nog een extra/een ander ras wil, kan ik eentje extra zaaien.Ik hoor het wel als ik nog iets voor je moet reserveren!Lijst met pepers en scovilleRosso Duemila0Giant Marconi0Pepperoncini0 - 1.000Çarliston0 - 2.000Pimiento de Padrón500 - 2.500Cascabella2.000 - 8.000Fresno pepper2.000 - 10.000Capperino F12.500 - 7.000Topaz2.500 - 8.000Jalapeño M groen2.500 - 8.000Jalapeño geel2.500 - 8.000Jalapeño purple2.500 - 8.000Peppadew5.000 - 10.000Big Bomb5.000 - 20.000Kashmiri chili10.000 - 25.000Fish Pepper10.000 - 30.000Purple Fish Pepper10.000 - 30.000Aji Golden15.000 - 30.000Georgia Black20.000 - 40.000Dong Xuan Market30.000 - 50.000Dundicut30.000 - 50.000Lemon Drop30.000 - 50.000Rawit30.000 - 70.000Tabasco pepper30.000 - 70.000Zimbabwe Bird Pepper50.000 - 80.000Aji Mango100.000 - 125.000 9 februari9 Feb aangepast door Loraine_
Geplaatst: 10 februari10 Feb Auteur Ik las bij Tanja over olijfkruidstekken, en bedacht me ik heb net voor de winter ook een poging gedaan tot afleggen met enkele lange takken van mijn olijfkruidstruikje. Straks in het voorjaar kan ik waarschijnlijk wel zien of ze zijn gaan wortelen. Het zijn er drie of vier denk ik. Verder vandaag een pond nigellazaad/uienzaad/zwarte kummel gekocht. Daar doe ik 20 jaar mee. Ik hou 200 gram en heb dus meerdere porties van bijvoorbeeld 50 om weg te geven aan een liefhebber. We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 10 februari10 Feb Ik vind de olijfkruid extreem lastig te stekken, @appelvrouw . Ben benieuwd of jij er vaardiger in bent! Ik ga er sowieso weer enkele proberen, de aanhouder wint. Heb toch wel enkele plantjes gestekt zo in de loop der tijd. Ik houd me aanbevolen voor wat Nigella zaadjes! ik overwoog ze zelf te gaan kweken, maar toen ik zag hoe weinig zaad je daar feitelijk van afhaalt heb ik dat idee losgelaten. Teveel werk voor te weinig resultaat. Maar ik teken graag in op een portie. Ik heb tegen die tijd ook vast nog wel iets voor jou. Er is hier wel oregnao overgebleven, moet even kijken of het de gewone of de wilde is. En anders iets anders. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 10 februari10 Feb Auteur Ja ik begreep het lastige van het olijfkruid en werd op het idee gebracht ze af te leggen. Of dat tegen eind april geresulteerd heeft in wortelvorming moeten we nog zien.Nigella prima! We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.