Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ik vermoed dat ik mijn aardbeien overbemest heb. Ze staan in een bak die gevuld is met moestuingrond. 2,5 week geleden heb ik hierin zogenaamde powerplants geplant van aardbeienplantje.nl. Eergisteren heb ik hier langzaamwerkende mestkorrels bij gegooid en nu hebben een aantal planten grijze/bruine randjes om het blad.Fotos:De foto van de bak is genomen net nadat ik de mestkorrels gestrooid had en een stro bed toegevoegd had, toen was er nog niets aan de hand. Op de andere foto is het probleem goed te zien.Tips?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Lijkt inderdaad wel wat op verbranding door meststoffen. Komt doordat de wortels de meststoffen opnemen en dan de vaten in de toevoer richting de bladeren een opstopping/file gekrijgen. Waardoor de aanvoer van water verminder en de uiteinde van de bladranden geen water krijgen.(Lees een snelweg wat plots vol vrachtwagens staan waardoor het verkeer langzaam rijd, en de water wagens niet op tijd de bestemming bereiken.0Dit gebeurd vaak op warme dagen, als er echt warme en hete dagen worden verwacht geef ik vaak even geen of verminderd voeding(wateroplosbaar) om dit te voorkomen. Pas bij een week van regen strooi ik dan weer voedingskorrels.Als deze nu onder een overkapping of iets dergeijks staat, zou ik hem de komende dagen even in de regen zetten, zodat te veel aanvoedingsstoffen kunnen uitspoelen.Weet je ongeveer hoeveel je hebt gestrooid? Was de potgrond al nieuw met meststoffen voor de eerste 6weken etc?
Geplaatst: 58 minuten geleden58 min Het is inderdaad bladverbranding, hoeft op zich niet alleen door teveel meststoffen te komen maar kan ook door intense zon en/of droogte veroorzaakt worden of een combinatie van de 2. Normaal geeft een langzaam werkende meststof niet direct aanleiding tot dit probleem, wat ook op hun site vermeld wordt. De plantjes staan er echter nog niet zolang in en ook al zijn het powerplants, ze moeten het in begin doen met de wortels die er al waren, de snelweg is in dit geval al wat smaller. Ik zou hetzelfde doen wat @rorror voorstelt en ze ook even in halfschaduw zetten als dat mogelijk is, zodat ze wat recupereren.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.