Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Bladeren als compost erop gelegd, maar wat nu als ze nog heel zijn

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb altijd heel veel bladeren van de bomen. Dit jaar heb ik dus de bladeren in mijn bakken verspreid. Maar die zijn nog lang niet gecomposteerd. Wat moet ik nu doen? Ik kan ze erdoor scheppen, maar het zijn nog steeds bladeren. Of kan ik ze beter eruit halen en in de compostbak gooien? Die hebben wij ook, al 3 jaar, maar het schiet niet erg op daar. Wij doen daar alleen bladeren en takken in, geen groente en fruitafval b.v.

Geplaatst:

Hangt er een beetje vanaf, als je voorgezaaide plantje gaat poten kan je de bladeren als mulch laten liggen (niet een te dikke laag). Voor het rechtstreeks zaaien zou ik ze wel aan de kant halen.

Compost valt en staat bij gevarieerd afval, dus naast takken en bladeren ook groen spul, gras niet bloeiend onkruid e.d. Ook groen uit de keuken is perfect. Af en toe omscheppen helpt de boel beluchten (niet in de winter doen, je weet nooit wie er in de hoop overwintert)

Geplaatst:

Ik volg @Wortel ,met de nuance dat eikenblad,beuk en plataan bij mij op de composthoop zouden gaan ná in de winter als afdeklaag gediend te hebben.Ook elk 'leerachtig' blad,zoals bijv. rhododendron.

Want die soorten verteren véél trager.

Ik heb die soorten niet in de tuin,maar misschien jij wel, @Petrasmoestuin ?

Geplaatst:
20 minuten geleden, Bernaar zei:

Ook elk 'leerachtig' blad,zoals bijv. rhododendron.

Want die soorten verteren véél trager.

Weet je wat ik in dit kader zo opvallend vind, de verteringssnelheid van vijgenblad. Ik leg deze al jaren als mulch op de kale volle grond in de herfst. De eerste keer was ik in de veronderstelling dat, gezien het feit dat het leerachtig blad is, het zou blijven liggen. Inmiddels weet ik beter. Al het blad dat ik begin november heb gestrooid, is nu al volledig verteerd. Gewoon open en bloot op de aarde gelegd. Ik ga ervan uit dat het blad ook wat voedingsstoffen aan de grond heeft afgegeven. Hoop ik.

Geplaatst:
  • Auteur
1 uur terug, Bernaar zei:

rhododendron.

Jazeker heb ik die. Ik ben eigenlijk nooit zo met compost bezig geweest. Nu ik meerdere bakken heb en steeds hoor dat compost zo belangrijk is, ben ik er meer in verdiepen. Wij hebben een compostbak en mijn man moet eens kijken via een luik wat hij heeft gemaakt of de onderste laag goed gecomposteerd is. Dat is geen gemakkelijk en leuk karweitje. Even op het goede weer wachten.
In Spanje hadden wij 3 bakken, steeds 1 laag in de andere bak overdoen. In de 3e bak was het dan goed gecomposteerd. Maar toen was mijn man bezig met een groentetuin, niet ik. En toen had ik alleen wat doek genaaid voor een kas en wij hadden niet zo veel groente.

Gras doen wij niet in de compostbak wat wij gemaaid hebben, dat worden klonten. Gras gooien wij aan onze overkant, dat is toegestaan. En ik gooi er ook weleens wat anders bij uit de tuin en dat doen meerdere. Met hele kruiwagens vol zie ik soms buren aanrijden. Maar dat is een ander topic.

@Dahli Bedoel jij echt de bladeren van de vijgenboom of van de vijgenpompoen? Want zover ik weet zijn de nerven van het vijgenblad van de vijgenboom best wel hard.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ik bedoel het blad dat van onze vijgenboom afvalt. Het verbaast mij ook, maar alles is verteerd in 4 tot 5 maanden. Ik ben er zelf erg blij mee.

aangepast door Dahli

Geplaatst:
1 hour ago, Dahli said:

Weet je wat ik in dit kader zo opvallend vind, de verteringssnelheid van vijgenblad.

Dat bevat misschien andere stoffen die daar invloed op hebben?

Blad van de Hemelsleutel,óók leerachtig,verteerd hier ook snel,blad van mijn Helleborussen en Japanse Mahonie niet.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Bernaar zei:

Dat bevat misschien andere stoffen die daar invloed op hebben?

Dat zou best kunnen. Ik had het aanvankelijk niet verwacht en ben er blij mee 😃.

Geplaatst:
50 minutes ago, Petrasmoestuin said:

Gras

Gras zou ik er ook gewoon in doen, maar idd niet hele natte klonten. Eerst laten drogen, en goed mengen met wat droog/bruin spul.

Geplaatst:
  • Auteur

Wij hebben zoveel gras Arja, die moeite wil mijn man niet doen en weten dan niet waar te laten.

Geplaatst:

Snap ik, sommige dingen worden gewoon te omslachtig.

Geplaatst:

Sowieso niet erdoor scheppen. Of als mulch op het bed laten liggen of er tegen de tijd dat het bed nodig is eraf halen en op de compost.

Ik doe dat laatste, veel eikenblad hier wat traag verteert en een mulchlaag laten liggen beviel mij niet dus ik haal het er af.
Maar nu nog niet, het warme seizoen is nog niet begonnen.

1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

Gras doen wij niet in de compostbak wat wij gemaaid hebben, dat worden klonten.

Dat gras kan je heel goed mengen met het overgebleven herfstblad. Als je het blad in een apart bak bewaard kan je bij elke maaibeurt laagjes gras/blad maken. Totdat je door het herfstblad heen bent , dan zou je het gras weer naar de overkant kunnen brengen. Of misschien heb je tegen die tijd de smaak van het composteren te pakken :D

aangepast door loes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.